Philip van Nieuwenhuizen, MKB Infra

Oproep aan grote bouwers: ‘Deel uitstootvrije innovaties met MKB’

Kleine en middelgrote infrabedrijven willen graag met elektrisch materieel werken, maar de betaalbaarheid is vaak nog een enorme drempel. Alleen als de voorlopers hun innovaties met het MKB delen, kan ook die groep aanhaken. Dat zei Philip van Nieuwenhuizen van MKB Infra in een webinar over zero emissie infrastructuur.

Hij reageerde daarmee op de verhalen van de andere sprekers tijdens het webinar. Jan van Rookhuijzen bracht namens ElaadNL in beeld hoe snel en onder welke voorwaarden de infrasector kan elektrificeren. En Stefan Daamen van Heijmans legde uit tegen welke uitdagingen grote bouwers aanlopen met uitstootvrije bouwmachines. Van Nieuwenhuizen gaf aan dat in die verhalen voor de leden van MKB Infra veel herkenbaars in zat.

“Tegelijk heeft het grootbedrijf natuurlijk wat meer faciliteiten om met innovaties bezig te zijn dan het gemiddelde MKB-bedrijf. Mijn oproep aan die grote bedrijven is dan ook om de innovaties te delen”, aldus Van Nieuwenhuizen. “Beide sprekers hebben gezegd dat we dit als markt samen moeten doen. Je komt alleen verder wanneer je innovaties met elkaar deelt, want dan kun je ook gaan opschalen.”

Aandacht voor nadelen

Want, zo onderstreept hij: de leden van MKB Infra willen hier graag een succes van maken. “Veel leden zijn ook al bezig met investeren en innoveren, net als de grotere bedrijven dat doen.” Wat hij nog mist, is aandacht voor de minder efficiënte inrichting van het bedrijfsproces.

“Zo heeft een van onze leden een flink aantal elektrische trilplaten aangeschaft. Op een gegeven moment maakte de opdrachtgever de opmerking dat ook als voordeel hadden dat ze zo weinig lawaai maakten. Waarop ons lid antwoordde dat ze op dat moment werden opgeladen en dus echt stil stonden. Met dat nadeel van elektrisch materieel moet wel rekening worden gehouden.”

Investering terugverdienen

Een ander belangrijk punt is de ongelijkheid van het speelveld binnen het geheel van uitstootvrij bouwen. Opdrachtgevers vragen daar namelijk wel steeds meer om in aanbestedingen, maar daar hangt geen inzetgarantie aan vast. En dus ook geen zekerheid dat een investering wordt terugverdiend. “Er zijn concurrenten die opdrachten binnenhalen met materieel op brandstof. Dan is het een mooi verhaal dat je met elektrische machines uiteindelijk goedkoper uit bent, maar die aanbesteding waar je met dat materieel op moet inschrijven is morgen. En dan ben je dus wél duurder uit.”

In het gesprek ging Philip van Nieuwenhuizen verder onder meer in op het idee van tussenstappen op weg naar emissieloze infra. Ook beantwoordde hij vragen van deelnemers aan het webinar. Dat en meer is te zien in onderstaande video.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.