Michauxbrug. Foto: ipv Delft

Verbeterde versie van beschadigde fietsbrug Almere in gebruik genomen

Foto: persbericht ipv Delft

De nieuwe Michauxbrug in Almere is in gebruik genomen. De beweegbare houten fietsbrug raakte een jaar geleden beschadigd doordat er een te zwaar voertuig overheen reed.

Knipscheer Infrastructuur en ipv Delft kregen in april 2020 de opdracht om verschillende houten fiets- en voetgangersbruggen in Almere te vervangen door duurzaam ontworpen exemplaren. Vervolgens reed er in augustus een te zwaar voertuig over de Michauxbrug, waardoor deze beschadigd raakte en zelfs afgesloten moest worden voor het fietsverkeer op de route. De Michauxbrug had binnen de opdracht al een bijzondere plek omdat het een beweegbaar exemplaar is. Door de schade en sluiting kreeg dit kunstwerk nog meer prioriteit binnen het raamcontract.

Dekplanken van gerecycled plastic

Het project werd uitgevoerd in bouwteam-verband, waarbij naast ipv Delft en Knipscheer ook Nepocon betrokken was. In de nieuwe brug is waar mogelijk materiaal uit het oude exemplaar gebruikt. Ook is de betonnen fundering behouden gebleven. De duurzaamheid is terug te zien in het gebruik van gerecycled plastic (dekplanken) en FSC-gecertificeerd hout (leuningen), maar ook in efficiënt materiaalgebruik. Zo had de oude brug twee dubbele pylonen, terwijl de nieuwe er maar één nodig heeft.

Uitgeklede versie van beweegbare brug

“De pyloon ondersteunt het beweegbare dek en het vaste dek aan de zuidzijde. Aan de andere zijde van het val steunt de brug op twee zespotige steunpunten. Deze oplossing bespaart veel materiaal”, aldus ipv Delft. De brug is verder weliswaar beweegbaar, maar het betreft wel een uitgeklede variant. De brug hoeft namelijk alleen maar open als er één van de naastgelegen woonboten moet passeren. Dat zal naar verwachting maar eens per jaar zo zijn. Daarom zijn alle ‘overbodige’ elementen als slagbomen en seinen achterwege gelaten en is er voor een eenvoudig bewegingsmechanisme gekozen.

Lees ook: Fietsbrug van cementloos beton over N69 geplaatst

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Verbeterde versie van beschadigde fietsbrug Almere in gebruik genomen | Infrasite
Michauxbrug. Foto: ipv Delft

Verbeterde versie van beschadigde fietsbrug Almere in gebruik genomen

Foto: persbericht ipv Delft

De nieuwe Michauxbrug in Almere is in gebruik genomen. De beweegbare houten fietsbrug raakte een jaar geleden beschadigd doordat er een te zwaar voertuig overheen reed.

Knipscheer Infrastructuur en ipv Delft kregen in april 2020 de opdracht om verschillende houten fiets- en voetgangersbruggen in Almere te vervangen door duurzaam ontworpen exemplaren. Vervolgens reed er in augustus een te zwaar voertuig over de Michauxbrug, waardoor deze beschadigd raakte en zelfs afgesloten moest worden voor het fietsverkeer op de route. De Michauxbrug had binnen de opdracht al een bijzondere plek omdat het een beweegbaar exemplaar is. Door de schade en sluiting kreeg dit kunstwerk nog meer prioriteit binnen het raamcontract.

Dekplanken van gerecycled plastic

Het project werd uitgevoerd in bouwteam-verband, waarbij naast ipv Delft en Knipscheer ook Nepocon betrokken was. In de nieuwe brug is waar mogelijk materiaal uit het oude exemplaar gebruikt. Ook is de betonnen fundering behouden gebleven. De duurzaamheid is terug te zien in het gebruik van gerecycled plastic (dekplanken) en FSC-gecertificeerd hout (leuningen), maar ook in efficiënt materiaalgebruik. Zo had de oude brug twee dubbele pylonen, terwijl de nieuwe er maar één nodig heeft.

Uitgeklede versie van beweegbare brug

“De pyloon ondersteunt het beweegbare dek en het vaste dek aan de zuidzijde. Aan de andere zijde van het val steunt de brug op twee zespotige steunpunten. Deze oplossing bespaart veel materiaal”, aldus ipv Delft. De brug is verder weliswaar beweegbaar, maar het betreft wel een uitgeklede variant. De brug hoeft namelijk alleen maar open als er één van de naastgelegen woonboten moet passeren. Dat zal naar verwachting maar eens per jaar zo zijn. Daarom zijn alle ‘overbodige’ elementen als slagbomen en seinen achterwege gelaten en is er voor een eenvoudig bewegingsmechanisme gekozen.

Lees ook: Fietsbrug van cementloos beton over N69 geplaatst

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam