Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 26-02-2019



Van Nieuwenhuizen: strengere eisen en meer toezicht bijzondere bromfietsen




De veiligheid van bestuurders, passagiers en andere weggebruikers komt op de eerste plek in de nieuwe eisen aan bijzondere bromfietsen. Deze voertuigen, waaronder de Stint, moeten voortaan onder meer een extra rem hebben. Ook komen er een jaarlijkse check en risicogerichte controles bij fabrikanten. Met bijzondere bromfietsen mogen voortaan maximaal acht passagiers worden vervoerd, net zoals met personenauto's of busjes waarvoor een rijbewijs B nodig is. De zitplaatsen moeten veiligheidsgordels hebben. Dit schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Mede naar aanleiding van het ongeval met een Stint in Oss in september vorig jaar, kondigde de minister een tussentijds nieuw kader voor bijzondere bromfietsen aan. In dit kader zijn onder meer de technische eisen, de procedure van toelating en het toezicht vastgelegd. De minister wil op korte termijn met de Tweede Kamer in gesprek over de nieuwe eisen, die als het aan haar ligt zo snel mogelijk daarna gaan gelden.

Minister Van Nieuwenhuizen: 'Met deze nieuwe eisen zetten we de veiligheid van bestuurders, passagiers en andere weggebruikers heel duidelijk op de eerste plek. De eisen aan fabrikanten zijn duidelijker en steviger, waarbij we nog steeds ruimte bieden voor nieuwe, innovatieve voertuigen.'

De verwachting is dat er volgend jaar een definitief herzien toetsingskader voor bijzondere bromfietsen is. Daarvoor wacht de minister onder meer de uitkomsten af van een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Als onderdeel van dat definitieve kader wil Van Nieuwenhuizen onder meer een rijbewijs verplichten voor bestuurders van een bijzondere bromfiets waarmee personen worden vervoerd. Ook wordt er gekeken naar een kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen.

Voor de fabrikanten van bijzondere bromfietsen die op dit moment al zijn toegelaten tot de openbare weg verandert er voorlopig niets. Dit tussentijdse beleidskader geldt namelijk voor nieuwe aanvragen. Gebruikers kunnen een gekocht voertuig gewoon blijven gebruiken. Dat geldt uiteraard niet als de aanwijzing daarvan helemaal ingetrokken wordt, zoals bij de Stint het geval is.


Deel dit artikel:                   





Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht








[Banners]