Startsein voor Almelo Verdiept

Utrecht – Het spoor in Almelo wordt over een lengte van 1 kilometer verdiept aangelegd. Op 8 februari 2006 gaf minister Peijs in Almelo het startsein voor de bouw van het verdiepte spoor.

De minister onthulde samen met wethouder Anton Sjoers, directeur Infraprojecten Peter de Weijs en projectmanager Allart Maijers het eerste bouwbord. Ze gaf aan Almelo als een voorbeeldproject te zien voor andere gemeenten met dezelfde verkeersonveilige spoorwegovergangen. Zij heeft daar 300 miljoen euro voor gereserveerd.

In Almelo verdwijnen op het traject twee overwegen waar regelmatig ongevallen gebeuren. In de directe omgeving van het verdiepte spoor verdwijnen de komende jaren nog eens drie overwegen, waardoor de verkeersveiligheid op het spoor in en om Almelo enorm verbetert.

Op korte termijn begint het kappen en verplaatsen van bomen langs het spoor. Vervolgens worden kabels, leidingen en riolering omgelegd. Na de zomer 2006 wordt een tijdelijke enkelsporige hulpbaan aangelegd, waar de treinen twee jaar over gaan rijden. In 2007 volgt de aanleg van de verdiepte bak. In de zomer van 2009 is Almelo Verdiept een feit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Startsein voor Almelo Verdiept | Infrasite

Startsein voor Almelo Verdiept

Utrecht – Het spoor in Almelo wordt over een lengte van 1 kilometer verdiept aangelegd. Op 8 februari 2006 gaf minister Peijs in Almelo het startsein voor de bouw van het verdiepte spoor.

De minister onthulde samen met wethouder Anton Sjoers, directeur Infraprojecten Peter de Weijs en projectmanager Allart Maijers het eerste bouwbord. Ze gaf aan Almelo als een voorbeeldproject te zien voor andere gemeenten met dezelfde verkeersonveilige spoorwegovergangen. Zij heeft daar 300 miljoen euro voor gereserveerd.

In Almelo verdwijnen op het traject twee overwegen waar regelmatig ongevallen gebeuren. In de directe omgeving van het verdiepte spoor verdwijnen de komende jaren nog eens drie overwegen, waardoor de verkeersveiligheid op het spoor in en om Almelo enorm verbetert.

Op korte termijn begint het kappen en verplaatsen van bomen langs het spoor. Vervolgens worden kabels, leidingen en riolering omgelegd. Na de zomer 2006 wordt een tijdelijke enkelsporige hulpbaan aangelegd, waar de treinen twee jaar over gaan rijden. In 2007 volgt de aanleg van de verdiepte bak. In de zomer van 2009 is Almelo Verdiept een feit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail