Nieuwsbericht | Datum: 29-03-2010



Start transport 850 betonliggers voor Westrandweg Amsterdam




aanleg langste landviaduct van Nederland

Op 29 maart 2010 start het eerste nachtelijke transport van betonliggers voor de aanleg van de Westrandweg in Amsterdam. De lengte van de Westrandweg is tien kilometer, waarvan ruim drie kilometer als viaduct door het industriegebied Westpoort in Amsterdam wordt aangelegd. Dit wordt het langste landviaduct van Nederland. Komende tweeënhalf jaar worden hiervoor 850 betonliggers met een lengte van maximaal 45 meter aangevoerd.

Aanleg viaduct
De Westrandweg verbindt knooppunt Raasdorp A5/A9 met de ringweg A10 West, waar de weg aansluit op de vernieuwde Coentunnel.

Het viaduct, dat onderdeel uitmaakt van de tien kilometer lange Westrandweg, wordt met een lengte van ruim drie kilometer het langste landviaduct van Nederland. Het viaduct wordt deels boven de bestaande Basisweg in Amsterdam aangelegd.

Vanaf september 2009 zijn de heiwerkzaamheden voor de steunpunten van het viaduct gestart. Tussen iedere twee horizontale pijlerbalken worden tien betonliggers gelegd, variërend in lengte van 40 tot 45 meter. Met een speciale kraan (Launcher Gantry) worden de liggers aangebracht.

Door deze werkmethode wordt het wegverkeer op de Basisweg in Amsterdam zo min mogelijk gehinderd tijdens de werkzaamheden. Eind 2012 is de Westrandweg gereed.

Exceptioneel transport
Vanaf 29 maart 2010 tot en met eind 2012 vindt ’s nachts het transport van twee betonliggers plaats, uitgezonderd in het weekend. Gedurende tweeënhalf jaar zullen 850 betonliggers met een lengte van maximaal 45 meter, en een gewicht van maximaal 155 ton, aangevoerd worden.

Het exceptioneel transport vertrekt ’s avonds rond 23.00 uur vanaf de betonfabriek in Koudekerk aan den Rijn. Via de N11, A12, A2, A9, A4 en A10 West rijdt het transport via afrit S102/Basisweg naar de Noordzeeweg en komt rond 02.00 uur aan op het bouwterrein van de Combinatie Westpoort in Amsterdam.
Westrandweg en Tweede Coentunnel

Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk havengebied van Amsterdam. Hierbij wordt ruim aandacht besteed aan de leefomgeving, het landschap en natuurcompensatie.

Rijkswaterstaat legt natuurgebieden, een zwaluwwand en diverse faunapassages aan. Over het gehele traject wordt geluidsreducerend asfalt toegepast en langs de Westrandweg wordt circa vijf kilometer aan geluidschermen geplaatst om de omgeving te ontlasten.

De Westrandweg sluit aan op de A10 West die verbreed wordt om een goede doorstroming te bevorderen van en naar de Coentunnel. Ook de A8 wordt verbreed en het Coenplein wordt aangepast. Tot slot wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd. Eind 2013 worden Westrandweg en Coentunnel volledig opengesteld voor het verkeer.


Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]