Elektrisch materieel H. van Wijk

Vrij veel animo voor gezamenlijke inkoop emissievrije inframachines

Er is gezonde belangstelling voor het initiatief van het Emissieloos Netwerk Infra waarbij infrabedrijven samen uitstootvrije machines in kunnen kopen. Op die manier willen de betrokkenen seriematige productie tot stand brengen en zo de prijs per machine verlagen.

Emissieloos bouwmaterieel is nu nog erg duur om te maken en aan te schaffen. Daardoor is er sprake van een soort status quo: bedrijven durven of kunnen de grote investering niet aan, waardoor fabrieken niet seriematig kunnen werken. En daardoor blijven de machines duur. Daarom wordt in de realiteit vaak materieel dat op brandstof draait omgebouwd naar elektrisch. Het ENI wil uitstootvrij werken in de infrasector bevorderen door er gezamenlijk werk van te maken. Dat moet het voor fabrikanten aantrekkelijker maken om seriematig te gaan produceren, wat de prijs van het eindproduct weer flink kan verlagen.

Daarom werd onlangs het initiatief gelanceerd voor infrabedrijven om gezamenlijk uitstootvrij materieel in te kopen. Ook bedrijven die niet zijn aangesloten bij het ENI, kunnen daaraan deelnemen. En de animo is gezond te noemen, vertelt programmamanager Edwin Lokkerbol.

Perspectief creëren voor producenten

“Er is vrij veel belangstelling. We gaan ervan uit dat we tenminste tien stuks kunnen bestellen, en wellicht zelfs meer. Dat betekent dat er min of meer seriematig geproduceerd kan worden en dat de stuksprijs daardoor lager kan komen te liggen. Op deze wijze creëren we vraag waardoor grote en kleine producenten structureel perspectief zien om een productielijn in te richten voor het maken van het emissieloze materieel. Het doel is om uiteindelijk ook te kijken of er veel meer materieel gemeenschappelijk kan worden ingekocht”, aldus Lokkerbol.

Intussen loopt deze eerste inschrijfronde bijna ten einde. Bedrijven kunnen zich nog tot 18 december aanstaande vrijblijvend aanmelden. Recent werd ook bekend dat er vanaf volgend jaar tot 2030 in totaal 270 miljoen euro subsidie beschikbaar komt waarmee bedrijven 40 tot 50 procent van de aanschafprijs van uitstootvrije bouwmachines terug kunnen krijgen.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Vrij veel animo voor gezamenlijke inkoop emissievrije inframachines | Infrasite
Elektrisch materieel H. van Wijk

Vrij veel animo voor gezamenlijke inkoop emissievrije inframachines

Er is gezonde belangstelling voor het initiatief van het Emissieloos Netwerk Infra waarbij infrabedrijven samen uitstootvrije machines in kunnen kopen. Op die manier willen de betrokkenen seriematige productie tot stand brengen en zo de prijs per machine verlagen.

Emissieloos bouwmaterieel is nu nog erg duur om te maken en aan te schaffen. Daardoor is er sprake van een soort status quo: bedrijven durven of kunnen de grote investering niet aan, waardoor fabrieken niet seriematig kunnen werken. En daardoor blijven de machines duur. Daarom wordt in de realiteit vaak materieel dat op brandstof draait omgebouwd naar elektrisch. Het ENI wil uitstootvrij werken in de infrasector bevorderen door er gezamenlijk werk van te maken. Dat moet het voor fabrikanten aantrekkelijker maken om seriematig te gaan produceren, wat de prijs van het eindproduct weer flink kan verlagen.

Daarom werd onlangs het initiatief gelanceerd voor infrabedrijven om gezamenlijk uitstootvrij materieel in te kopen. Ook bedrijven die niet zijn aangesloten bij het ENI, kunnen daaraan deelnemen. En de animo is gezond te noemen, vertelt programmamanager Edwin Lokkerbol.

Perspectief creëren voor producenten

“Er is vrij veel belangstelling. We gaan ervan uit dat we tenminste tien stuks kunnen bestellen, en wellicht zelfs meer. Dat betekent dat er min of meer seriematig geproduceerd kan worden en dat de stuksprijs daardoor lager kan komen te liggen. Op deze wijze creëren we vraag waardoor grote en kleine producenten structureel perspectief zien om een productielijn in te richten voor het maken van het emissieloze materieel. Het doel is om uiteindelijk ook te kijken of er veel meer materieel gemeenschappelijk kan worden ingekocht”, aldus Lokkerbol.

Intussen loopt deze eerste inschrijfronde bijna ten einde. Bedrijven kunnen zich nog tot 18 december aanstaande vrijblijvend aanmelden. Recent werd ook bekend dat er vanaf volgend jaar tot 2030 in totaal 270 miljoen euro subsidie beschikbaar komt waarmee bedrijven 40 tot 50 procent van de aanschafprijs van uitstootvrije bouwmachines terug kunnen krijgen.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.