EMISSIES

Nieuw laadstation voor Fastned met elektrische machines gebouwd

Bouw van snellaadstation Lingehorst foto Fastned

Exploitant van laadinfrastructuur Fastned heeft voor het eerst een nieuw laadstation grotendeels met elektrische apparaten gebouwd. Dat gebeurde bij de aanleg van het laadstation Lingehorst langs de A2 bij Beesd. Er werden tijdens de bouw vrijwel alleen op stroom aangedreven machines gebruikt, zoals shovels, graafmachines en hoogwerkers.

Fastned berekent zelf dat er op deze manier 82 procent minder stikstof vrijkwam en 77 procent minder CO2. Voordeel voor het werken met elektrische apparatuur was dat op de locatie al een werkende elektriciteitsaansluiting lag waarmee de accu’s opgeladen konden worden.

Kostenplaatje

Fastned zegt wel duurder uit te zijn geweest omdat de machines gehuurd moesten worden en er nog niet veel beschikbaar is. Ook waren er onverwachte tegenvallers waardoor moest worden teruggevallen op conventionele apparatuur. Dit had te maken met onverwachte stroomstoringen en de beperkte beschikbaarheid van machines in combinatie met het hoge bouwtempo. Zo laadde een van de elektrische rupskranen tijdelijk niet goed op, dus moest met het oog op de strakke planning een ‘oude’ shovel worden gebruikt.

Subsidie

Het bedrijf zegt dat het graag overal volledig uitstootvrij wil bouwen, maar dat het kostenplaatje emissieloos bouwen dit streven voorlopig nog in de weg staat. Het bedrijf juicht het wel toe dat het Rijk dit jaar 60 miljoen heeft klaarstaan voor subsidie voor de aanschaf van dit soort materieel. Fastned beheert inmiddels 250 laadstations. De komende twee jaar moeten daar er nog minstens 150 bijkomen.

Lees ook:

Van Werven verzorgt langdurig twee elektrische graafmachines voor BAM

Snelladen op de bouwplaats

Auteur: Bart Oosterveld

Nieuw laadstation voor Fastned met elektrische machines gebouwd | Infrasite
EMISSIES

Nieuw laadstation voor Fastned met elektrische machines gebouwd

Bouw van snellaadstation Lingehorst foto Fastned

Exploitant van laadinfrastructuur Fastned heeft voor het eerst een nieuw laadstation grotendeels met elektrische apparaten gebouwd. Dat gebeurde bij de aanleg van het laadstation Lingehorst langs de A2 bij Beesd. Er werden tijdens de bouw vrijwel alleen op stroom aangedreven machines gebruikt, zoals shovels, graafmachines en hoogwerkers.

Fastned berekent zelf dat er op deze manier 82 procent minder stikstof vrijkwam en 77 procent minder CO2. Voordeel voor het werken met elektrische apparatuur was dat op de locatie al een werkende elektriciteitsaansluiting lag waarmee de accu’s opgeladen konden worden.

Kostenplaatje

Fastned zegt wel duurder uit te zijn geweest omdat de machines gehuurd moesten worden en er nog niet veel beschikbaar is. Ook waren er onverwachte tegenvallers waardoor moest worden teruggevallen op conventionele apparatuur. Dit had te maken met onverwachte stroomstoringen en de beperkte beschikbaarheid van machines in combinatie met het hoge bouwtempo. Zo laadde een van de elektrische rupskranen tijdelijk niet goed op, dus moest met het oog op de strakke planning een ‘oude’ shovel worden gebruikt.

Subsidie

Het bedrijf zegt dat het graag overal volledig uitstootvrij wil bouwen, maar dat het kostenplaatje emissieloos bouwen dit streven voorlopig nog in de weg staat. Het bedrijf juicht het wel toe dat het Rijk dit jaar 60 miljoen heeft klaarstaan voor subsidie voor de aanschaf van dit soort materieel. Fastned beheert inmiddels 250 laadstations. De komende twee jaar moeten daar er nog minstens 150 bijkomen.

Lees ook:

Van Werven verzorgt langdurig twee elektrische graafmachines voor BAM

Snelladen op de bouwplaats

Auteur: Bart Oosterveld