Geleiderail A27 (bron: Rijkswaterstaat)
KAMERVRAGEN

Vangrails niet meer bestand tegen ons zware wagenpark?

Geleiderail A27 (bron: Rijkswaterstaat)

Zijn de huidige vangrails langs de snelwegen nog wel bestand tegen de steeds zwaarder wordende auto’s van nu? Dat vraagt PVV-kamerlid Madlener zich af. Hij stelt daarom deze week kamervragen aan minister Harbers, die verkeer in zijn portefeuille heeft.

Madlener werd getriggerd door een artikel in het Algemeen Dagblad van vorige week (‘Help de moderne auto is te zwaar voor de vangrail’). Dat artikel is weer gebaseerd op een stuk in het Duitse blad Auto-Motor-Sport (‘Fehlkonstruktion – Autos zu schwer für Leitplanken’). Het blad luidt de noodklok en schrijft dat onderzoekers van de Duitse verzekeringbranche alarm slaan over de achterhaalde constructie van de vangrail langs de Duitse autobahn.

Betonnen

Vangrails kunnen weliswaar de gevolgen van ongevallen verminderen door te voorkomen dat auto’s van de weg afraken. Maar gezien het sterk toegenomen gewicht van de gemiddelde auto van tegenwoordig is de constructie van de vangrail volkomen achterhaald, zeggen de ongevalsdeskundigen. De bescherming kan in ieder geval veel beter. Dat geldt zowel voor de geschroefde metalen vangrails als de betonnen geleiding, die bij ons vooral bij wegwerkzaamheden wordt ingezet.

De vangrails moeten voldoen aan de Europese norm DIN EN 1317, schrijft Auto-Motor-Sport. ‘Voor goedkeuring zijn crashtests verplicht. Afhankelijk van hoe de vangrail presteert, hoeveel botsenenergie deze kan absorberen of hoeveel centimeter hij naar achter verplaatst bij een aanrijding, wordt een beschermingsklasse toegekend en wordt de geleiding goedgekeurd voor specifieke doeleinden.’

1600 kilo

Probleem is alleen dat de eisen die aan de crashtest gesteld worden al enkele decennia oud zijn. De blijkt onder ander uit de gewichtsklassen van auto’s die gebruikt worden voor de tests: tot 900 kilo, 1300 kilo en 1500 kilo. ‘In 2020 woog een gemiddelde auto echter al ruim 1600 kilo,’ schrijft het autoblad.

‘Dit betekent dat zelfs voor een gemiddeld voertuig de goedkeuringstests niet langer zinvol zijn. Auto’s met een totaalgewicht van minder dan 900 kilo spelen geen rol meer, ook niet in het segment van de kleine auto. Het groeiende aandeel van de SUV’s in het wagenpark met hun hoge zwaartepunt of de steeds uitgebreidere airbaguitrusting wordt in de autotests onvoldoende in aanmerking genomen.’

Wegennet

Madlener wil nu van de minister weten hoe het staat met de vangrails langs de Nederlandse wegen. ‘Staan er langs het Nederlandse wegennet (Rijks- en provinciale wegen) vangrails die niet meer voldoen aan de meest recente kwaliteitseisen? Zo ja, op hoeveel kilometer vangrail is dit van toepassing?’ En hij vraagt zich af of de veiligheid van de automobilist met een moderne auto nog wel gewaarborgd is met de huidige vangrails.

Mocht de minister tot de conclusie komen dat dit niet het geval is en renovatie nodig is, dan ligt er een enorme klus. Alleen al langs de Rijkswegen staat er 7.409 kilometer geleiderail, als we de website Wegenwiki mogen geloven (cijfer 2012).

De genoemde artikelen:

Help de moderne auto is te zwaar voor de vangrail

Fehlkonstruktion – Autos zu schwer für Leitplanken

Lees ook:

Andere meetmethode: meer files op de wegen

Nieuwe geleiderail maakt weg veiliger terwijl bomen blijven staan

Auteur: Redactie

Vangrails niet meer bestand tegen ons zware wagenpark? | Infrasite
Geleiderail A27 (bron: Rijkswaterstaat)
KAMERVRAGEN

Vangrails niet meer bestand tegen ons zware wagenpark?

