Busvervoer Noord-Holland nog verder verbeterd

Foto: Ivo Ketelaar

Gebruik busvervoer toegenomen, rapportcijfer omhoog naar een 7,7

Uit het OV jaarverslag 2014, over de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Noord-Holland, blijkt dat in het afgelopen jaar het aanbod van en vraag naar het openbaar vervoer nog beter op elkaar aansloten. Hiermee wordt een van de belangrijkste doelstellingen van de in 2012 vastgestelde ‘Visie Openbaar Vervoer 2020’ gerealiseerd.

Aanpassingen
In samenwerking met de vervoerder heeft de provincie de dienstregeling in 2014 aangepast, waarbij de reizigers en een efficiënt lijnennet centraal stonden. Deze aanpassingen hebben gezorgd voor een betere verhouding tussen het gebruik van de bussen en de aangeboden dienstregeling. Het aantal reizigers is hierdoor toegenomen in alle concessiegebieden van Noord-Holland (Gooi en Vechtstreek, Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord).

Kwaliteit
Ook de kwaliteit van het busvervoer is (voor het derdejaar op rij) in alle drie de concessies verder verbeterd. Voor alle concessies geldt dat de punctualiteitscores boven de gestelde norm liggen van minimaal 85% op tijd. ‘Op tijd’ betekent dat de bus ten opzichte van de dienstregeling niet meer dan 60 seconden te vroeg is vertrokken of minder dan 180 seconden te laat vertrok. Deze positieve trend is het resultaat van een directere sturing van de provincie op de kwaliteit van de dienstuitvoering en extra inzet vanuit de vervoerder om een verbetering te realiseren. Ook de ontwikkeling van de rituitval laat een positief beeld zien. Voor alle concessies is de rituitval in 2014 verder gedaald.

Reizigerstevredenheid
De reizigerswaardering wordt jaarlijks gemeten met een grootschalig landelijk klanttevredenheidsonderzoek door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. De reizigers in de provincie Noord-Holland beoordeelden het openbaar vervoer met een 7,7. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde.

Sociale veiligheid
Bij het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek zijn de reizigers ook gevraagd hoe veilig zij zich voelen in het openbaar vervoer. Ondanks een lichte stijging van het aantal geregistreerde incidenten in 2014 (5,3% ten opzichte van 2013), voelden de reizigers zich over het algemeen veilig. In de drie concessiegebieden is er in 2014 in totaal 319 keer een incident geregistreerd. Dit betrof 59 keer een melding over een kapotte ruit van een bushokje of vernieling aan een haltepaal. Wat verder opvalt is dat er meer meldingen waren van incidenten bij betalingsproblemen en verontreinigingsoverlast (bekladden in-/exterieur) in vergelijking met vorig jaar.

Buurtbussen
In regio’s waar de reizigersvraag te laag is voor regulier busvervoer, vormen buurtbussen een belangrijke aanvulling op het openbaar vervoernetwerk. De buurtbussen worden gerund door vrijwilligers uit de betreffende regio’s en ontvangen jaarlijks subsidie van de provincie Noord-Holland. Alle buurtbussen dienen te voldoen aan de minimumnorm van 400 reizigers per maand (per bus). In 2014 voldeden alle buurtbussen aan de gestelde norm van de provincie, ook de nieuwe buurtbussen.

Nieuwe vervoersvorm
In december 2014 is de pilot ‘Texelhopper’ op Texel gestart. Dit is een nieuwe vervoersvorm waarbij reizigers van te voren afspraken maken met de busmaatschappij over waar ze willen opstappen en/of uitstappen. Bovendien kunnen de reizigers op Texel nu vaker en op meer haltelocaties gehaald of gebracht worden. De pilot wordt eind 2015 geëvalueerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Holland

Busvervoer Noord-Holland nog verder verbeterd | Infrasite

Busvervoer Noord-Holland nog verder verbeterd

Foto: Ivo Ketelaar

Gebruik busvervoer toegenomen, rapportcijfer omhoog naar een 7,7

Uit het OV jaarverslag 2014, over de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Noord-Holland, blijkt dat in het afgelopen jaar het aanbod van en vraag naar het openbaar vervoer nog beter op elkaar aansloten. Hiermee wordt een van de belangrijkste doelstellingen van de in 2012 vastgestelde ‘Visie Openbaar Vervoer 2020’ gerealiseerd.

Aanpassingen
In samenwerking met de vervoerder heeft de provincie de dienstregeling in 2014 aangepast, waarbij de reizigers en een efficiënt lijnennet centraal stonden. Deze aanpassingen hebben gezorgd voor een betere verhouding tussen het gebruik van de bussen en de aangeboden dienstregeling. Het aantal reizigers is hierdoor toegenomen in alle concessiegebieden van Noord-Holland (Gooi en Vechtstreek, Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord).

Kwaliteit
Ook de kwaliteit van het busvervoer is (voor het derdejaar op rij) in alle drie de concessies verder verbeterd. Voor alle concessies geldt dat de punctualiteitscores boven de gestelde norm liggen van minimaal 85% op tijd. ‘Op tijd’ betekent dat de bus ten opzichte van de dienstregeling niet meer dan 60 seconden te vroeg is vertrokken of minder dan 180 seconden te laat vertrok. Deze positieve trend is het resultaat van een directere sturing van de provincie op de kwaliteit van de dienstuitvoering en extra inzet vanuit de vervoerder om een verbetering te realiseren. Ook de ontwikkeling van de rituitval laat een positief beeld zien. Voor alle concessies is de rituitval in 2014 verder gedaald.

Reizigerstevredenheid
De reizigerswaardering wordt jaarlijks gemeten met een grootschalig landelijk klanttevredenheidsonderzoek door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. De reizigers in de provincie Noord-Holland beoordeelden het openbaar vervoer met een 7,7. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde.

Sociale veiligheid
Bij het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek zijn de reizigers ook gevraagd hoe veilig zij zich voelen in het openbaar vervoer. Ondanks een lichte stijging van het aantal geregistreerde incidenten in 2014 (5,3% ten opzichte van 2013), voelden de reizigers zich over het algemeen veilig. In de drie concessiegebieden is er in 2014 in totaal 319 keer een incident geregistreerd. Dit betrof 59 keer een melding over een kapotte ruit van een bushokje of vernieling aan een haltepaal. Wat verder opvalt is dat er meer meldingen waren van incidenten bij betalingsproblemen en verontreinigingsoverlast (bekladden in-/exterieur) in vergelijking met vorig jaar.

Buurtbussen
In regio’s waar de reizigersvraag te laag is voor regulier busvervoer, vormen buurtbussen een belangrijke aanvulling op het openbaar vervoernetwerk. De buurtbussen worden gerund door vrijwilligers uit de betreffende regio’s en ontvangen jaarlijks subsidie van de provincie Noord-Holland. Alle buurtbussen dienen te voldoen aan de minimumnorm van 400 reizigers per maand (per bus). In 2014 voldeden alle buurtbussen aan de gestelde norm van de provincie, ook de nieuwe buurtbussen.

Nieuwe vervoersvorm
In december 2014 is de pilot ‘Texelhopper’ op Texel gestart. Dit is een nieuwe vervoersvorm waarbij reizigers van te voren afspraken maken met de busmaatschappij over waar ze willen opstappen en/of uitstappen. Bovendien kunnen de reizigers op Texel nu vaker en op meer haltelocaties gehaald of gebracht worden. De pilot wordt eind 2015 geëvalueerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Noord-Holland