Feestelijke opening 1.000ste publieke oplaadpunt e-laad

De eerste duizend publieke oplaadpunten van stichting e-laad zijn geplaatst. Het symbolische duizendste punt wordt op 8 december in Den Bosch op feestelijke wijze onthuld door Ton Rombouts, voorzitter van de stichting. Uniek is dat de stichting e-laad de oplaadpunten cadeau geeft aan Nederland waarmee ons land een gidsland voor elektrisch rijden geworden is.

Stichting e-laad is opgericht in 2009 en plaatst en onderhoudt publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s. Na een voorzichtige start in 2009 en 2010, toen alles nog nieuw was, zit de vaart er in 2011 stevig in. Afgelopen jaar is het aantal publieke oplaadpunten van stichting e-laad flink gestegen. Van 50 laadpunten dik een jaar geleden, naar 500 begin van deze zomer en nu is de mijlpaal van 1.000 bereikt (zie figuur 1). Er staan oplaadpunten van e-laad in 182 gemeenten (zie figuur 2) en elke week komen er nieuwe bij.

De publieke oplaadpunten van e-laad worden op twee manieren geplaatst. In overleg met gemeenten wordt een aantal strategische plekken gezocht en voorzien van oplaadpunten. Daarnaast kunnen mensen die een elektrische auto gaan rijden een oplaadpunt ‘voor de deur’ aanvragen. In beide gevallen gaat het om gemeentegrond, want e-laad plaatst alleen in het publieke domein. Het leeuwendeel van de geplaatste punten valt nu nog in de eerste categorie (zie figuur 1) maar met de komst van meer elektrische auto’s op de Nederlandse markt, komt daar snel verandering in.

Dringende oproep

De aanschaf en het plaatsen van een oplaadpaal met twee oplaadpunten kost gemiddeld zo’n 6.000 euro. Deze kosten worden betaald door e-laad en niet door gebruiker of de gemeente (op meerkosten in bepaalde gevallen na). Op dit moment hoeft zelfs voor de stroom niet door de gebruikers betaald te worden, maar dat verandert in de toekomst. De netwerkbeheerders die e-laad financieren, hebben 25 miljoen gereserveerd voor drie jaren en maximaal 10.000 laadpunten.

In 2012 gaat de stichting e-laad op volle kracht door met het plaatsen van oplaadpunten in de publieke ruimte. Maar voorzitter Rombouts doet wel een dringende oproep aan de politiek. Rombouts: “We kunnen niet eindeloos cadeautjes blijven uitdelen, want het geld is wel een keer op. Nederland staat voor een keuze. Laten we het aan de markt over, die te weinig doet? En raken we als Nederland onze positie als gidsland kwijt? Of gaan wij door op deze succesvolle weg? Maar dan moeten de netbeheerders die stichting e-laad financieren, dit wel als wettelijke taak krijgen. Dan betalen we allemaal twee euro extra op onze jaarlijkse energierekening maar maken wij Nederland wel een stuk schoner, stiller en duurzamer.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ElaadNL

Feestelijke opening 1.000ste publieke oplaadpunt e-laad | Infrasite

Feestelijke opening 1.000ste publieke oplaadpunt e-laad

De eerste duizend publieke oplaadpunten van stichting e-laad zijn geplaatst. Het symbolische duizendste punt wordt op 8 december in Den Bosch op feestelijke wijze onthuld door Ton Rombouts, voorzitter van de stichting. Uniek is dat de stichting e-laad de oplaadpunten cadeau geeft aan Nederland waarmee ons land een gidsland voor elektrisch rijden geworden is.

Stichting e-laad is opgericht in 2009 en plaatst en onderhoudt publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s. Na een voorzichtige start in 2009 en 2010, toen alles nog nieuw was, zit de vaart er in 2011 stevig in. Afgelopen jaar is het aantal publieke oplaadpunten van stichting e-laad flink gestegen. Van 50 laadpunten dik een jaar geleden, naar 500 begin van deze zomer en nu is de mijlpaal van 1.000 bereikt (zie figuur 1). Er staan oplaadpunten van e-laad in 182 gemeenten (zie figuur 2) en elke week komen er nieuwe bij.

De publieke oplaadpunten van e-laad worden op twee manieren geplaatst. In overleg met gemeenten wordt een aantal strategische plekken gezocht en voorzien van oplaadpunten. Daarnaast kunnen mensen die een elektrische auto gaan rijden een oplaadpunt ‘voor de deur’ aanvragen. In beide gevallen gaat het om gemeentegrond, want e-laad plaatst alleen in het publieke domein. Het leeuwendeel van de geplaatste punten valt nu nog in de eerste categorie (zie figuur 1) maar met de komst van meer elektrische auto’s op de Nederlandse markt, komt daar snel verandering in.

Dringende oproep

De aanschaf en het plaatsen van een oplaadpaal met twee oplaadpunten kost gemiddeld zo’n 6.000 euro. Deze kosten worden betaald door e-laad en niet door gebruiker of de gemeente (op meerkosten in bepaalde gevallen na). Op dit moment hoeft zelfs voor de stroom niet door de gebruikers betaald te worden, maar dat verandert in de toekomst. De netwerkbeheerders die e-laad financieren, hebben 25 miljoen gereserveerd voor drie jaren en maximaal 10.000 laadpunten.

In 2012 gaat de stichting e-laad op volle kracht door met het plaatsen van oplaadpunten in de publieke ruimte. Maar voorzitter Rombouts doet wel een dringende oproep aan de politiek. Rombouts: “We kunnen niet eindeloos cadeautjes blijven uitdelen, want het geld is wel een keer op. Nederland staat voor een keuze. Laten we het aan de markt over, die te weinig doet? En raken we als Nederland onze positie als gidsland kwijt? Of gaan wij door op deze succesvolle weg? Maar dan moeten de netbeheerders die stichting e-laad financieren, dit wel als wettelijke taak krijgen. Dan betalen we allemaal twee euro extra op onze jaarlijkse energierekening maar maken wij Nederland wel een stuk schoner, stiller en duurzamer.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ElaadNL