Knooppunt De Hogt - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 16-02-2017



Sweco en Arcadis bundelen krachten voor Brusselse Ring




Ingenieursadviesbureaus Sweco Belgium en Arcadis hebben van de Vlaamse overheid een meerjarige opdracht gekregen om ondersteuning te bieden bij de herinrichting van de Ring rond Brussel (R0). Deze herinrichting betreft het noordelijke deel van de Ring, tussen de knooppunten Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe. Samen stomen de twee bureaus een team klaar dat de komende 12 jaar zorgt voor verkeerskundige studies, technische ontwerpen (wegen, kunstwerken en andere infrastructuur), procesbegeleiding, advies bij aanbesteding, en ondersteuning bij stakeholdermanagement en communicatie. De jaarlijkse contractwaarde is geraamd op 3 miljoen euro (excl. btw).

De Vlaamse overheid wil met de herinrichting van de Ring en aangrenzende infrastructuur voor vlotter en veiliger verkeer rond Brussel zorgen. De belangrijkste ingreep is het splitsen van het doorgaand en lokaal verkeer op de Ring. Deze twee stromen krijgen gescheiden rijstroken. Daarnaast wordt er ook zogenaamde ‘flankerende’ infrastructuur voorzien, zoals tramlijnen en fietsbruggen, die de verbinding van de Brusselse rand met de hoofdstad zullen verbeteren.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Ben Weyts: “Ik investeer om het verkeer vlotter en veiliger te maken. Waar het niet snel genoeg gaat, moeten we slim ingrijpen. De investeringen in de herinrichting van de Brusselse Ring zullen meteen ook een hefboom zijn voor de Vlaamse economie.”

Onder de noemer ‘MoVeR0’ – de naam van de tijdelijke handelsvereniging (THV) – slaan Sweco en Arcadis de handen in elkaar. Zij zullen de Vlaamse overheid begeleiden bij dit ambitieuze project, vanaf het studiewerk tot en met de oplevering.

In 2016 presenteerde de Vlaamse overheid al haar plan om de Ring opnieuw in te richten, met een splitsing van verkeersstromen. Sweco en Arcadis gaan nu aan de slag om het bestaande voorontwerp verder uit te werken. Dit houdt onder meer in dat het voorontwerp wordt geactualiseerd op basis van de meest actuele verkeerscijfers, dat technische ontwerpen in detail worden uitgetekend, en dat er overleg wordt gepleegd met lokale stakeholders. Het uiteindelijke ontwerp zal vervolgens in fases worden uitgevoerd.

Erwin Malcorps, Managing Director Sweco Belgium: “Sweco en Arcadis nemen door hun ruime knowhow een cruciale positie in bij de ontwikkeling van de belangrijkste verkeersassen in België. Zo zijn we momenteel nauw betrokken bij onder meer de volledige sluiting van de Ring van Antwerpen, de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal, de nieuwe A11 snelweg en Metro Noord in Brussel. Ons geïntegreerd projectteam zal er mee voor zorgen dat de R0, als hart van het Belgisch wegennetwerk, onze welvaart blijft ondersteunen. We beseffen ten volle de urgentie van dit project, vooral voor de impact op onze economie, de verkeersdoorstroming en -veiligheid, en de leefbaarheid rond de Ring. Net zoals bij onze andere omvangrijke mobiliteitsprojecten willen we de R0 bij de hedendaagse maatschappelijke eisen laten aansluiten.”

Luc Hellemans, CEO van Arcadis Europe South (België, Frankrijk, Italië, Spanje): “De combinatie van expertise en capaciteit gaven de doorslag voor ons voorstel. De aanpak van Arcadis en Sweco garandeert de Vlaamse overheid ondersteuning en kwaliteit gedurende het volledige traject. Wat wij bieden, is de continue beschikbaarheid van een multidisciplinair team dat nauw zal samenwerken met de opdrachtgever. Dit is ook nodig voor een dergelijk project, dat staat of valt met een zorgvuldige afstemming op andere mobiliteitsmaatregelen, bestaande projecten, de omgeving, en de bezorgheden van stakeholders. Door de schaal vergt dit extra mankracht, en kennis van zaken.”

Andere partners in het project zijn Stibbe (juridische expertise), Deloitte (fiscaliteit en financiering), MINT (verkeer), en voor landschap en architectuur de bureaus Zwarts & Jansma Architects, CLUSTER landschap+stedenbouw en Frank Van Hulle.



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]