Prima resultaten voor Movares in 2007

Het Utrechtse advies- en ingenieursbureau Movares heeft prima resultaten geboekt in 2007. Uit het jaarbericht van de Movares Group B.V. blijkt onder meer het volgende:

· Movares succesvol in het aanboren van nieuwe markten

· Positie in Polen aanzienlijk versterkt: de tweede thuismarkt

· Bedrijfsopbrengsten € 138,8 miljoen (2006: € 137,2 miljoen)

· Rendement op omzet 6,2% (2006: 3,5%)

Movares Group B.V. heeft een goed jaar achter de rug. Het bedrijf kent inmiddels twee thuismarkten: Nederland en Polen. Door de verbreding van de activiteiten op de Nederlandse markt werd de vermindering van de omzet in de grote projecten als Betuweroute en HSL-Zuid goed gecompenseerd. In Polen werd begin 2007 het Poolse bedrijf BPK Katowice overgenomen wat Movares Polska tot een van de grootste spelers op de Poolse markt voor railengineering maakte. Bij een omzet van ruim € 138 miljoen van de Movares Group B.V. werd een bedrijfsresultaat behaald van € 8,6 miljoen. De winstgevendheid van de Group ging omhoog van 3,5% over 2006 naar 6,2% over 2007.

In Nederland blijft de vraag naar mobiliteitsoplossingen onverminderd groot. De budgetten die daarvoor ter beschikking staan, vertonen een stabiel niveau. Dat zijn gunstige omstandigheden voor Movares dat zijn belangrijkste activiteiten heeft in infrastructuur en mobiliteit in combinatie met leefomgeving en ruimte. Ook in Polen is veel aandacht voor structurele uitbreiding en verbetering van de (rail)infrastructuur. De toekomst ziet er voor Movares dan ook veelbelovend uit.

Verbreding

In Nederland blijft Movares marktleider in de railsector. Daarnaast was het bedrijf succesvol in het betreden van nieuwe markten zoals die van weginfrastructuur, ruimte en mobiliteit, water, energie en assetmanagement. Zo leverde Movares een bijdrage aan de nieuwe, 525 meter lange kademuur Odfjell in Rotterdam en aan de renovatie van de hefdeuren van de Beatrixsluis in Wijk bij Duurstede. De activiteiten op de energiemarkt zijn binnen Movares gebundeld in een nieuwe business unit, Movares Energy. In samenwerking met Mott McDonald is het engineeringscontract voor het 380 kV-onderstation Simonshaven binnengehaald. Op gebied van assetmanagement tenslotte heeft Movares onder meer een vijfjarig prestatiecontract van RWS Oost Nederland binnengehaald in samenwerking met derden. Het gaat hierbij om het beheer en onderhoud van vier sluiscomplexen.

Verder was er afgelopen jaar sprake van een aantal succesvolle innovaties door Movares. Het nieuwe waterkerende systeem ‘Box Barrier’ kreeg veel aandacht zowel in de vakwereld als in de pers. Het concept ‘De Duurzame Weg’ ondervond afgelopen jaar zoveel belangstelling uit de markt dat een pilot op handen lijkt. Het concept behelst een duurzame en milieuvriendelijke manier van overkappen van snelwegen waarbij de luchtkwaliteit sterk wordt verbeterd en de geluidsoverlast sterk gereduceerd. Tevens dient de kap als bijzonder schone energiecentrale.

Arbeidsmarkt

Door de groeiende economie kwam de arbeidsmarkt voor technisch personeel sterk onder druk te staan. Zowel in Nederland als in Polen was het moeilijk om aan voldoende gekwalificeerd personeel te komen. Vanwege de groei van het bureau heeft Movares sterk ingezet op het beter zichtbaar maken van het bedrijf als interessante werkgever. Vooral de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden met o.a. goede voorwaarden om werk en privé te combineren plus de mogelijkheid om mede-eigenaar van het bedrijf te worden, blijken succesvolle factoren om mensen te werven. Ook de open, transparante cultuur waarin medewerkers veel vrijheid hebben plus een stevige eigen verantwoordelijkheid, zijn voor veel nieuwe medewerkers aantrekkelijk. Movares Nederland verwacht dit jaar 150 nieuwe mensen te werven waarvan er ondertussen een flink deel is binnengehaald.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Movares