Grondverzet. Foto: Beequip

Zo kan eigen materieel infrabedrijven helpen groeien

Het is in de infrasector heel gebruikelijk om machines te leasen. Maar materieel dat al een tijdje meegaat, kan infra-ondernemers ook weer helpen om de eigen groeiambities te realiseren. Lease officer Rik van Hal van Beequip legt uit hoe dit met sale & lease back in zijn werk gaat.

Rik van Hal helpt namens Beequip vooral ondernemers in het grondverzet en de constructie/bouw aan passende oplossingen voor financiering. Bedrijven kloppen onder meer aan voor het leasen van graafmachines, shovels, kranen, containers en hoogwerkers. Het bedrijf financiert zowel nieuw als gebruikt materieel met verschillende vormen van leasing. Van Hal legt uit dat Beequip van andere leasemaatschappijen verschilt doordat het materieel centraal staat in de lease-aanvraag. Door naar de waarde daarvan te kijken, ontstaan er volgens hem meer mogelijkheden dan wanneer de focus ligt op bedrijfscijfers, kasstromen en contracten.

Redeneren vanuit onderpand

“Als een bedrijf machines wil kopen, kunnen ze dat doen via de financieringstak van de machineproducent of via de bank. Maar er zijn grenzen aan de risico’s die zo’n financierder wil nemen en de bank stelt allerlei extra voorwaarden aan het bedrijf zelf.” Beequip redeneert vanuit het onderpand en dat is de machine, legt Van Hal uit. “Daardoor kunnen wij klanten die op zoek zijn naar financiering voor machines snel en flexibel van dienst zijn, zodat ze het materieel op korte termijn kunnen inzetten. Daarbij zorgen we voor maatwerk door in gesprek te gaan over wat klanten willen, zodat we samen kunnen bedenken wat er nodig is om dat voor elkaar te krijgen.”

Bij de behoefte van klanten gaat het om zowel de korte als de langere termijn. In het eerste geval gaat het in principe om het aanschaffen van machines die snel ingezet moeten worden. “Maar veel bedrijven hebben ambities voor de toekomst en ook daarbij kunnen wij ze helpen. Bijvoorbeeld met sale & lease back”, vertelt Van Hal.

Verkopen en weer leasen

“Stel dat een bedrijf wil groeien door een nieuw pand of meer grond te kopen, of door meer mensen aan te nemen. Banken zijn met dat soort financieringen vaak voorzichtig en niet erg flexibel. De bedrijven waar wij aan tafel zitten, hebben vaak machines van vier of vijf jaar oud die uit de lease of financiering komen. Als wij daar nog een bepaalde waarde in zien, kunnen ze het aan ons verkopen en weer van ons leasen. De ondernemer krijgt meteen de dagwaarde op zijn rekening en dat geeft hem de beschikking over de extra liquiditeit die nodig is om te groeien.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Kranen. Foto: Beequip

Groei is er ook als het gaat om het aanbod in elektrische bouwmachines. Omdat Beequip actief is in veertien branches, waaronder de transportsector, weet Van Hal dat de elektrificering daar een stuk verder is dan in de bouw en het grondverzet. Maar dat neemt niet weg dat het in die sectoren steeds meer op gang komt. Met name in het kleine materieel groeit het aanbod hard. Maar de prijs van elektrische machines ligt veel hoger dan die van machines op diesel, en dat heeft voor het leasebedrijf gevolgen.

Er is werk voor uitstootvrije machines

“Het maakt nogal wat uit of een machine op diesel voor 30.000 euro in de boeken staat of de elektrische versie van diezelfde machine voor 60.000 euro. Dan moet je dus extra kritisch naar de restwaarde kijken. Wat is dit materieel nog waard aan het einde van het leasecontract? Die analyses maken we samen met de leveranciers van machines en batterijpakketten. We zien gelukkig steeds vaker dat de bouw- en infraprojecten waarop onze klanten inschrijven niet meer zonder uitstootvrije machines kunnen. Ze kunnen dus echt gebruikt worden en dat maakt het risico dat wij straks bijvoorbeeld al dat elektrische materieel weer terugkrijgen een stuk kleiner. En door nu aan het begin van deze ontwikkelingen het kleine risico dat er is te nemen, komen we in onze ogen allemaal verder met de elektrificering van grondverzet- en inframaterieel.”

