Laadpaal

Rotterdam gaat openbaar laadnetwerk verder uitbreiden

Foto: ProMedia / Remco Nieuwenbroek

Rotterdam is een aanbestedingsprocedure gestart voor nieuwe openbare laadpalen. De gemeente wil het huidige aantal laadpunten komende vijf jaar uitbreiden van 3.000 naar minimaal 10.000. Bij het plaatsen van de laadpalen gaat Rotterdam samenwerken met dertig andere Zuid-Hollandse gemeenten.

De nieuwe concessie wordt anders vormgeven dan de huidige. Rotterdam wacht met het plaatsen van laadpalen niet meer tot er een aanvraag is gedaan, maar plaatst deze op basis van de verwachte vraag. Dat moet Rotterdammers stimuleren om over te stappen op elektrisch rijden, omdat ze dan minder lang hoeven te wachten op een laadpaal in hun omgeving.

Dertig samenwerkende gemeenten

Het is de derde aanbesteding voor laadpalen die Rotterdam organiseert. Bij de vorige aanbesteding deden achttien andere gemeenten mee. Nu is dat aantal uitgebreid naar dertig. De samenwerking levert eenduidigheid op voor de gebruikers van laadpalen. Per 1 juli 2021, wanneer de nieuwe concessie ingaat, geldt in de deelnemende gemeenten één laadtarief (31 cent per kWh, inclusief btw). In maart 2021 wordt bekend aan welke partij de opdracht wordt gegund. De nieuwe concessie loopt tot eind 2030.

De deelnemende gemeenten naast Rotterdam zijn: Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer, Zoeterwoude en Zuidplas.

Gemeentelijke parkeergarages

De gemeente Rotterdam maakte afgelopen zomer bekend alle gemeentelijke parkeergarages te gaan voorzien van slimme laadpalen met smart charging technieken om de stroomcapaciteit efficiënt te kunnen benutten. De eerste 42 laadvoorzieningen werden geplaatst in de Schouwburgpleingarage. Daarna volgen stapsgewijs de andere gemeentelijke parkeergarages volgen, waar in totaal duizend laadpalen moeten komen. Ze worden geplaatst door Eneco eMobility.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Rotterdam gaat openbaar laadnetwerk verder uitbreiden | Infrasite
Laadpaal

Rotterdam gaat openbaar laadnetwerk verder uitbreiden

Foto: ProMedia / Remco Nieuwenbroek

Rotterdam is een aanbestedingsprocedure gestart voor nieuwe openbare laadpalen. De gemeente wil het huidige aantal laadpunten komende vijf jaar uitbreiden van 3.000 naar minimaal 10.000. Bij het plaatsen van de laadpalen gaat Rotterdam samenwerken met dertig andere Zuid-Hollandse gemeenten.

De nieuwe concessie wordt anders vormgeven dan de huidige. Rotterdam wacht met het plaatsen van laadpalen niet meer tot er een aanvraag is gedaan, maar plaatst deze op basis van de verwachte vraag. Dat moet Rotterdammers stimuleren om over te stappen op elektrisch rijden, omdat ze dan minder lang hoeven te wachten op een laadpaal in hun omgeving.

Dertig samenwerkende gemeenten

Het is de derde aanbesteding voor laadpalen die Rotterdam organiseert. Bij de vorige aanbesteding deden achttien andere gemeenten mee. Nu is dat aantal uitgebreid naar dertig. De samenwerking levert eenduidigheid op voor de gebruikers van laadpalen. Per 1 juli 2021, wanneer de nieuwe concessie ingaat, geldt in de deelnemende gemeenten één laadtarief (31 cent per kWh, inclusief btw). In maart 2021 wordt bekend aan welke partij de opdracht wordt gegund. De nieuwe concessie loopt tot eind 2030.

De deelnemende gemeenten naast Rotterdam zijn: Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer, Zoeterwoude en Zuidplas.

Gemeentelijke parkeergarages

De gemeente Rotterdam maakte afgelopen zomer bekend alle gemeentelijke parkeergarages te gaan voorzien van slimme laadpalen met smart charging technieken om de stroomcapaciteit efficiënt te kunnen benutten. De eerste 42 laadvoorzieningen werden geplaatst in de Schouwburgpleingarage. Daarna volgen stapsgewijs de andere gemeentelijke parkeergarages volgen, waar in totaal duizend laadpalen moeten komen. Ze worden geplaatst door Eneco eMobility.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite