Knooppunt De Hogt - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 16-02-2017



Sweco en Arcadis bundelen krachten voor Brusselse Ring




Ingenieursadviesbureaus Sweco Belgium en Arcadis hebben van de Vlaamse overheid een meerjarige opdracht gekregen om ondersteuning te bieden bij de herinrichting van de Ring rond Brussel (R0). Deze herinrichting betreft het noordelijke deel van de Ring, tussen de knooppunten Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe. Samen stomen de twee bureaus een team klaar dat de komende 12 jaar zorgt voor verkeerskundige studies, technische ontwerpen (wegen, kunstwerken en andere infrastructuur), procesbegeleiding, advies bij aanbesteding, en ondersteuning bij stakeholdermanagement en communicatie. De jaarlijkse contractwaarde is geraamd op 3 miljoen euro (excl. btw).

De Vlaamse overheid wil met de herinrichting van de Ring en aangrenzende infrastructuur voor vlotter en veiliger verkeer rond Brussel zorgen. De belangrijkste ingreep is het splitsen van het doorgaand en lokaal verkeer op de Ring. Deze twee stromen krijgen gescheiden rijstroken. Daarnaast wordt er ook zogenaamde ‘flankerende’ infrastructuur voorzien, zoals tramlijnen en fietsbruggen, die de verbinding van de Brusselse rand met de hoofdstad zullen verbeteren.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Ben Weyts: “Ik investeer om het verkeer vlotter en veiliger te maken. Waar het niet snel genoeg gaat, moeten we slim ingrijpen. De investeringen in de herinrichting van de Brusselse Ring zullen meteen ook een hefboom zijn voor de Vlaamse economie.”

Onder de noemer ‘MoVeR0’ – de naam van de tijdelijke handelsvereniging (THV) – slaan Sweco en Arcadis de handen in elkaar. Zij zullen de Vlaamse overheid begeleiden bij dit ambitieuze project, vanaf het studiewerk tot en met de oplevering.

In 2016 presenteerde de Vlaamse overheid al haar plan om de Ring opnieuw in te richten, met een splitsing van verkeersstromen. Sweco en Arcadis gaan nu aan de slag om het bestaande voorontwerp verder uit te werken. Dit houdt onder meer in dat het voorontwerp wordt geactualiseerd op basis van de meest actuele verkeerscijfers, dat technische ontwerpen in detail worden uitgetekend, en dat er overleg wordt gepleegd met lokale stakeholders. Het uiteindelijke ontwerp zal vervolgens in fases worden uitgevoerd.

Erwin Malcorps, Managing Director Sweco Belgium: “Sweco en Arcadis nemen door hun ruime knowhow een cruciale positie in bij de ontwikkeling van de belangrijkste verkeersassen in België. Zo zijn we momenteel nauw betrokken bij onder meer de volledige sluiting van de Ring van Antwerpen, de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal, de nieuwe A11 snelweg en Metro Noord in Brussel. Ons geïntegreerd projectteam zal er mee voor zorgen dat de R0, als hart van het Belgisch wegennetwerk, onze welvaart blijft ondersteunen. We beseffen ten volle de urgentie van dit project, vooral voor de impact op onze economie, de verkeersdoorstroming en -veiligheid, en de leefbaarheid rond de Ring. Net zoals bij onze andere omvangrijke mobiliteitsprojecten willen we de R0 bij de hedendaagse maatschappelijke eisen laten aansluiten.”

Luc Hellemans, CEO van Arcadis Europe South (België, Frankrijk, Italië, Spanje): “De combinatie van expertise en capaciteit gaven de doorslag voor ons voorstel. De aanpak van Arcadis en Sweco garandeert de Vlaamse overheid ondersteuning en kwaliteit gedurende het volledige traject. Wat wij bieden, is de continue beschikbaarheid van een multidisciplinair team dat nauw zal samenwerken met de opdrachtgever. Dit is ook nodig voor een dergelijk project, dat staat of valt met een zorgvuldige afstemming op andere mobiliteitsmaatregelen, bestaande projecten, de omgeving, en de bezorgheden van stakeholders. Door de schaal vergt dit extra mankracht, en kennis van zaken.”

Andere partners in het project zijn Stibbe (juridische expertise), Deloitte (fiscaliteit en financiering), MINT (verkeer), en voor landschap en architectuur de bureaus Zwarts & Jansma Architects, CLUSTER landschap+stedenbouw en Frank Van Hulle.



Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Start uitrol slim elektriciteitsnet Rotterdam
Nieuwsbericht
Nedap wint Intertraffic Parking Solutions Award 2017
Nieuwsbericht
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
68.000 bezoekers zien beste staaltjes van de bouw
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht








[Banners]