Milieudefensie: Gemeenten moeten scooters van fietspad kunnen weren

Foto: Ivo Ketelaar

De Tweede Kamer moet het mogelijk maken dat gemeenten scooters van het fietspad kunnen weren. (Snor)scooters stoten extreem vuile uitlaatgassen uit. Daarnaast veroorzaken scooters op het fietspad ernstige ongelukken. De Tweede Kamer spreekt donderdag over het verzoek van de Amsterdamse gemeenteraad om scooters van het fietspad naar de rijbaan te mogen verplaatsen. Ook andere grote steden willen het fietspad teruggeven aan de fietsers.

De grote steden kampen al jaren met toenemende scooteroverlast. De (snor)scooters rijden te hard (gemiddeld 34 kilometer per uur) en veroorzaken enorm veel luchtvervuiling. Dat is niet alleen gevaarlijk maar ook erg ongezond. Milieudefensie heeft het afgelopen jaar op tientallen ‘rochelroutes’ de blootstelling van fietsers aan luchtvervuiling gemeten. In de korte filmpjes worden de verkeerssituaties en de real-time meetresultaten getoond.

Scooter vuiler dan vrachtwagen

Vandaag lanceert Milieudefensie een korte compilatie die de vervuiling door scooters goed in beeld brengt. (Snor)scooters bleken namelijk telkens de grote vervuilers in het stedelijk verkeer. (1) Een scooter stoot vaak veel meer fijnstof uit dan een vrachtwagen. Vooral het gevaarlijke ultrafijnstof en het kankerverwekkende benzeen komt in grote hoeveelheden uit de scooteruitlaten. Een paar meter afstand tot de uitlaat scheelt direct veel in de blootstelling. Door het fietspad terug te geven aan fietsers, ademen fietsers minder ongezonde lucht in.

Twee-takt naar museum

Ivo Stumpe, campagneleider Verkeer van Milieudefensie: ‘We moeten af van die hele snor-categorie. Heb je een scooter, dan moet je met helm op naar de rijbaan. Bovendien moeten we zo snel mogelijk die 19e eeuwse twee-takt motoren vervangen door elektrische. Dat kan nu al, maar de regels lopen hopeloos achter bij de techniek.’

Jaarlijks 261 verkeersslachtoffers minder

De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) berekende dat het weren van scooters van het fietspad jaarlijks 261 verkeersslachtoffers scheelt (2). De blootstelling van fietsers aan vervuiling wordt minder. Volgens Milieudefensie zijn er dus geen redenen voor de Tweede Kamer om het fietspad niet terug te geven aan de fietser.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Milieudefensie

Milieudefensie: Gemeenten moeten scooters van fietspad kunnen weren | Infrasite

Milieudefensie: Gemeenten moeten scooters van fietspad kunnen weren

Foto: Ivo Ketelaar

De Tweede Kamer moet het mogelijk maken dat gemeenten scooters van het fietspad kunnen weren. (Snor)scooters stoten extreem vuile uitlaatgassen uit. Daarnaast veroorzaken scooters op het fietspad ernstige ongelukken. De Tweede Kamer spreekt donderdag over het verzoek van de Amsterdamse gemeenteraad om scooters van het fietspad naar de rijbaan te mogen verplaatsen. Ook andere grote steden willen het fietspad teruggeven aan de fietsers.

De grote steden kampen al jaren met toenemende scooteroverlast. De (snor)scooters rijden te hard (gemiddeld 34 kilometer per uur) en veroorzaken enorm veel luchtvervuiling. Dat is niet alleen gevaarlijk maar ook erg ongezond. Milieudefensie heeft het afgelopen jaar op tientallen ‘rochelroutes’ de blootstelling van fietsers aan luchtvervuiling gemeten. In de korte filmpjes worden de verkeerssituaties en de real-time meetresultaten getoond.

Scooter vuiler dan vrachtwagen

Vandaag lanceert Milieudefensie een korte compilatie die de vervuiling door scooters goed in beeld brengt. (Snor)scooters bleken namelijk telkens de grote vervuilers in het stedelijk verkeer. (1) Een scooter stoot vaak veel meer fijnstof uit dan een vrachtwagen. Vooral het gevaarlijke ultrafijnstof en het kankerverwekkende benzeen komt in grote hoeveelheden uit de scooteruitlaten. Een paar meter afstand tot de uitlaat scheelt direct veel in de blootstelling. Door het fietspad terug te geven aan fietsers, ademen fietsers minder ongezonde lucht in.

Twee-takt naar museum

Ivo Stumpe, campagneleider Verkeer van Milieudefensie: ‘We moeten af van die hele snor-categorie. Heb je een scooter, dan moet je met helm op naar de rijbaan. Bovendien moeten we zo snel mogelijk die 19e eeuwse twee-takt motoren vervangen door elektrische. Dat kan nu al, maar de regels lopen hopeloos achter bij de techniek.’

Jaarlijks 261 verkeersslachtoffers minder

De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) berekende dat het weren van scooters van het fietspad jaarlijks 261 verkeersslachtoffers scheelt (2). De blootstelling van fietsers aan vervuiling wordt minder. Volgens Milieudefensie zijn er dus geen redenen voor de Tweede Kamer om het fietspad niet terug te geven aan de fietser.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Milieudefensie