Ivo Ketelaar Fotografie

‘Maak jezelf als infrabedrijf aantrekkelijk voor werknemers’

Foto ter impressie. Ivo Ketelaar

In een markt met een beperkte hoeveelheid beschikbare vakmensen moet je als bedrijf aantrekkelijk zijn voor (potentiële) medewerkers. Niet alleen financieel, maar ook in kansen om door te groeien en met een open bedrijfscultuur. Dat advies geeft Marieke van der Post van Koninklijke Bouwend Nederland aan infrabedrijven.

Van der Post was te gast in een webinar van Infrasite over het vinden en behouden van vakmensen voor de infrasector. Ze ziet dat infrabedrijven op zoek naar personeel zich vaak wenden tot scholen en opleidingsbedrijven. Daarnaast proberen ze om mensen uit andere sectoren te laten instromen in de infra. Een creatieve oplossing Van er Post ziet is dat bedrijven onderling personeel inlenen en uitlenen. Als de ene onderneming een project heeft afgerond en een tijdelijk overschot aan medewerkers heeft, dan kunnen zij worden ingezet bij een ander bedrijf dat voor een project juist mensen tekortkomt.

Samenwerken, afwisseling en bouwen

Bouwend Nederland is al sinds 2017 bezig met de op jongeren gemaakte campagne ‘Je gaat het maken in de bouw en infra’. Die begon met een onderzoek naar wat jongeren leuk vinden aan deze sectoren. “Dat bleken vooral het samenwerken, het afwisselende, het echt iets bouwen en creëren en voor sommigen ook duurzaamheid en iets toevoegen aan de maatschappij te zijn”, vertelt Van der Post, “Op basis daarvan zijn we social media-campagne gestart voor jongeren. Met de tv-serie ‘Je gaat het maken’, die vanaf februari volgend jaar weer te zien is, richten we ons op zij-instromers. Daarin laten we zien hoe je van een baan in een andere sector naar werken in de bouw en infra kunt gaan.”

Lees ook: Personeelskrapte in de bouw weer op niveau van vóór coronacrisis

Sinds de start van de campagne is er sprake van meer instroom en ook de zij-instroom komt steeds meer op gang. Van der Post kan niet zeggen of dat een direct gevolg is van de inspanningen. Ze denkt wel dat de campagne aan deze ontwikkeling bijdraagt, aangezien deze miljoenen views en kijkers voor de uitingen op social media en tv heeft opgeleverd.

Probleem: aantal studenten neemt af

Wat niet helpt is dat er niet alleen een beperkt aantal vakmensen is; er worden er ook steeds minder opgeleid. “In de meeste sectoren groeit het aantal studenten. Het vervelende is dat het in de civiele techniek een beetje stokt. Met name op MBO-niveau, maar ook op HBO-niveau. Waar hem dat in zit, is lastig te zeggen. Misschien toch ook wel het imago, dus dan zullen we nóg meer moeten laten zien wat voor sector we zijn. Maar het is wel een probleem dat het aantal studenten afneemt. Daarom zijn we daar hard mee in de weer. Bijvoorbeeld door modules aan te bieden in plaats van een hele studie, zodat mensen met een vooropleiding die enigszins aansluit met minder omscholing toch in de infra terecht kunnen komen. En we zijn zelfs bezig met een leer-werktraject op HBO-niveau.”

Lees ook: Wegenbouwer maakt met eigen leerwerkbedrijf jongeren ‘arbeidsfit’

Met al deze inspanningen probeert Bouwend Nederland het tij dus te keren. In het kader van het imago doet Marieke van der Post ook nog een voorstel waarvan ze inschat dat het wat kan losmaken in de sector. “Misschien worden sommige mensen hier boos om, maar moeten we die naam niet veranderen? Dat we in plaats van civiele techniek gewoon grond-, weg- en waterbouw zeggen.”

Bouwend Nederland werkt verder samen met brancheorganisaties in andere technische sectoren. Dat geeft bijvoorbeeld meer slagkracht in het bereiken en aantrekken van groepen die nu nog ondervertegenwoordigd zijn, met name vrouwen en mensen met een migratieachtergrond. “Daar valt nog zo veel te winnen, de groepen bieden echt potentieel dus daar moeten we mee aan de bak.”

Mogelijkheden bieden én laten zien

Tot slot adviseert Marieke van de Post infrabedrijven om ervoor te zorgen dat ze aantrekkelijk werkgevers zijn voor (potentiële) medewerkers. “En dan gaat het niet alleen om geld. Natuurlijk is dat belangrijk, maar het is ook fijn om te weten dat je ontwikkelperspectieven hebt. Of dat er sprake is van een open bedrijfscultuur, waardoor het voor een meer diverse groep aantrekkelijk is om in te stromen. Het is goed om daar de mogelijkheden voor te bieden én dat naar buiten toe te laten zien.”

