Amsterdam lanceert plan voor schonere lucht

steden stad fietsen stadsverkeer verkeersveiligheid grachten amsterdam

Schonere en gezondere lucht voor alle Amsterdammers: dat is de inzet van het Actieplan Schone Lucht dat door het college van B en W is vastgesteld. Het belangrijkste onderdeel van het plan is het uitstootvrij maken van het verkeer in de stad in 2030. Dat wil het college bereiken door uitbreiding van de milieuzones en invoering van uitstootvrije gebieden. Om Amsterdammers te helpen bij deze transitie komen er zowel subsidies als ontheffingen.

Wethouder Sharon Dijksma: ‘We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers. Vieze lucht is nu nog te vaak een sluipmoordenaar. Na roken, slecht eten en weinig bewegen is vieze lucht het vierde grootste gezondheidsrisico voor de Amsterdammer. Amsterdammers leven gemiddeld een jaar korter door vieze lucht. We gaan er alles aan doen om die situatie te verbeteren. Zo krijgen we letterlijk een gezondere en leefbaardere stad.”

Grotere gebieden, meer soorten voertuigen

De nadruk van het Actieplan Schone Lucht ligt op het verschonen van het verkeer, aangezien de gemeente daar het meest direct invloed op heeft. Er wordt daarbij ingezet op het vervangen van benzine- en dieselmotoren door uitstootvrije alternatieven zoals elektrisch vervoer en aandrijving op waterstof. Om dat te bereiken is gekozen voor een aanpak die tot 2030 steeds meer soorten voertuigen op steeds meer plekken in de stad uitstootvrij maakt. De maatregelen vloeien deels voort uit harmonisatie met Rijksbeleid en afspraken die gemeenten met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben gemaakt. In het actieplan staan vier belangrijke mijlpalen beschreven:

  • 2020: Introductie milieuzone binnen ring A10 voor dieselpersonenauto’s, waar auto’s die op dat moment 15 jaar of ouder zijn niet meer in mogen. Daarnaast de geografische uitbreiding van bestaande milieuzones voor vracht- en bestelwagens.
  • 2022: Uitstootvrij gebied voor ov-bussen en touringcars binnen de s100 ten zuiden van Amsterdam CS en het spoor De milieuzone vrachtverkeer wordt alleen toegankelijk voor wagens met de Euro6 norm of hoger.
  • 2025: Uitstootvrije bebouwde kom voor brom- en snorfietsen. Uitstootvrij gebied binnen de ring A10 voor vracht- en bestelwagens, taxi, ov-bussen en touringcar. Uitstootvrij gebied voor alle passagiers en pleziervaart en GVB-veren.
  • 2030: Uitstootvrije bebouwde kom voor alle modaliteiten, ook voor personenauto’s en motoren.

Hulp bij transitie

Aangezien verschillende maatregelen uit het Actieplan Schone Lucht tot kosten en ongemakken kunnen leiden voor bewoners en ondernemers, faciliteert de gemeente de transitie naar schoner vervoer. Bijvoorbeeld met subsidie- en ontheffingsregelingen, zoals een sloop- of vervangingsregeling.

Het laadnetwerk in de stad wordt verder uitgebreid door de gemeente: wie een elektrische auto koopt, kan een laadpaal aanvragen. Is de capaciteit ontoereikend, dan worden er laadpunten bijgezet. Ook het aantal snelladers wordt uitgebreid. Subsidies en privileges als parkeervergunningen worden ingezet om alle bewoners te stimuleren om schoon vervoer te kiezen.

Invulling met bewoners en bedrijven

Het Actieplan Schone Lucht wordt eind mei in de gemeenteraad besproken. Van begin juni tot en met half juli kunnen bewoners, bedrijven en iedereen die zich betrokken voelt meepraten via een digitaal platform. Daarna volgt de officiële periode van inspraak. Na afloop van de inspraak worden de plannen definitief uitgewerkt en uiteindelijk vastgesteld door de raad.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam