Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 22-11-2019



Rijk en provincies reserveren 103 miljoen euro voor aanpak A50 Eindhoven-Nijmegen




Het Rijk en de provincies Noord-Brabant en Gelderland gaan de files aanpakken op de A50 en hebben daar gezamenlijk 103 miljoen euro voor gereserveerd. Het geld is bedoeld voor het verbreden van de snelweg naar 2x3 rijstroken tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven en andere maatregelen om de doorstroming, bereikbaarheid en leefbaarheid langs de snelweg tussen Nijmegen en Eindhoven te verbeteren. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 69 miljoen opzijgezet, de provincies dragen ieder 17 miljoen euro bij.

De afspraak om een zogenoemde MIRT-verkenning te starten is de belangrijkste uitkomst van het BO MIRT, het jaarlijkse bestuursoverleg waarin rijk en regio (financiële) afspraken maken. Daar deden de Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat en de Gelderse gedeputeerde Christianne van der Wal minister Cora van Nieuwenhuizen een bod, dat mede is ontwikkeld door de gemeenten en het bedrijfsleven in de regio. Van der Maat en Van der Wal zijn zeer tevreden over de onderlinge samenwerking en met het Rijk en spreken van een sterk en gezamenlijk provincieoverschrijdend bod dat moeilijk te weigeren viel.

Van der Wal: "Door het starten van een MIRT-verkenning in combinatie met het aanbod uit de regio pakken we snel door. De verbreding naar 2x3 rijstroken in combinatie met de gebiedsaanpak langs de A50 leidt tot een betere doorstroming. En dat is goed voor de bedrijven en de economie, maar ook voor de leefbaarheid van de inwoners." Van der Maat: "Voor heel Brabant is het van groot economisch belang dat de situatie op en rond de A50 snel wordt verbeterd. Door de gemaakte afspraken over de verkenning en het maatregelenpakket kunnen we nu beginnen. Het verbreden van de flessenhals Bankhoef-Paalgraven, inclusief de brug over de Maas, speelt daarin een cruciale rol."

Gebiedsgerichte mobiliteitsaanpak
De snelweg tussen Nijmegen en Eindhoven is zeer druk en staat volgens de recentste cijfers op plek 8 in de file-top-10. Dat betekent ook veel overlast voor de plaatsen en wegen langs en in de omgeving van de A50, zoals Beuningen, Wijchen, Veghel, Oss en Uden. In de MIRT-verkenning wordt gekeken naar de verbreding en andere maatregelen en naar de gevolgen van de stikstofproblematiek.

Aan de basis van deze afspraak ligt het MIRT-onderzoek A50 Knooppunten Ewijk-Bankhoef-Paalgraven. Dit onderzoek was de aanleiding voor het voorstel van de provincies, gemeenten en bedrijfsleven voor een gebiedsgerichte mobiliteitsaanpak. Die bestaat uit maatregelen die de regio zelf verder wil oppakken. Daarbij gaat het om het verbeteren van de doorstroming in de gehele A50-corridor, het verbeteren en verduurzamen van de bereikbaarheid van de verschillende steden, snelfietsroutes, verkeersveiligheid, smart mobility en smart logistics, het stimuleren van gedragsverandering, verdere samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden en het verbeteren van het openbaar vervoer, zoals een directe treinverbinding Eindhoven-Nijmegen.

Gebied rond A50 goed voor 90 miljard euro omzet
De A50-corridor is het gebied langs de gelijknamige snelweg tussen de stedelijke regio's Nijmegen/Arnhem en de Brainport Regio rond Eindhoven. Het herbergt de topsectoren Hightech, Agrifood en Life Science & Health en er wonen ruim 1,5 miljoen mensen. Met een omzet van zo'n 90 miljard euro per jaar (12,5% van het bbp) is het gebied een van de pijlers van de Nederlandse economie.

De snelweg is een verbindende schakel en heeft een belangrijke (boven)regionale en nationale functie voor het transport. Langs de A50-corridor investeren Gelderland, Noord-Brabant, gemeenten en bedrijven al langer in een multimodale, gebiedsgerichte aanpak.


Deel dit artikel:                   





Risico's in kaart, kennis op orde en toch een ongeval
Weblogposting
Bijna 25.000 aanvragen aardgasloze nieuwbouwwoningen in 2019
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland opnieuw inrichten tegen weersextremen
Nieuwsbericht
Meer treinen laten rijden door sneller invoegen van goederentreinen
Nieuwsbericht
Pier Eringa nieuwe voorzitter NGinfra
Nieuwsbericht
ABB and Qbuzz power progress in Dutch e-mobility adoption
Nieuwsbericht
Oplossingsrichtingen bereikbaarheid Ameland opgesteld
Nieuwsbericht
Officiële aftrap Brabants Verkeersveiligheidsplan 2020-2024
Nieuwsbericht
Nieuwe informatieavonden Drentse zonneroute A37; januari 2020
Nieuwsbericht
Schonere lucht voor 50% gezondheidswinst
Nieuwsbericht
Langzamere goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Alliander: In 2020 882 miljoen euro investering in energienetten
Nieuwsbericht
Proef met weergave gemiddelde brandstofkosten van start
Nieuwsbericht
Gezamenlijke nieuwe Havenverordening voor Amsterdam en Rotterdam
Nieuwsbericht
Virtueel opleiden en trainen van wegverkeersleiders en operators
Weblogposting
Nieuwe regelgeving ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf 2020
Nieuwsbericht
Grote schade bij ontspoord treinstel Den Haag Centraal UPDATE
Nieuwsbericht
NS: Vier miljoen reizigers in 2019 per trein de grens over
Nieuwsbericht
ProRail: Een terugblik op spoorjaar 2019
Nieuwsbericht
87 miljoen voor Nederlandse klimaatoplossingen in transport
Nieuwsbericht
Nederlandse Staat moet versnellen: volgend jaar 25% minder CO2-eq uitstoten dan in 1990
Nieuwsbericht
Bouw- en transportbedrijven verwachten miljardenverlies door PFAS- en stikstofbeleid
Nieuwsbericht
Van Gelder zet in Amsterdam elektrische boorwagen in
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]