NS test snellere Intercity Groningen – Zwolle – Randstad

Foto: Ivo Ketelaar

• Testtrein ongeveer kwartier korter onderweg

• Groningen voorbeeld voor Intercity naar meer steden

NS wil begin volgend jaar eenmalige test uitvoeren met een snellere Intercity tussen Groningen, Zwolle en de Randstad. Of er in de toekomst een snellere Intercity in de dienstregeling wordt opgenomen, hangt af o.a. van de resultaten van de test. Dit is op z’n vroegst in 2021. Deze snellere Intercity zou dan bijvoorbeeld twee keer per dag als spitstrein, bovenop de reguliere intercity’s kunnen rijden.

De testtrein slaat onderweg de stations Assen en Lelystad over en rijdt deels met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Met deze aanpassingen is de testtrein ongeveer een kwartier korter onderweg. Het exacte traject in de Randstad, wordt nog vastgelegd.

Met de testtrein wil NS onderzoeken wat er nodig is voor een versnelling, zowel op het gebied van treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. De testrit wordt gereden met een TRAXX-locomotief met ICR rijtuigen (die nu ook als Intercity direct over de HSL rijdt).

Roger van Boxtel, president directeur NS: ‘ Onze reizigers willen graag een kortere reistijd. Daarom wil NS steden sneller met elkaar verbinden, waar ook de hele regio van profiteert. Dit start met deze testtrein van Groningen, Zwolle naar de Randstad. De snelle verbinding naar Groningen, kan ook leerzaam zijn voor andere regio’s. Het liefst wil NS in de toekomst ook de reistijd naar andere steden fors verkorten, om de trein voor reizigers aantrekkelijker te maken’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS

NS test snellere Intercity Groningen – Zwolle – Randstad | Infrasite

NS test snellere Intercity Groningen – Zwolle – Randstad

Foto: Ivo Ketelaar

• Testtrein ongeveer kwartier korter onderweg

• Groningen voorbeeld voor Intercity naar meer steden

NS wil begin volgend jaar eenmalige test uitvoeren met een snellere Intercity tussen Groningen, Zwolle en de Randstad. Of er in de toekomst een snellere Intercity in de dienstregeling wordt opgenomen, hangt af o.a. van de resultaten van de test. Dit is op z’n vroegst in 2021. Deze snellere Intercity zou dan bijvoorbeeld twee keer per dag als spitstrein, bovenop de reguliere intercity’s kunnen rijden.

De testtrein slaat onderweg de stations Assen en Lelystad over en rijdt deels met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Met deze aanpassingen is de testtrein ongeveer een kwartier korter onderweg. Het exacte traject in de Randstad, wordt nog vastgelegd.

Met de testtrein wil NS onderzoeken wat er nodig is voor een versnelling, zowel op het gebied van treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. De testrit wordt gereden met een TRAXX-locomotief met ICR rijtuigen (die nu ook als Intercity direct over de HSL rijdt).

Roger van Boxtel, president directeur NS: ‘ Onze reizigers willen graag een kortere reistijd. Daarom wil NS steden sneller met elkaar verbinden, waar ook de hele regio van profiteert. Dit start met deze testtrein van Groningen, Zwolle naar de Randstad. De snelle verbinding naar Groningen, kan ook leerzaam zijn voor andere regio’s. Het liefst wil NS in de toekomst ook de reistijd naar andere steden fors verkorten, om de trein voor reizigers aantrekkelijker te maken’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS