Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-06-2018



ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder

Bron: ProRail



ProRail is opnieuw gecertificeerd op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder. We stonden aan de wieg van dit instrument om CO2-uitstoot terug te dringen. Door op het hoogste niveau van de ladder te opereren, geven we ook zelf het goede voorbeeld.

Voetafdruk
ProRail blijft op het hoogste niveau gecertificeerd, door de vele initiatieven op het gebied van het verduurzamen van het spoor, zowel in de eigen organisatie, als in de samenwerking met de keten. Uit de voorlopige cijfers van de CO2-voetafdruk 2017 blijkt dat we 12,7 kiloton CO2 hebben verbruikt (vergelijkbaar met de uitstoot van ca. 1.590 huishoudens - bron: Milieu Centraal). Daarmee zitten we nog steeds in lijn met onze doelstelling om een maximale uitstoot van 10 kiloton per jaar in 2020 te halen.

ProRail verduurzaamt
ProRail heeft duurzaamheid hoog in het vaandel en wil daarom haar CO2-voetafdruk verkleinen, om zo bij te dragen aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. Dit doen we onder meer door energie te besparen (bijvoorbeeld door de ombouw van gasgestookte naar elektrische wisselverwarming) en het gebruik van duurzame energie en materialen te bevorderen. Ook zoeken we mogelijkheden voor duurzame opwekking van energie, zoals de aanleg van zonnepanelen op stationsdaken.

Hoe werkt de CO2 Prestatieladder?
De CO2-Prestatieladder is bedacht door ProRail om bedrijven te helpen bij het reduceren van hun CO2-uitstoot. Dat werkt als volgt: hoe meer een bedrijf doet om CO2-uitstoot tegen te gaan, des te hoger hun trede op de Prestatieladder. Met elke hogere trede op de CO2-Prestatieladder krijgt het bedrijf een fictieve korting (gunningvoordeel) bij aanbestedingen. De prestatieladder ontsteeg al snel de spoorsector en inmiddels wordt die in meerdere sectoren toegepast.



Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel








[Banners]