Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-07-2018



12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland

Bron: ProRail



ProRail bouwt verder aan uitbreiding van de capaciteit van de Betuweroute: van woensdag 18 juli tot en met zondag 30 juli 2018 werken we aan de aanleg van een derde spoor tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens.

Wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling
In Nederland wordt er tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens over een lengte van drie kilometer een derde spoor gebouwd. Daarmee zijn we eind 2018 klaar, maar voor het zover is zijn er nog een aantal buitendienststellingen. Het treinverkeer wordt dan volledig stilgelegd om veilig en effectief te kunnen werken. Vanaf woensdag 18 juli werkt aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail twaalf dagen lang aan de aanleg van wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling van het nieuwe spoor. Dit is de langste buitendienststelling van het project, in het najaar volgen er nog twee weekenden met een buitendienststelling.

Emmerich-Oberhausen
In Duitsland werkt DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding. De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten. Gedurende twaalf dagen wordt het goederenvervoer en het internationale treinverkeer omgeleid via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland.

Spectaculair transport
Aan het begin van de buitendienststelling wordt er een nieuw wissel kant en klaar vanuit de fabriek in Hilversum naar Zevenaar gebracht. Een speciale vrachtwagen vervoert het wissel van 38 meter en een gewicht van bijna 38.000 kilo. Om in Zevenaar te komen snijdt de chauffeur bochten af en worden greppels overbrugd met behulp van rijplaten. In Zevenaar wordt de wissel met een 450 tons telekraan op zijn plek gelegd. In mei zijn op dezelfde manier al drie wissels vervoerd en geplaatst.


In Duitsland werkt DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding. De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten. Gedurende twaalf dagen wordt het goederenvervoer en het internationale treinverkeer omgeleid via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland.



Omleidingen
Vanaf woensdag 18 juli is de Betuweroute gesloten voor het treinverkeer. De goederentreinen worden twaalf dagen lang omgeleid via de Brabantroute naar Venlo en in mindere mate via het spoor in Oost Nederland naar de grensovergang bij Oldenzaal. De ICE (die tussen Zevenaar en de Duitse grens over de Betuweroute rijdt) wordt ook omgeleid via Venlo. De regionale verbinding van Abellio tussen Arnhem en Emmerich wordt vervangen door bussen.

Overzichtskalender
Alle omleidingsperiodes zijn te vinden in een overzichtskalender op onze website www.prorail.nl/sites/default/files/overzichtskalender_em-ob_2018_v2.pdf

ProRail werkt van maandag 16 tot en met woensdag 25 juli ook tussen Eindhoven en Weert aan het spoor. Treinen moeten hierdoor ook omgeleid worden via de Zuidelijke Maaslijn en Venlo.

Derde spoor Duitsland
In 2017 werd in Duitsland officieel het startsein gegeven voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De bouw van het 70 kilometer lange spoor gaat dwars door een aantal grote steden heen en zal nog een aantal jaren in beslag nemen. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer.



Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]