Knooppunt De Hogt - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 16-02-2017



Sweco en Arcadis bundelen krachten voor Brusselse Ring




Ingenieursadviesbureaus Sweco Belgium en Arcadis hebben van de Vlaamse overheid een meerjarige opdracht gekregen om ondersteuning te bieden bij de herinrichting van de Ring rond Brussel (R0). Deze herinrichting betreft het noordelijke deel van de Ring, tussen de knooppunten Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe. Samen stomen de twee bureaus een team klaar dat de komende 12 jaar zorgt voor verkeerskundige studies, technische ontwerpen (wegen, kunstwerken en andere infrastructuur), procesbegeleiding, advies bij aanbesteding, en ondersteuning bij stakeholdermanagement en communicatie. De jaarlijkse contractwaarde is geraamd op 3 miljoen euro (excl. btw).

De Vlaamse overheid wil met de herinrichting van de Ring en aangrenzende infrastructuur voor vlotter en veiliger verkeer rond Brussel zorgen. De belangrijkste ingreep is het splitsen van het doorgaand en lokaal verkeer op de Ring. Deze twee stromen krijgen gescheiden rijstroken. Daarnaast wordt er ook zogenaamde ‘flankerende’ infrastructuur voorzien, zoals tramlijnen en fietsbruggen, die de verbinding van de Brusselse rand met de hoofdstad zullen verbeteren.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Ben Weyts: “Ik investeer om het verkeer vlotter en veiliger te maken. Waar het niet snel genoeg gaat, moeten we slim ingrijpen. De investeringen in de herinrichting van de Brusselse Ring zullen meteen ook een hefboom zijn voor de Vlaamse economie.”

Onder de noemer ‘MoVeR0’ – de naam van de tijdelijke handelsvereniging (THV) – slaan Sweco en Arcadis de handen in elkaar. Zij zullen de Vlaamse overheid begeleiden bij dit ambitieuze project, vanaf het studiewerk tot en met de oplevering.

In 2016 presenteerde de Vlaamse overheid al haar plan om de Ring opnieuw in te richten, met een splitsing van verkeersstromen. Sweco en Arcadis gaan nu aan de slag om het bestaande voorontwerp verder uit te werken. Dit houdt onder meer in dat het voorontwerp wordt geactualiseerd op basis van de meest actuele verkeerscijfers, dat technische ontwerpen in detail worden uitgetekend, en dat er overleg wordt gepleegd met lokale stakeholders. Het uiteindelijke ontwerp zal vervolgens in fases worden uitgevoerd.

Erwin Malcorps, Managing Director Sweco Belgium: “Sweco en Arcadis nemen door hun ruime knowhow een cruciale positie in bij de ontwikkeling van de belangrijkste verkeersassen in België. Zo zijn we momenteel nauw betrokken bij onder meer de volledige sluiting van de Ring van Antwerpen, de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal, de nieuwe A11 snelweg en Metro Noord in Brussel. Ons geïntegreerd projectteam zal er mee voor zorgen dat de R0, als hart van het Belgisch wegennetwerk, onze welvaart blijft ondersteunen. We beseffen ten volle de urgentie van dit project, vooral voor de impact op onze economie, de verkeersdoorstroming en -veiligheid, en de leefbaarheid rond de Ring. Net zoals bij onze andere omvangrijke mobiliteitsprojecten willen we de R0 bij de hedendaagse maatschappelijke eisen laten aansluiten.”

Luc Hellemans, CEO van Arcadis Europe South (België, Frankrijk, Italië, Spanje): “De combinatie van expertise en capaciteit gaven de doorslag voor ons voorstel. De aanpak van Arcadis en Sweco garandeert de Vlaamse overheid ondersteuning en kwaliteit gedurende het volledige traject. Wat wij bieden, is de continue beschikbaarheid van een multidisciplinair team dat nauw zal samenwerken met de opdrachtgever. Dit is ook nodig voor een dergelijk project, dat staat of valt met een zorgvuldige afstemming op andere mobiliteitsmaatregelen, bestaande projecten, de omgeving, en de bezorgheden van stakeholders. Door de schaal vergt dit extra mankracht, en kennis van zaken.”

Andere partners in het project zijn Stibbe (juridische expertise), Deloitte (fiscaliteit en financiering), MINT (verkeer), en voor landschap en architectuur de bureaus Zwarts & Jansma Architects, CLUSTER landschap+stedenbouw en Frank Van Hulle.



Deel dit artikel:                   





Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Sweco vestigt zich in Amsterdam
Nieuwsbericht
Fietsersbond lanceert routeplanner voor speedpedelecs
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Alfen geselecteerd door Solarcentury voor aansluiting twee zonneparken
Nieuwsbericht
Campagne Ik Fiets Vriendelijk - on Tour gaat euregionaal
Nieuwsbericht
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht








[Banners]