Lees ook: Vrij veel animo voor gezamenlijke inkoop uitstootvrije inframachines

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Zo kan eigen materieel infrabedrijven helpen groeien | Infrasite
Grondverzet. Foto: Beequip

Zo kan eigen materieel infrabedrijven helpen groeien

Het is in de infrasector heel gebruikelijk om machines te leasen. Maar materieel dat al een tijdje meegaat, kan infra-ondernemers ook weer helpen om de eigen groeiambities te realiseren. Lease officer Rik van Hal van Beequip legt uit hoe dit met sale & lease back in zijn werk gaat.

Rik van Hal helpt namens Beequip vooral ondernemers in het grondverzet en de constructie/bouw aan passende oplossingen voor financiering. Bedrijven kloppen onder meer aan voor het leasen van graafmachines, shovels, kranen, containers en hoogwerkers. Het bedrijf financiert zowel nieuw als gebruikt materieel met verschillende vormen van leasing. Van Hal legt uit dat Beequip van andere leasemaatschappijen verschilt doordat het materieel centraal staat in de lease-aanvraag. Door naar de waarde daarvan te kijken, ontstaan er volgens hem meer mogelijkheden dan wanneer de focus ligt op bedrijfscijfers, kasstromen en contracten.

Redeneren vanuit onderpand

“Als een bedrijf machines wil kopen, kunnen ze dat doen via de financieringstak van de machineproducent of via de bank. Maar er zijn grenzen aan de risico’s die zo’n financierder wil nemen en de bank stelt allerlei extra voorwaarden aan het bedrijf zelf.” Beequip redeneert vanuit het onderpand en dat is de machine, legt Van Hal uit. “Daardoor kunnen wij klanten die op zoek zijn naar financiering voor machines snel en flexibel van dienst zijn, zodat ze het materieel op korte termijn kunnen inzetten. Daarbij zorgen we voor maatwerk door in gesprek te gaan over wat klanten willen, zodat we samen kunnen bedenken wat er nodig is om dat voor elkaar te krijgen.”

Bij de behoefte van klanten gaat het om zowel de korte als de langere termijn. In het eerste geval gaat het in principe om het aanschaffen van machines die snel ingezet moeten worden. “Maar veel bedrijven hebben ambities voor de toekomst en ook daarbij kunnen wij ze helpen. Bijvoorbeeld met sale & lease back”, vertelt Van Hal.

Verkopen en weer leasen

“Stel dat een bedrijf wil groeien door een nieuw pand of meer grond te kopen, of door meer mensen aan te nemen. Banken zijn met dat soort financieringen vaak voorzichtig en niet erg flexibel. De bedrijven waar wij aan tafel zitten, hebben vaak machines van vier of vijf jaar oud die uit de lease of financiering komen. Als wij daar nog een bepaalde waarde in zien, kunnen ze het aan ons verkopen en weer van ons leasen. De ondernemer krijgt meteen de dagwaarde op zijn rekening en dat geeft hem de beschikking over de extra liquiditeit die nodig is om te groeien.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Kranen. Foto: Beequip

Groei is er ook als het gaat om het aanbod in elektrische bouwmachines. Omdat Beequip actief is in veertien branches, waaronder de transportsector, weet Van Hal dat de elektrificering daar een stuk verder is dan in de bouw en het grondverzet. Maar dat neemt niet weg dat het in die sectoren steeds meer op gang komt. Met name in het kleine materieel groeit het aanbod hard. Maar de prijs van elektrische machines ligt veel hoger dan die van machines op diesel, en dat heeft voor het leasebedrijf gevolgen.

Er is werk voor uitstootvrije machines

“Het maakt nogal wat uit of een machine op diesel voor 30.000 euro in de boeken staat of de elektrische versie van diezelfde machine voor 60.000 euro. Dan moet je dus extra kritisch naar de restwaarde kijken. Wat is dit materieel nog waard aan het einde van het leasecontract? Die analyses maken we samen met de leveranciers van machines en batterijpakketten. We zien gelukkig steeds vaker dat de bouw- en infraprojecten waarop onze klanten inschrijven niet meer zonder uitstootvrije machines kunnen. Ze kunnen dus echt gebruikt worden en dat maakt het risico dat wij straks bijvoorbeeld al dat elektrische materieel weer terugkrijgen een stuk kleiner. En door nu aan het begin van deze ontwikkelingen het kleine risico dat er is te nemen, komen we in onze ogen allemaal verder met de elektrificering van grondverzet- en inframaterieel.”

Lees ook: Vrij veel animo voor gezamenlijke inkoop uitstootvrije inframachines

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.