Windenergie. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Er kan geen groene stroom meer bij op het Utrechtse hoogspanningsnet

Het hoogspanningsnet in de provincie Utrecht bereikt de grens voor teruglevering van elektriciteit. Daardoor is er nu geen ruimte voor nieuwe aanvragen voor het transport van stroom uit wind- en zonneparken. Dat heeft netbeheerder TenneT laten weten aan toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).

De stroom die wordt geproduceerd in wind- en zonneparken en op grote zonnedaken moet via het net worden teruggeleverd. Maar zulke parken staan vaak op locaties waar veel ruimte is, en dat zijn meestal ook plekken waar de capaciteit van het elektriciteitsnet het kleinst is. Bovendien zijn die netwerken oorspronkelijk niet ontworpen voor het terugleveren van stroom uit wind en zon, terwijl daar wel steeds meer capaciteit voor wordt gevraagd.

Lees ook: Kan een batterij de belasting van het elektriciteitsnet verminderen?

De sterke opkomst van energie uit zon en wind dreigt er, samen met de sterk groeiende vraag naar elektriciteit, voor te zorgen dat de grenzen van het hoogspanningsnet in zicht komen. In de provincie Utrecht is dat nu dus voor het transport van groene stroom een feit, want daar kunnen tot nader order geen nieuwe aanvragen voor worden ingediend. Nu TenneT dit heeft aangekondigd bij de ACM, start de netbeheerder ook een onderzoek naar de mogelijkheden om congestiemanagement toe te passen. De uitkomsten van dat onderzoek worden begin volgend jaar verwacht.

Net uitbreiden is ingrijpend en kostbaar

TenneT geeft verder aan dat er wordt gewerkt aan manieren om de capaciteit van het net te vergroten. Maar dat zijn ingrijpende en kostbare maatregelen die bovendien niet van de ene op de andere dag gerealiseerd zijn. In de aanpassing en uitbreiding van het net in Utrecht steekt TenneT in de jaren tot 2030 zo’n 180 miljoen euro. Ook worden op het hoogspanningsstation in Utrecht Lage Weide slimme transformatoren geplaatst. Die kunnen duurzame elektriciteit sturen en verdelen, waardoor het netwerk beter kan worden benut. Verder wordt onderzocht of een tijdelijk marktmechanisme kan helpen om ruimte te maken voor nieuwe initiatieven om het hoogspanningsnet uit te breiden.

Lees ook: Arnhemse lataarnpalen worden laadpalen

De steeds grotere productie van groene stroom is niet de enige bedreiging van het elektriciteitsnet in Nederland. Er wordt namelijk ook steeds meer van dat net gevraagd omdat er steeds meer stroom worden en zal worden verbruikt, onder meer om het groeiende aantal elektrische voertuigen op te laden. Netbeheer Nederland luidde recent nog maar eens de noodklok door te zeggen dat de kabinetsplannen voor 2022 de knelpunten op het elektriciteitsnet niet oplossen. En eerder deze week werd bekend dat de gemeente Amsterdam 55 miljoen euro wil lenen aan netbeheerder Alliander voor het uitbreiden van de stroomnetcapaciteit.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Er kan geen groene stroom meer bij op het Utrechtse hoogspanningsnet | Infrasite
Windenergie. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Er kan geen groene stroom meer bij op het Utrechtse hoogspanningsnet

Het hoogspanningsnet in de provincie Utrecht bereikt de grens voor teruglevering van elektriciteit. Daardoor is er nu geen ruimte voor nieuwe aanvragen voor het transport van stroom uit wind- en zonneparken. Dat heeft netbeheerder TenneT laten weten aan toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM).

De stroom die wordt geproduceerd in wind- en zonneparken en op grote zonnedaken moet via het net worden teruggeleverd. Maar zulke parken staan vaak op locaties waar veel ruimte is, en dat zijn meestal ook plekken waar de capaciteit van het elektriciteitsnet het kleinst is. Bovendien zijn die netwerken oorspronkelijk niet ontworpen voor het terugleveren van stroom uit wind en zon, terwijl daar wel steeds meer capaciteit voor wordt gevraagd.

Lees ook: Kan een batterij de belasting van het elektriciteitsnet verminderen?

De sterke opkomst van energie uit zon en wind dreigt er, samen met de sterk groeiende vraag naar elektriciteit, voor te zorgen dat de grenzen van het hoogspanningsnet in zicht komen. In de provincie Utrecht is dat nu dus voor het transport van groene stroom een feit, want daar kunnen tot nader order geen nieuwe aanvragen voor worden ingediend. Nu TenneT dit heeft aangekondigd bij de ACM, start de netbeheerder ook een onderzoek naar de mogelijkheden om congestiemanagement toe te passen. De uitkomsten van dat onderzoek worden begin volgend jaar verwacht.

Net uitbreiden is ingrijpend en kostbaar

TenneT geeft verder aan dat er wordt gewerkt aan manieren om de capaciteit van het net te vergroten. Maar dat zijn ingrijpende en kostbare maatregelen die bovendien niet van de ene op de andere dag gerealiseerd zijn. In de aanpassing en uitbreiding van het net in Utrecht steekt TenneT in de jaren tot 2030 zo’n 180 miljoen euro. Ook worden op het hoogspanningsstation in Utrecht Lage Weide slimme transformatoren geplaatst. Die kunnen duurzame elektriciteit sturen en verdelen, waardoor het netwerk beter kan worden benut. Verder wordt onderzocht of een tijdelijk marktmechanisme kan helpen om ruimte te maken voor nieuwe initiatieven om het hoogspanningsnet uit te breiden.

Lees ook: Arnhemse lataarnpalen worden laadpalen

De steeds grotere productie van groene stroom is niet de enige bedreiging van het elektriciteitsnet in Nederland. Er wordt namelijk ook steeds meer van dat net gevraagd omdat er steeds meer stroom worden en zal worden verbruikt, onder meer om het groeiende aantal elektrische voertuigen op te laden. Netbeheer Nederland luidde recent nog maar eens de noodklok door te zeggen dat de kabinetsplannen voor 2022 de knelpunten op het elektriciteitsnet niet oplossen. En eerder deze week werd bekend dat de gemeente Amsterdam 55 miljoen euro wil lenen aan netbeheerder Alliander voor het uitbreiden van de stroomnetcapaciteit.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.