Heijmans elektrisch

Bouwen met elektrische machines vraagt ‘dubbele investering’

Grote elektrische bouwmachines zijn duur en ze opladen is evenmin goedkoop. Infraprojecten uitstootvrij uitvoeren tegen de nu gangbare prijzen kan voorlopig dan ook niet, zegt senior adviseur duurzaamheid Stefan Daamen van Heijmans. Hij sprak over dit onderwerp tijdens een webinar van Infrasite over zero emissie infrastructuur.

Heijmans probeert stappen te zetten in het gebruik van uitstootvrije bouwmachines in infraprojecten. Daarom is het bedrijf ook aangesloten bij het Emissieloos Netwerk Infra, waarin marktpartijen samen het aanbod in elektrische bouwmachines proberen te stimuleren. In zijn diverse werkzaamheden als senior adviseur duurzaamheid bij Heijmans is Stefan Daamen daar sterk bij betrokken. Hij adviseert bijvoorbeeld bij aanbestedingen over de manieren waarop duurzaamheid kan worden ingevuld.

In dat thema heeft met name de laatste drie jaar een grote kentering plaatsgevonden, stelt Daamen vast. Waar eerst vooral naar het bedrijf zelf werd gekeken – met zuinige voertuigen rijden, groene stroom inkopen – gaat het nu veel meer om de milieuwinst die kan worden geboekt in projecten zelf. En de inzet van elektrisch materieel speelt een grote rol in die volgende stap in verduurzaming.

Bijna dubbele investering

“Maar het elektrificeren van dat materieel is een hele grote uitdaging”, zegt Daamen. “Kleine shovels en graafmachines zijn al redelijk beschikbaar op de markt. Maar de grote, zware machines zijn vaak niet elektrisch beschikbaar. Die moeten standaard worden gekocht en omgebouwd tot elektrisch, wat bijna een dubbele investering betekent. Niet erg efficiënt, maar eigenlijk is er momenteel niet echt een alternatief.”

Daamen geeft aan dat de Nederlandse bouw relatief snel wil elektrificeren, mede onder invloed van de stikstofproblematiek. De wereldwijd opererende producenten van groot bouwmaterieel zijn echter nog niet in die fase aanbeland. Heijmans laat wel steeds meer zware machines ombouwen. “Dat zal in 2021 al een grote vlucht nemen en in de jaren daarna zal zich dat steeds verder ontwikkelen.”

Maar dan zijn we er nog niet; de machines moeten ook worden opgeladen. Dat is een grote uitdaging, zeker bij infraprojecten waar vaak langs een traject wordt gebouwd in plaats van op één locatie. “Daarover gaan we ook in gesprek met de netbeheerders. En daarnaast is waterstof een energiedrager die kan worden ingezet voor zero emissie. Ook daarvan volgen we de ontwikkelingen”, aldus Daamen.

Heel ander kostenplaatje

Een belangrijk aspect zijn dus de kosten voor werken met elektrisch aangedreven bouwmachines. “Met een dure machine en dure energievoorziening kom je al gauw uit bij de vraag: kunnen we het werk blijven uitvoeren voor de kostprijs die we gewend zijn?”, schetst Daamen het probleem. “Op de korte termijn zal dat in elk geval niet kunnen. Je praat echt over een ander kostenplaatje waar we als BV Nederland ook anders mee om zullen moeten gaan. Dan moet je ook naar andere financieringsmogelijkheden kijken om het werk betaalbaar te houden. We willen hier graag in mee, maar we moeten uiteraard wel kunnen blijven bestaan als bedrijf.”

Bekijk de rest van het interview met Stefan Daamen en zijn antwoorden op vragen van webinar-deelnemers via onderstaande video.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.