Betuweroute feestelijk geopend

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

Koningin geeft startsein door symbolische handeling

Den Haag – Hare Majesteit de Koningin heeft zaterdagmiddag 16 juni 2007 om 15.07 uur het startsein gegeven voor de eerste trein over de Betuweroute. Met een symbolische handeling werd de stroom op de bovenleiding gezet en vertrok de trein vanaf emplacement Kijfhoek. De handeling van de koningin was onderdeel van een theaterprogramma dat werd vertoond voor ruim 700 gasten.

De feestelijke opening vond plaats in gezelschap van onder meer de minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings, de vice president van de Europese Commissie en commissaris van Transport Jacques Barrot en alle oud-ministers van Verkeer en Waterstaat die met het dossier Betuweroute te maken hebben gehad.

Minister Eurlings benadrukte dat de Betuweroute gezien moet worden als onderdeel van het Europees netwerk. “Voor optimale prestatie moeten treinen in één vloeiende beweging kunnen doorrijden naar hun plaats van bestemming, ergens op het Europese continent. In de lange afstand en de bundeling van vracht ligt de kracht van het spoorgoederenver-voer.”

Volgens Bert Klerk, voorzitter van de Raad van Bestuur van ProRail, doet de Betuweroute in omvang niet onder voor onze waterwerken: “De vele technische hoogstandjes maken van de Betuweroute één van de modernste spoorlijnen ter wereld.”

De directeur van exploitant Keyrail van de Betuweroute, Sjoerd Sjoerdsma, meldde tijdens de persconferentie dat de contracten met bijna alle railgoederenvervoerders in Nederland gesloten zijn. “U zult begrijpen dat Keyrail daarom de toekomst vol vertrouwen tegemoet ziet.”

Carel Robbeson, die sprak namens de Railgoederenvervoerders, ziet uit naar de benutting van de Betuweroute: ”Sinds 1998 groeit het railtransport in Nederland jaarlijks met gemiddeld 8%. En de groei zal doorzetten want de markten van de toekomst komen steeds verder van Rotterdam te liggen. Ik denk daarbij aan het Zuiden van Duitsland maar ook aan landen als Slowakije en Hongarije.”

Dit is een gezamenlijk persbericht van ProRail, ministerie van Verkeer en Waterstaat, Keyrail, Belangenvereniging Railgoederenvervoer, Projectorganisatie Betuweroute en gemeente Barendrecht.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Minister Eurlings heeft ter gelegenheid van de opening van de Betuweroute 3 toespraken gehouden: tijdens de persconferentie, bij ontvangst in de feesttent en bij het intermezzo in de theatershow De Verbinding. U vindt deze toespraken van Minister Eurlings op de website van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Op de website van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat vindt u tevens een kort filmverslag van de opening van de Betuweroute

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Betuweroute feestelijk geopend | Infrasite

Betuweroute feestelijk geopend

betuweroute betuwelijn vracht spoorgoederenvervoer bovenleiding

Koningin geeft startsein door symbolische handeling

Den Haag – Hare Majesteit de Koningin heeft zaterdagmiddag 16 juni 2007 om 15.07 uur het startsein gegeven voor de eerste trein over de Betuweroute. Met een symbolische handeling werd de stroom op de bovenleiding gezet en vertrok de trein vanaf emplacement Kijfhoek. De handeling van de koningin was onderdeel van een theaterprogramma dat werd vertoond voor ruim 700 gasten.

De feestelijke opening vond plaats in gezelschap van onder meer de minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings, de vice president van de Europese Commissie en commissaris van Transport Jacques Barrot en alle oud-ministers van Verkeer en Waterstaat die met het dossier Betuweroute te maken hebben gehad.

Minister Eurlings benadrukte dat de Betuweroute gezien moet worden als onderdeel van het Europees netwerk. “Voor optimale prestatie moeten treinen in één vloeiende beweging kunnen doorrijden naar hun plaats van bestemming, ergens op het Europese continent. In de lange afstand en de bundeling van vracht ligt de kracht van het spoorgoederenver-voer.”

Volgens Bert Klerk, voorzitter van de Raad van Bestuur van ProRail, doet de Betuweroute in omvang niet onder voor onze waterwerken: “De vele technische hoogstandjes maken van de Betuweroute één van de modernste spoorlijnen ter wereld.”

De directeur van exploitant Keyrail van de Betuweroute, Sjoerd Sjoerdsma, meldde tijdens de persconferentie dat de contracten met bijna alle railgoederenvervoerders in Nederland gesloten zijn. “U zult begrijpen dat Keyrail daarom de toekomst vol vertrouwen tegemoet ziet.”

Carel Robbeson, die sprak namens de Railgoederenvervoerders, ziet uit naar de benutting van de Betuweroute: ”Sinds 1998 groeit het railtransport in Nederland jaarlijks met gemiddeld 8%. En de groei zal doorzetten want de markten van de toekomst komen steeds verder van Rotterdam te liggen. Ik denk daarbij aan het Zuiden van Duitsland maar ook aan landen als Slowakije en Hongarije.”

Dit is een gezamenlijk persbericht van ProRail, ministerie van Verkeer en Waterstaat, Keyrail, Belangenvereniging Railgoederenvervoer, Projectorganisatie Betuweroute en gemeente Barendrecht.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Minister Eurlings heeft ter gelegenheid van de opening van de Betuweroute 3 toespraken gehouden: tijdens de persconferentie, bij ontvangst in de feesttent en bij het intermezzo in de theatershow De Verbinding. U vindt deze toespraken van Minister Eurlings op de website van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Op de website van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat vindt u tevens een kort filmverslag van de opening van de Betuweroute

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat