Bouwplaats BAM

122 miljoen euro verlies voor BAM, nieuwe strategie voor 2021-2023

De Koninklijke BAM Groep heeft in 2020 een nettoverlies van 122 miljoen euro geleden. Ook de activiteiten op infragebied bleven achter. Met een nieuwe strategie voor de komende jaren wil het bedrijf het potentieel dat er naar eigen zeggen zeker is weer beter gaan benutten.

Op het gebied van bouw en vastgoed heeft BAM bedrijven in Nederland, België, Duitsland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Voor Infra zijn er in al die landen behalve Ierland BAM-bedrijven, alsmede BAM International. Tot slot is er BAM PPP dat zich richt op publiek-private samenwerkingen. Dat laatste onderdeel deed het vorig jaar naar behoren, net als de bouw- en vastgoedactiviteiten in Nederland. En verder “stelt de operationele prestatie niet tevreden”, aldus de bouwonderneming in een toelichting op de 122 miljoen euro verlies.

Onder de indruk

Hoewel die resultaten niet vrolijk stemmen, geven ze volgens CEO Ruud Joosten geen volledig beeld. “De resultaten van BAM over vorig jaar vormen geen afspiegeling van het onderliggende potentieel van de BAM Groep. Vooral Covid-19 hing in 2020 als een schaduw boven onze markten, bedrijven, opdrachtgevers en collega’s, en blijft oorzaak van onzekerheid in onze markten. Ik ben erg onder de indruk van de wijze waarop onze medewerkers op deze uitdaging hebben ingespeeld door onze activiteiten aan te passen, onze veerkracht te behouden en onze samenleving te ondersteunen.” Maar, zoals gezegd, bij de meeste bedrijven “is zonder meer ruimte voor verbetering.”

Andere focus

Joosten stelt dat er vooruitgang is geboekt op het vlak van onder meer digitaal bouwen, innovatie en duurzaamheid. En er is een nieuwe strategie voor de jaren 2021-2023 bedacht, met de naam ‘Building a sustainable tomorrow’. Die komt neer op het herstructureren van de activiteiten en een concentratie op markten en projecten waar het bedrijf “de bewezen concurrentiekracht kan benutten.” Het gaat dan ook om focus op zaken waar BAM zijn ei op het vlak van duurzaamheid kwijt kan en waar het risico van de projecten beperkt is.

De winstgevendheid van de BAM Groep moet structureel beter, net als de “voorspelbaarheid van de Groep als klant- en servicegerichte onderneming”, aldus Joosten. “Als eerste stap liggen we op schema met ons kostenreductieprogramma, met een doelstelling van 100 miljoen euro per jaar.” Voor 2021 ziet het bedrijf tekenen van marktherstel, al zal het tempo daarvan per land en sector verschillen. Een meer concrete verwachting voor 2021 volgt op een later moment.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.