Sluis. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Minister: bruggen en sluizen niet op grote schaal digitaal kwetsbaar

Er zijn geen signalen dat bruggen, sluizen en riolen die worden beheerd door decentrale overheden op grote schaal kwetsbaar zijn voor hackers. Bovendien lopen er meerdere initiatieven om vitale infrastructuur te beschermen en digitaal weerbaarder te maken. Dat schrijft minister Barbara Visser in antwoord op Kamervragen over dit onderwerp.

Die vragen zijn door Tweede Kamerlid Barry Madlener (PVV) gesteld naar aanleiding van onderzoek door Binnenlands Bestuur en AG Connect. Zij concludeerden dat kwetsbaarheden in industriële controlesystemen voor riolen, sluizen, bruggen, gemalen en verkeerslichtsystemen de overheid steeds meer frustreren. Volgens experts op het gebied van cybersecurity nemen deze problemen toe. En dat maakt de objecten in potentie kwetsbaar om bijvoorbeeld gehackt en platgelegd of ontregeld te worden.

Risico’s verschillen per systeem en locatie

Madlener wilde graag weten of er op dit moment bruggen en rioleringssystemen kwetsbaar zijn en die geen update kunnen krijgen met de nieuwste beveiligingsmaatregelen. Minister Visser geeft aan dat deze objecten meestel worden beheerd door provincies en gemeenten en dat zij ook de risico’s inschatten en veiligheidsmaatregelen nemen. Van de sector of koepelorganisaties heeft Visser geen signalen gekregen dat bruggen en riolen bij decentrale overheden op grote schaal kwetsbaar zouden zijn. En er zijn ook geen berichten van ontbrekende updates die het nemen van de juiste veiligheidsmaatregelen belemmeren.

De risico’s van de industriële controlesystemen (ICS) van deze infrastructuur verschilt per systeem, organisatie, locatie en moment, legt Visser uit. De mogelijke risico’s bij deze systemen worden vooral veroorzaakt “door koppelingen aan het internet waardoor systemen op afstand kunnen worden gemanipuleerd, overgenomen of onklaar worden gemaakt.” Daarom zijn er terugvalopties, zoals de handmatige bediening van bruggen en sluizen.

Digitale weerbaarheid infrastructuur

Madlener wilde verder onder meer graag weten wat de plannen zijn om de infrastructuur te beschermen tegen hackers. Visser geeft aan dat er “binnen de overheid meerdere initiatieven lopen om de vitale infrastructuur te beschermen en de digitale weerbaarheid te vergroten.” Er wordt ook over dit thema gepraat met gemeenten, provincies en waterschappen. Voorbeelden van een daadwerkelijk gehackt controlesysteem, met gevolgen voor het verkeer of de waterkwaliteit, zijn er volgens de minister niet in Nederland.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Minister: bruggen en sluizen niet op grote schaal digitaal kwetsbaar | Infrasite
Sluis. Foto: Ivo Ketelaar Fotografie

Minister: bruggen en sluizen niet op grote schaal digitaal kwetsbaar

Er zijn geen signalen dat bruggen, sluizen en riolen die worden beheerd door decentrale overheden op grote schaal kwetsbaar zijn voor hackers. Bovendien lopen er meerdere initiatieven om vitale infrastructuur te beschermen en digitaal weerbaarder te maken. Dat schrijft minister Barbara Visser in antwoord op Kamervragen over dit onderwerp.

Die vragen zijn door Tweede Kamerlid Barry Madlener (PVV) gesteld naar aanleiding van onderzoek door Binnenlands Bestuur en AG Connect. Zij concludeerden dat kwetsbaarheden in industriële controlesystemen voor riolen, sluizen, bruggen, gemalen en verkeerslichtsystemen de overheid steeds meer frustreren. Volgens experts op het gebied van cybersecurity nemen deze problemen toe. En dat maakt de objecten in potentie kwetsbaar om bijvoorbeeld gehackt en platgelegd of ontregeld te worden.

Risico’s verschillen per systeem en locatie

Madlener wilde graag weten of er op dit moment bruggen en rioleringssystemen kwetsbaar zijn en die geen update kunnen krijgen met de nieuwste beveiligingsmaatregelen. Minister Visser geeft aan dat deze objecten meestel worden beheerd door provincies en gemeenten en dat zij ook de risico’s inschatten en veiligheidsmaatregelen nemen. Van de sector of koepelorganisaties heeft Visser geen signalen gekregen dat bruggen en riolen bij decentrale overheden op grote schaal kwetsbaar zouden zijn. En er zijn ook geen berichten van ontbrekende updates die het nemen van de juiste veiligheidsmaatregelen belemmeren.

De risico’s van de industriële controlesystemen (ICS) van deze infrastructuur verschilt per systeem, organisatie, locatie en moment, legt Visser uit. De mogelijke risico’s bij deze systemen worden vooral veroorzaakt “door koppelingen aan het internet waardoor systemen op afstand kunnen worden gemanipuleerd, overgenomen of onklaar worden gemaakt.” Daarom zijn er terugvalopties, zoals de handmatige bediening van bruggen en sluizen.

Digitale weerbaarheid infrastructuur

Madlener wilde verder onder meer graag weten wat de plannen zijn om de infrastructuur te beschermen tegen hackers. Visser geeft aan dat er “binnen de overheid meerdere initiatieven lopen om de vitale infrastructuur te beschermen en de digitale weerbaarheid te vergroten.” Er wordt ook over dit thema gepraat met gemeenten, provincies en waterschappen. Voorbeelden van een daadwerkelijk gehackt controlesysteem, met gevolgen voor het verkeer of de waterkwaliteit, zijn er volgens de minister niet in Nederland.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.