Foto: Harry Roelofs
Artikel | Datum: 04-02-2015


Interview Jan Muizelaar over inspelen op de vervangingsvraag aan civieltechnische kunstwerken

Door: NIB



Hoe speel je als professional in op de enorme vervangingsvraag aan civieltechnische kunstwerken?

We lopen langzaam maar zeker naar het jaar 2020, het jaar waarop een golf verwacht wordt aan vervangingen aan civieltechnische kunstwerken. De totale vervangingswaarde van de fysieke infrastructuur waar kunstwerken deel van uitmaakt wordt ruw geschat op zo'n 250 miljard euro. Bovendien zal deze vervangingsgolf naar verwachting zo'n 30 jaar aanhouden. Een alles behalve kleine opgave dus waar mening professional zich nu actief mee bezig moet houden.

Als Teamleider Ontwikkeling en Advies van de provincie Overijssel houdt Jan Muizelaar zich dagelijks met de uitdagingen rondom het vervangingsvraagstuk kunstwerken bezig. Volgens Muizelaar zijn er 3 aandachtsgebieden, lees uitdagingen te benoemen. Hoe krijg je inzicht in de omvang van het vervangingsvraagstuk, hoe verwerf je de benodigde budgetten en met wie (en hoe) ga je samenwerken.

Bewustwording is van groot belang
Zoals gezegd is het vervangingsvraagstuk enorm van omvang, de kosten zijn dus ook evenredig groot. Muizelaar: 'De uitdaging is om aandacht te krijgen voor het vervangingsvraagstuk kunstwerken bij bestuur en de politiek.' Volgens Muizelaar is het essentieel dat tijdig een zogenaamde 'sence of urgency' wordt gecreëerd om draagvlak te krijgen en om uiteindelijk hiermee ook de benodigde budgetten te verkrijgen.

Samenwerken staat centraal
Heel beherend Nederland kampt volgens Muizelaar met dezelfde opgave als het gaat om de vervangingsvraag van kunstwerken. 'Deze opgave moet je dan ook vooral niet alleen willen oplossen. Samenwerking is essentieel voor het succesvol aangaan van deze uitdaging. Maar met wie ga ik samenwerken en op welke wijze? Dat zijn de vragen die centraal behoren te staan.'

Om goede samenwerkingen aan te gaan is het belangrijk scherp te hebben hoe groot de omvang van de vervangingsvraag is. 'Als je de omvang goed in kaart hebt, kan je ook beter de afweging maken wanneer je alternatieven toe kan passen zoals het versterken of het gebruik beperken van kunstwerken' aldus de Overijsselse teamleider. Als je weet hoe groot het probleem is kan je beginnen met het bedenken van de oplossing. Dan kunnen ook de risico's goed in beeld gebracht worden en kunnen deze besproken worden met bestuur en de politiek.'

Randvoorwaarden voor succesvolle implementatie
Alles goed en wel, maar hoe kom je als verantwoordelijke tot besluitvorming en tot concrete oplossingen om de grote vervangingsvraag tot een goed einde te brengen? Aan welke randvoorwaarden moeten dan voldaan worden? Muizelaar geeft een aantal aandachtsgebieden:        
  • Zorg dat het areaal in kaart is gebracht en dat de paspoorten van de kunstwerken op orde zijn. Bepaal op basis van inspecties de toestand van de kunstwerken en bepaal de constructieve veiligheid op basis van rekenmethodiek en vastgestelde normen.
  • Zorg voor een met de omgeving gedeelde visie op het netwerk. Bepaal bijvoorbeeld welke kunstwerken belangrijk zijn en welke minder.
  • Bepaal op basis van veiligheidsbeschouwing en functionaliteit de te nemen maatregelen. Deze besluitvorming moet dan leiden tot een prioriteringslijst c.q. planning en de benodigde budgetbehoefte.
  • Wek vertrouwen bij bestuur: laat zien dat je weet waar je het over hebt en lever het maximale voor de laagst mogelijke prijs.
Tot slot geeft Muizelaar nog een goed advies aan potentiële opdrachtnemers. 'Voor mij is het belangrijk te weten waar kennis voorhanden is en waar de juiste partners voor mij zitten. Zorg dat deze kennis gedeeld wordt en dat we samen optrekken om het probleem van de vervanging van kunstwerken volledig in kaart te brengen.'

Jan Muizelaar zou spreken op de Nationale Conferentie Beheer en Onderhoud van Infrastructuur 2015. Kort daarvoor is Jan Muizelaar helaas overleden.



Deel dit artikel:                   





NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Innovatie in Brabant 3D-geprinte fietsbrug en complete rotonde ingeschoven
Nieuwsbericht
INTERMAT CONFERENTIE: BOUW EN INFRASTRUCTUUR: GROEIMARKTEN EN -PERSPECTIEVEN IN DE EMEA-LANDEN
Weblogposting
Water in de Openbare Ruimte: Weerrecord gebroken, warmste 16 oktober ooit
Weblogposting
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Slimme mobiliteit als nationaal speerpunt
Weblogposting
Onderbreking werkzaamheden groot onderhoud bruggen zeesluizen Farmsum
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Heijmans benoemt Hans Janssen tot lid raad van bestuur
Nieuwsbericht
Zandsuppleties Waddeneilanden deels stilgelegd
Nieuwsbericht
Forse groei autokilometers
Nieuwsbericht
Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden
Artikel
Shell zet volgende stap in elektrische mobiliteit met overname NewMotion
Nieuwsbericht
CityChallenge startsein voor herinrichting stadshart Eindhoven
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Hartelijk dank!
Weblogposting
Aantal verkeersongevallen stijgt in 4 jaar met 27%
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt Solar Highways aan Heijmans
Nieuwsbericht
Overeenkomst Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat voor 7500 ha riviernatuur
Nieuwsbericht
Onderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland
Nieuwsbericht
Informatie over betonnen vloeren in gebouwen naar gemeenten
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting augustus 2017
Nieuwsbericht
Veiligheid vraagt om gedragsverandering
Nieuwsbericht








[Banners]