Bekijk het hele interview met Marieke van der Post in onderstaande video:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

‘Maak jezelf als infrabedrijf aantrekkelijk voor werknemers’ | Infrasite
Ivo Ketelaar Fotografie

‘Maak jezelf als infrabedrijf aantrekkelijk voor werknemers’

Foto ter impressie. Ivo Ketelaar

In een markt met een beperkte hoeveelheid beschikbare vakmensen moet je als bedrijf aantrekkelijk zijn voor (potentiële) medewerkers. Niet alleen financieel, maar ook in kansen om door te groeien en met een open bedrijfscultuur. Dat advies geeft Marieke van der Post van Koninklijke Bouwend Nederland aan infrabedrijven.

Van der Post was te gast in een webinar van Infrasite over het vinden en behouden van vakmensen voor de infrasector. Ze ziet dat infrabedrijven op zoek naar personeel zich vaak wenden tot scholen en opleidingsbedrijven. Daarnaast proberen ze om mensen uit andere sectoren te laten instromen in de infra. Een creatieve oplossing Van er Post ziet is dat bedrijven onderling personeel inlenen en uitlenen. Als de ene onderneming een project heeft afgerond en een tijdelijk overschot aan medewerkers heeft, dan kunnen zij worden ingezet bij een ander bedrijf dat voor een project juist mensen tekortkomt.

Samenwerken, afwisseling en bouwen

Bouwend Nederland is al sinds 2017 bezig met de op jongeren gemaakte campagne ‘Je gaat het maken in de bouw en infra’. Die begon met een onderzoek naar wat jongeren leuk vinden aan deze sectoren. “Dat bleken vooral het samenwerken, het afwisselende, het echt iets bouwen en creëren en voor sommigen ook duurzaamheid en iets toevoegen aan de maatschappij te zijn”, vertelt Van der Post, “Op basis daarvan zijn we social media-campagne gestart voor jongeren. Met de tv-serie ‘Je gaat het maken’, die vanaf februari volgend jaar weer te zien is, richten we ons op zij-instromers. Daarin laten we zien hoe je van een baan in een andere sector naar werken in de bouw en infra kunt gaan.”

Lees ook: Personeelskrapte in de bouw weer op niveau van vóór coronacrisis

Sinds de start van de campagne is er sprake van meer instroom en ook de zij-instroom komt steeds meer op gang. Van der Post kan niet zeggen of dat een direct gevolg is van de inspanningen. Ze denkt wel dat de campagne aan deze ontwikkeling bijdraagt, aangezien deze miljoenen views en kijkers voor de uitingen op social media en tv heeft opgeleverd.

Probleem: aantal studenten neemt af

Wat niet helpt is dat er niet alleen een beperkt aantal vakmensen is; er worden er ook steeds minder opgeleid. “In de meeste sectoren groeit het aantal studenten. Het vervelende is dat het in de civiele techniek een beetje stokt. Met name op MBO-niveau, maar ook op HBO-niveau. Waar hem dat in zit, is lastig te zeggen. Misschien toch ook wel het imago, dus dan zullen we nóg meer moeten laten zien wat voor sector we zijn. Maar het is wel een probleem dat het aantal studenten afneemt. Daarom zijn we daar hard mee in de weer. Bijvoorbeeld door modules aan te bieden in plaats van een hele studie, zodat mensen met een vooropleiding die enigszins aansluit met minder omscholing toch in de infra terecht kunnen komen. En we zijn zelfs bezig met een leer-werktraject op HBO-niveau.”

Lees ook: Wegenbouwer maakt met eigen leerwerkbedrijf jongeren ‘arbeidsfit’

Met al deze inspanningen probeert Bouwend Nederland het tij dus te keren. In het kader van het imago doet Marieke van der Post ook nog een voorstel waarvan ze inschat dat het wat kan losmaken in de sector. “Misschien worden sommige mensen hier boos om, maar moeten we die naam niet veranderen? Dat we in plaats van civiele techniek gewoon grond-, weg- en waterbouw zeggen.”

Bouwend Nederland werkt verder samen met brancheorganisaties in andere technische sectoren. Dat geeft bijvoorbeeld meer slagkracht in het bereiken en aantrekken van groepen die nu nog ondervertegenwoordigd zijn, met name vrouwen en mensen met een migratieachtergrond. “Daar valt nog zo veel te winnen, de groepen bieden echt potentieel dus daar moeten we mee aan de bak.”

Mogelijkheden bieden én laten zien

Tot slot adviseert Marieke van de Post infrabedrijven om ervoor te zorgen dat ze aantrekkelijk werkgevers zijn voor (potentiële) medewerkers. “En dan gaat het niet alleen om geld. Natuurlijk is dat belangrijk, maar het is ook fijn om te weten dat je ontwikkelperspectieven hebt. Of dat er sprake is van een open bedrijfscultuur, waardoor het voor een meer diverse groep aantrekkelijk is om in te stromen. Het is goed om daar de mogelijkheden voor te bieden én dat naar buiten toe te laten zien.”

Bekijk het hele interview met Marieke van der Post in onderstaande video:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam