Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-06-2018



ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder

Bron: ProRail



ProRail is opnieuw gecertificeerd op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder. We stonden aan de wieg van dit instrument om CO2-uitstoot terug te dringen. Door op het hoogste niveau van de ladder te opereren, geven we ook zelf het goede voorbeeld.

Voetafdruk
ProRail blijft op het hoogste niveau gecertificeerd, door de vele initiatieven op het gebied van het verduurzamen van het spoor, zowel in de eigen organisatie, als in de samenwerking met de keten. Uit de voorlopige cijfers van de CO2-voetafdruk 2017 blijkt dat we 12,7 kiloton CO2 hebben verbruikt (vergelijkbaar met de uitstoot van ca. 1.590 huishoudens - bron: Milieu Centraal). Daarmee zitten we nog steeds in lijn met onze doelstelling om een maximale uitstoot van 10 kiloton per jaar in 2020 te halen.

ProRail verduurzaamt
ProRail heeft duurzaamheid hoog in het vaandel en wil daarom haar CO2-voetafdruk verkleinen, om zo bij te dragen aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. Dit doen we onder meer door energie te besparen (bijvoorbeeld door de ombouw van gasgestookte naar elektrische wisselverwarming) en het gebruik van duurzame energie en materialen te bevorderen. Ook zoeken we mogelijkheden voor duurzame opwekking van energie, zoals de aanleg van zonnepanelen op stationsdaken.

Hoe werkt de CO2 Prestatieladder?
De CO2-Prestatieladder is bedacht door ProRail om bedrijven te helpen bij het reduceren van hun CO2-uitstoot. Dat werkt als volgt: hoe meer een bedrijf doet om CO2-uitstoot tegen te gaan, des te hoger hun trede op de Prestatieladder. Met elke hogere trede op de CO2-Prestatieladder krijgt het bedrijf een fictieve korting (gunningvoordeel) bij aanbestedingen. De prestatieladder ontsteeg al snel de spoorsector en inmiddels wordt die in meerdere sectoren toegepast.



Deel dit artikel:                   





Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Helderse bedrijven passen ovl aan voor meer duisternis op Wad
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Gunstige tijden voor zzp'ers in de bouw
Nieuwsbericht
Eerste webtool met vernieuwde criteria maatschappelijk verantwoord inkopen
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht








[Banners]