2014 recordjaar voor VDL Groep

2014 was een stabiel en goed jaar voor VDL Groep te Eindhoven. Ieder kwartaal liet mooie cijfers zien, waardoor 2014 in alle opzichten een recordjaar is geworden. Natuurlijk heeft de start van de productie bij VDL Nedcar hier een positieve invloed op gehad, maar ook zonder deze bijdrage heeft VDL Groep een jaar van groei achter de rug. De gecombineerde omzet is gestegen van 1,812 miljard euro in 2013 naar 2,546 miljard euro in 2014. De geconsolideerde omzet is uitgekomen op 2,342 miljard euro ten opzichte van 1,632 miljard euro in 2013. Het netto resultaat is gestegen van 88,6 miljoen euro in 2013 naar 104,2 miljoen euro in 2014. De balanspositie blijft onverminderd sterk met een solvabiliteit van 59%. Het aantal medewerkers is toegenomen van 9.216 eind 2013 naar 10.303 eind 2014 (waarvan 81% werkzaam in Nederland). Deze groei van 1.087 personen is voor 93% autonoom tot stand gekomen. De overige medewerkers zijn met de overname van Translift (Dronten) in dienst gekomen.

Toeleveringen
De omzet in de divisie toeleveringen is nagenoeg gelijk gebleven: 794 miljoen euro in 2013 ten opzichte van 795 miljoen euro in 2014. Deze divisie was in 2014 winstgevend, al was het resultaat wel wat minder. De voor deze divisie belangrijke semiconductor- en automotive markt liepen in het tweede halfjaar iets terug, maar lijken nu weer aan te trekken. De orderportefeuille vertoont een stabiel beeld en loopt zelfs wat op, van 250 miljoen euro eind 2014 naar 256 miljoen euro in week 9 van 2015. De verwachtingen voor 2015 zijn redelijk goed te noemen. Zeker gezien het feit dat in 2014 de samenwerking met ASML is geïntensiveerd. VDL ETG heeft de volledige verantwoordelijkheid voor het ontwerp en de fabricage van de wafer handler van ASML op zich genomen. Daartoe zijn de R&D capaciteiten van VDL flink uitgebreid.

Autoassemblage
Na het aanpassen van de fabriek en de installatie van de nieuwe productielijnen, werd op 17 juli VDL Nedcar te Born officieel heropend door Koning Willem-Alexander. Hiermee gaf hij tevens het startsein voor de MINI-productie in Nederland. De divisie autoassemblage heeft in 2014 voor 775 miljoen euro bijgedragen aan de omzet, ten opzichte van 120 miljoen euro in 2013. Deze omzet is overigens niet alleen gerealiseerd door de productie van auto’s in opdracht van BMW, maar ook door het uitlenen van medewerkers, het leveren van persdelen aan derden en de engineerings- en installatiewerkzaamheden. VDL Nedcar heeft in 2014 bijgedragen aan de winst met een licht positief resultaat. De orderportefeuille is ook op de lange termijn goed gevuld. De productie verloopt volgens planning en de vooruitzichten voor 2015 zijn positief. Als onafhankelijke autoproducent zal VDL Nedcar zich steeds flexibel blijven opstellen in relatie tot de capaciteitsvragen van haar klanten. In 2014 zijn er 29.196 auto’s geproduceerd.

Bussen
In de busdivisie is de omzet gestegen van 391 miljoen euro in 2013 naar 417 miljoen euro in 2014. Met name vanwege het aanslaan van de innovatieve lichtgewicht bussen op de internationale en nationale openbaarvervoermarkt, is de orderportefeuille fors opgelopen: van 128 miljoen euro naar ruim 197 miljoen euro einde jaar. Het aantal verkochte bussen in 2014 was 42% hoger dan in 2013 (1.490 ten opzichte van 1.046). Er is fors geïnvesteerd in nieuwe aandrijftechnieken, zoals elektrisch, hybride en waterstof. Mede als gevolg van de hoge ontwikkelingskosten voor nieuwe producten en productieprocessen en de blijvend uitdagende marktomstandigheden, heeft de busdivisie in 2014 nog niet bijgedragen aan de winst. Desondanks toont de busdivisie een beter resultaat dan voorgaande jaren. Helaas heeft APTS, waarvan VDL Groep 70% van de aandelen bezat, in november 2014 haar activiteiten moeten beëindigen. In 2015 wordt verwacht met de totale busdivisie rond de nullijn uit te komen. Mede gezien de goed gevulde orderportefeuille (207 miljoen euro week 9) heeft VDL vertrouwen in haar busdivisie.

Eindproducten
De omzet in de divisie eindproducten is gestegen van 508 miljoen euro in 2013 naar 558 miljoen euro in 2014. Het resultaat van de divisie eindproducten was positief. Alle sectoren in deze divisie hebben een uitstekend jaar achter de rug. De orderportefeuille daalde weliswaar van 282 miljoen euro eind 2013 naar 189 miljoen euro eind 2014, maar dit heeft te maken met het feit dat de sector productieautomatisering eind 2013 een extreem goedgevulde orderportefeuille had. VDL Steelweld heeft inmiddels een aantal grote projecten afgerond, waardoor de orderportefeuille weer op een normaal, maar nog steeds prima niveau is. De orderportefeuille voor de gehele divisie eindproducten is goed gevuld (195 miljoen euro week 9) en de vooruitzichten voor 2015 zijn goed te noemen.

Verwachtingen 2015
Aangezien 2014 in vele opzichten een stabiel jaar was, biedt dit een goede basis voor verdere groei in 2015. Dit jaar heeft VDL echter te maken met een hogere belastingdruk, waardoor er met meer omzet waarschijnlijk nagenoeg eenzelfde resultaat behaald zal worden als in 2014. De gecombineerde omzet zal rond de 2,7 miljard euro uitkomen. De totale orderportefeuille (exclusief VDL Nedcar) bedroeg in week 9 van dit jaar 658 miljoen euro en is hiermee wat hoger dan eind 2014, 636 miljoen euro. VDL Groep is positief over 2015.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: VDL Groep