Geleiderail A27 (bron: Rijkswaterstaat)

Zijn de huidige vangrails langs de snelwegen nog wel bestand tegen de steeds zwaarder wordende auto’s van nu? Dat vraagt PVV-kamerlid Madlener zich af. Hij stelt daarom deze week kamervragen aan minister Harbers, die verkeer in zijn portefeuille heeft.

Madlener werd getriggerd door een artikel in het Algemeen Dagblad van vorige week (‘Help de moderne auto is te zwaar voor de vangrail’). Dat artikel is weer gebaseerd op een stuk in het Duitse blad Auto-Motor-Sport (‘Fehlkonstruktion – Autos zu schwer für Leitplanken’). Het blad luidt de noodklok en schrijft dat onderzoekers van de Duitse verzekeringbranche alarm slaan over de achterhaalde constructie van de vangrail langs de Duitse autobahn.

Betonnen

Vangrails kunnen weliswaar de gevolgen van ongevallen verminderen door te voorkomen dat auto’s van de weg afraken. Maar gezien het sterk toegenomen gewicht van de gemiddelde auto van tegenwoordig is de constructie van de vangrail volkomen achterhaald, zeggen de ongevalsdeskundigen. De bescherming kan in ieder geval veel beter. Dat geldt zowel voor de geschroefde metalen vangrails als de betonnen geleiding, die bij ons vooral bij wegwerkzaamheden wordt ingezet.

De vangrails moeten voldoen aan de Europese norm DIN EN 1317, schrijft Auto-Motor-Sport. ‘Voor goedkeuring zijn crashtests verplicht. Afhankelijk van hoe de vangrail presteert, hoeveel botsenenergie deze kan absorberen of hoeveel centimeter hij naar achter verplaatst bij een aanrijding, wordt een beschermingsklasse toegekend en wordt de geleiding goedgekeurd voor specifieke doeleinden.’

1600 kilo

Probleem is alleen dat de eisen die aan de crashtest gesteld worden al enkele decennia oud zijn. De blijkt onder ander uit de gewichtsklassen van auto’s die gebruikt worden voor de tests: tot 900 kilo, 1300 kilo en 1500 kilo. ‘In 2020 woog een gemiddelde auto echter al ruim 1600 kilo,’ schrijft het autoblad.

‘Dit betekent dat zelfs voor een gemiddeld voertuig de goedkeuringstests niet langer zinvol zijn. Auto’s met een totaalgewicht van minder dan 900 kilo spelen geen rol meer, ook niet in het segment van de kleine auto. Het groeiende aandeel van de SUV’s in het wagenpark met hun hoge zwaartepunt of de steeds uitgebreidere airbaguitrusting wordt in de autotests onvoldoende in aanmerking genomen.’

Wegennet

Madlener wil nu van de minister weten hoe het staat met de vangrails langs de Nederlandse wegen. ‘Staan er langs het Nederlandse wegennet (Rijks- en provinciale wegen) vangrails die niet meer voldoen aan de meest recente kwaliteitseisen? Zo ja, op hoeveel kilometer vangrail is dit van toepassing?’ En hij vraagt zich af of de veiligheid van de automobilist met een moderne auto nog wel gewaarborgd is met de huidige vangrails.

Mocht de minister tot de conclusie komen dat dit niet het geval is en renovatie nodig is, dan ligt er een enorme klus. Alleen al langs de Rijkswegen staat er 7.409 kilometer geleiderail, als we de website Wegenwiki mogen geloven (cijfer 2012).

De genoemde artikelen:

Help de moderne auto is te zwaar voor de vangrail

Fehlkonstruktion – Autos zu schwer für Leitplanken

Lees ook:

Andere meetmethode: meer files op de wegen

Nieuwe geleiderail maakt weg veiliger terwijl bomen blijven staan

Auteur: Redactie