Milieuvergunning Venlo geweigerd door Raad van State

Utrecht – De Raad van State heeft vandaag uitspraak gedaan in de zaak tussen ProRail en Railion enerzijds en de gemeente Venlo anderzijds. De uitspraak heeft betrekking op de weigering van de gemeente Venlo om vergunning te verlenen, overeenkomstig de aanvraag van ProRail uit 2001, voor het rangeren met gevaarlijke stoffen. De Raad van State is van mening dat de aanvraag van Prorail terecht niet is gehonoreerd.

De Raad van State verwijst daarbij naar de hoogte van de aangevraagde overschrijding van de
oriënterende waarde van het groepsrisico en naar het toekomstperspectief. Het feit dat geen uitzicht wordt geboden op het beëindigen van de overschrijding van de oriënterende waarde speelt daarbij een belangrijke rol.

ProRail gaat nieuwe milieuvergunning aanvragen
Met de uitspraak van de Raad van State is een definitief besluit gevallen op de aanvraag van ProRail uit 2001 voor een vergunning voor het rangeren met gevaarlijke stoffen. ProRail gaat daarom hiervoor op korte termijn een nieuwe vergunning aanvragen. Die aanvraag wordt gedaan op basis van nieuwe inzichten. Want de in 2003 afgeronde Verkenningsstudie Goederenemplacement Venlo heeft duidelijk gemaakt dat wel degelijk uitzicht bestaat op het beëindigen van overschrijding van de ‘oriënterende waarde’ zodra de Betuweroute in bedrijf wordt genomen. De verwachting is dat dit in 2007 gaat gebeuren. Bovendien is gebleken dat de overschrijding van de oriënterende waarde van het groepsrisico tot die tijd substantieel lager zal zijn dan de in 2001 aangevraagde factor 33.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail

Milieuvergunning Venlo geweigerd door Raad van State | Infrasite

Milieuvergunning Venlo geweigerd door Raad van State

Utrecht – De Raad van State heeft vandaag uitspraak gedaan in de zaak tussen ProRail en Railion enerzijds en de gemeente Venlo anderzijds. De uitspraak heeft betrekking op de weigering van de gemeente Venlo om vergunning te verlenen, overeenkomstig de aanvraag van ProRail uit 2001, voor het rangeren met gevaarlijke stoffen. De Raad van State is van mening dat de aanvraag van Prorail terecht niet is gehonoreerd.

De Raad van State verwijst daarbij naar de hoogte van de aangevraagde overschrijding van de
oriënterende waarde van het groepsrisico en naar het toekomstperspectief. Het feit dat geen uitzicht wordt geboden op het beëindigen van de overschrijding van de oriënterende waarde speelt daarbij een belangrijke rol.

ProRail gaat nieuwe milieuvergunning aanvragen
Met de uitspraak van de Raad van State is een definitief besluit gevallen op de aanvraag van ProRail uit 2001 voor een vergunning voor het rangeren met gevaarlijke stoffen. ProRail gaat daarom hiervoor op korte termijn een nieuwe vergunning aanvragen. Die aanvraag wordt gedaan op basis van nieuwe inzichten. Want de in 2003 afgeronde Verkenningsstudie Goederenemplacement Venlo heeft duidelijk gemaakt dat wel degelijk uitzicht bestaat op het beëindigen van overschrijding van de ‘oriënterende waarde’ zodra de Betuweroute in bedrijf wordt genomen. De verwachting is dat dit in 2007 gaat gebeuren. Bovendien is gebleken dat de overschrijding van de oriënterende waarde van het groepsrisico tot die tijd substantieel lager zal zijn dan de in 2001 aangevraagde factor 33.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht ProRail