HERGEBRUIK

Overijssel bespaart op CO2 bij renovatie Oude Vaart Hasselt

Werkzaamheden Oude Vaart foto provincie Overijssel

Bij een project aan de Oude Vaart in Hasselt laat de provincie Overijssel gebruikte damplanken plaatsen. Het gaat om de versterking van een oever waarbij normaal nieuw materiaal gebruikt zou worden. Door circulair te werken wordt een fikse hoeveelheid CO2 bespaard.

In de Oude Vaart moet een waterkant met verrotte houten palen worden vervangen. Tegelijkertijd zijn er bij andere projecten betonnen damplanken verwijderd die nog in een goede staat blijken te zijn. Die betonnen planken zijn midden jaren ’70 geplaatst en zouden theoretisch 80 tot 100 jaar mee gaan. Het oorspronkelijke plan was om de betonnen planken te breken en als puin te gebruiken, bijvoorbeeld als fundament onder een weg.

75.000 autoritten

Na onderzoek blijkt dat de planken nog makkelijk 50 jaar mee kunnen. Ze kunnen dus uitstekend hergebruikt worden. De milieubelasting is slechts een derde ten opzichte van de bouw met nieuwe materialen. De plaatsing van de damplanken gaat door tot in het voorjaar van 2023. Uiterlijk in de zomer is de nieuwe oever van de Oude Vaart langs de N377 klaar. De provincie heeft de hoeveelheid CO2 die bespaard wordt berekend op 1.285 ton. Dat is net zoveel als bij 75.000 autoritten tussen Zwolle en Amsterdam wordt uitgestoten, zeggen de provincieambtenaren trots.

Zandsproeien

Nog een milieusparende techniek die wordt toegepast bij het project is het ‘zandsproeien’. Normaal gesproken wordt eerst slib van de onderwaterbodem gebaggerd. Dat slib wordt afgevoerd en gestort bij een erkende grondverwerker. Door toepassing van de innovatieve ‘zandsproei-techniek’ bedekt aannemer Beens het slib in de Oude Vaart eerst met dunne laagjes zand. Het slib wordt door het gewicht van het zand samengeperst. Zo ontstaat er een draagkrachtige ondergrond. Er hoeft dus niet meer gebaggerd te worden en geen slib afgevoerd te worden. De winst van het project in CO2-uitstoot is door de toepassing van het zandsproeien nog groter.

Het zandsproeien in de Oude Vaart is eind november 2022 gestart en duurt tot in januari 2023. De provincie voert het project uit in nauwe samenwerking met de gemeente Zwartewaterland.

Lees ook:

KWS legt stukje Plastic Road aan in Gouda

KWS: 60 procent van de geleiderails geschikt voor hergebruik

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Overijssel bespaart op CO2 bij renovatie Oude Vaart Hasselt | Infrasite
HERGEBRUIK

Overijssel bespaart op CO2 bij renovatie Oude Vaart Hasselt

Werkzaamheden Oude Vaart foto provincie Overijssel

Bij een project aan de Oude Vaart in Hasselt laat de provincie Overijssel gebruikte damplanken plaatsen. Het gaat om de versterking van een oever waarbij normaal nieuw materiaal gebruikt zou worden. Door circulair te werken wordt een fikse hoeveelheid CO2 bespaard.

In de Oude Vaart moet een waterkant met verrotte houten palen worden vervangen. Tegelijkertijd zijn er bij andere projecten betonnen damplanken verwijderd die nog in een goede staat blijken te zijn. Die betonnen planken zijn midden jaren ’70 geplaatst en zouden theoretisch 80 tot 100 jaar mee gaan. Het oorspronkelijke plan was om de betonnen planken te breken en als puin te gebruiken, bijvoorbeeld als fundament onder een weg.

75.000 autoritten

Na onderzoek blijkt dat de planken nog makkelijk 50 jaar mee kunnen. Ze kunnen dus uitstekend hergebruikt worden. De milieubelasting is slechts een derde ten opzichte van de bouw met nieuwe materialen. De plaatsing van de damplanken gaat door tot in het voorjaar van 2023. Uiterlijk in de zomer is de nieuwe oever van de Oude Vaart langs de N377 klaar. De provincie heeft de hoeveelheid CO2 die bespaard wordt berekend op 1.285 ton. Dat is net zoveel als bij 75.000 autoritten tussen Zwolle en Amsterdam wordt uitgestoten, zeggen de provincieambtenaren trots.

Zandsproeien

Nog een milieusparende techniek die wordt toegepast bij het project is het ‘zandsproeien’. Normaal gesproken wordt eerst slib van de onderwaterbodem gebaggerd. Dat slib wordt afgevoerd en gestort bij een erkende grondverwerker. Door toepassing van de innovatieve ‘zandsproei-techniek’ bedekt aannemer Beens het slib in de Oude Vaart eerst met dunne laagjes zand. Het slib wordt door het gewicht van het zand samengeperst. Zo ontstaat er een draagkrachtige ondergrond. Er hoeft dus niet meer gebaggerd te worden en geen slib afgevoerd te worden. De winst van het project in CO2-uitstoot is door de toepassing van het zandsproeien nog groter.

Het zandsproeien in de Oude Vaart is eind november 2022 gestart en duurt tot in januari 2023. De provincie voert het project uit in nauwe samenwerking met de gemeente Zwartewaterland.

Lees ook:

KWS legt stukje Plastic Road aan in Gouda

KWS: 60 procent van de geleiderails geschikt voor hergebruik

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie