TenneT waterkracht

Hoogspanningslijnen met waterkracht ondergronds gebracht

In de Utrechtse wijk Leidsche Rijn draait TenneT een pilot met een nieuwe methode om hoogspanningslijnen onder de grond te brengen. De kabels worden door middel van waterkracht in mantelbuizen geperst. Als de techniek in dit project goed werkt, is de kans groot dat deze ook in andere projecten van TenneT wordt toegepast.

De netbeheerder legt uit dat op een relatief kort tracé van 1,5 kilometer veel verschillende werkzaamheden worden uitgevoerd, waarvoor TenneT samenwerkt met Heijmans, Spie en Prysmian. Binnen dat geheel wordt dus ook de Watucab-techniek van Plumettaz toegepast. Dat werd tussen 14 en 16 juni gedaan door Heijmans in samenwerking met HMS Machines – Infrarent bij één van de twee gestuurde boringen op het traject, met als doel om de 150 kV-kabels in de mantelbuizen aan te leggen. De kabels worden niet zoals gebruikelijk met een lier door de mantelbuizen getrokken, maar door middel van water door de mantelbuizen geperst.

Kabels slijten minder

Erik van der Sluis is als projectleider van TenneT trots dat de innovatieve techniek in zijn project voor het eerst in de Benelux wordt toegepast bij 150 kV-kabels: “Bij Watucab kun je de kabels over grotere lengtes in mantelbuizen aanleggen dan wanneer je de kabels intrekt door middel van lieren. Verder staat er bij deze techniek minder kracht op de kabels, waardoor de kabels een stuk minder slijten dan bij het gewone intrekken. Ook is er slechts aan één kant van de kabel ruimte nodig voor de werkzaamheden, in plaats van aan beide zijden.” Als deze pilot een succes wordt, is de kans groot dat de Watucab-techniek ook bij andere TenneT-projecten wordt ingezet, laat de netbeheerder weten.

Veiliger, beter, sneller en duurzamer

Ook Joost Donkers van Heijmans laat zijn enthousiasme merken. “Het inzetten van de Watucab-methode is een mooi voorbeeld van slimmer werken. Het aanbrengen van 150 kV-kabels gebeurt doorgaans op een traditionele manier, maar het kan altijd veiliger, beter, sneller en duurzamer. We zijn blij dat we op dit project de kans krijgen om de verschillen tussen het traditionele trekken en de innovatieve Watucab-techniek inzichtelijk te krijgen. Daarom gaan we beide technieken toepassen. Als wij onze meest ervaren collega’s overtuigd krijgen van de voordelen van de Watucab-methode, is het voor ons al een succes.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.