tjalmaweg n206
Beaumix

Weer zorgen om mogelijk schadelijke bouwstof na vernieuwing Tjalmaweg

Een luchtfoto van de werkzaamheden toen de Tjalmaweg nog op de schop lag in maart 2022. Inmiddels is de weg opgeleverd. ANP / Hollandse Hoogte / MediaTV

De gemeente Katwijk maakt zich zorgen over de aanwezigheid van mogelijk schadelijke stoffen in het water rond de vernieuwde Tjalmaweg, die in mei werd heropend na jaren aan werkzaamheden van de provincie en aannemer Boskalis. 

In het drainagewater dat in een kelder onder de weg wordt opgevangen, zijn stoffen aangetroffen die volgens de gemeente verband houden met de bouwstof Beaumix. Uit voorzorg is de kelder gesloten en wordt het water niet meer afgevoerd richting het oppervlaktewater.

Beaumix is een bouwstof die bestaat uit de as die overblijft na de verwerking van restafval in afvalenergiecentrales. Uit dat restafval worden vóór de verbranding zoveel mogelijk metalen, plastic en recyclebare materialen gehaald. Desondanks kunnen die materialen in kleine hoeveelheden achterblijven in de bouwstof.

Beaumix in de Tjalmaweg

Voor de vernieuwing van de Tjalmaweg (N206) is in de afgelopen jaren 156.000 ton Beaumix gebruikt, onder meer om voor voldoende gewicht te zorgen onder een verdiept en verbreed deel van de weg.

Al tijdens de bouw ontstonden zorgen over het gebruik van de stof. Omwonenden troffen onder meer batterijen en plastic aan in het gebruikte materiaal. Daarop liet de provincie een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de toepassing van de bouwstof, waaruit bleek dat Boskalis volgens de regels had gewerkt.

De gemeente Katwijk besloot vanwege de zorgen alsnog om de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater bij de weg gedurende tien jaar te monitoren. Deze week maakten de gemeente en de provincie Zuid-Holland de eerste resultaten bekend.

“Uit de eerste metingen blijkt dat wordt voldaan aan de kwaliteitsnormen voor het oppervlakte- en grondwater”, aldus de provincie. Wel zijn in het water dat via het drainagesysteem wordt opgevangen stoffen aangetroffen die afkomstig lijken uit Beaumix, wat de gemeente Katwijk zorgen baart.

Maatregelen

De gemeente wil “de risico’s voor de volksgezondheid en het milieu” uitsluiten en heeft daarom het hoogheemraadschap van Rijnland en de provincie gevraagd om maatregelen te nemen. Het lozen van drainagewater is direct stopgezet.

Zuid-Holland zegt nu te kijken welke maatregelen nodig zijn om “in de toekomst het drainagewater verantwoord af te voeren op het oppervlaktewater, dan wel op welke andere wijze dit kan worden afgevoerd”.

RijnlandRoute

De weg werd in de afgelopen jaren vernieuwd met een verbreding, nieuwe rotonde en ongelijkvloerse aansluitingen. De hoofdaannemer is Boskalis, die de opdracht in juni 2019 binnensleepte voor een aanneemsom van 105 miljoen euro.

Het project maakt deel uit van de RijnlandRoute, een verzamelnaam voor meerdere wegenbouwopgaven waarmee het Rijk en de provincie Zuid-Holland de doorstroming van de oost-westverbinding (A4-A44-N206) willen verbeteren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Weer zorgen om mogelijk schadelijke bouwstof na vernieuwing Tjalmaweg | Infrasite
tjalmaweg n206
Beaumix

Weer zorgen om mogelijk schadelijke bouwstof na vernieuwing Tjalmaweg

Een luchtfoto van de werkzaamheden toen de Tjalmaweg nog op de schop lag in maart 2022. Inmiddels is de weg opgeleverd. ANP / Hollandse Hoogte / MediaTV

De gemeente Katwijk maakt zich zorgen over de aanwezigheid van mogelijk schadelijke stoffen in het water rond de vernieuwde Tjalmaweg, die in mei werd heropend na jaren aan werkzaamheden van de provincie en aannemer Boskalis. 

In het drainagewater dat in een kelder onder de weg wordt opgevangen, zijn stoffen aangetroffen die volgens de gemeente verband houden met de bouwstof Beaumix. Uit voorzorg is de kelder gesloten en wordt het water niet meer afgevoerd richting het oppervlaktewater.

Beaumix is een bouwstof die bestaat uit de as die overblijft na de verwerking van restafval in afvalenergiecentrales. Uit dat restafval worden vóór de verbranding zoveel mogelijk metalen, plastic en recyclebare materialen gehaald. Desondanks kunnen die materialen in kleine hoeveelheden achterblijven in de bouwstof.

Beaumix in de Tjalmaweg

Voor de vernieuwing van de Tjalmaweg (N206) is in de afgelopen jaren 156.000 ton Beaumix gebruikt, onder meer om voor voldoende gewicht te zorgen onder een verdiept en verbreed deel van de weg.

Al tijdens de bouw ontstonden zorgen over het gebruik van de stof. Omwonenden troffen onder meer batterijen en plastic aan in het gebruikte materiaal. Daarop liet de provincie een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de toepassing van de bouwstof, waaruit bleek dat Boskalis volgens de regels had gewerkt.

De gemeente Katwijk besloot vanwege de zorgen alsnog om de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater bij de weg gedurende tien jaar te monitoren. Deze week maakten de gemeente en de provincie Zuid-Holland de eerste resultaten bekend.

“Uit de eerste metingen blijkt dat wordt voldaan aan de kwaliteitsnormen voor het oppervlakte- en grondwater”, aldus de provincie. Wel zijn in het water dat via het drainagesysteem wordt opgevangen stoffen aangetroffen die afkomstig lijken uit Beaumix, wat de gemeente Katwijk zorgen baart.

Maatregelen

De gemeente wil “de risico’s voor de volksgezondheid en het milieu” uitsluiten en heeft daarom het hoogheemraadschap van Rijnland en de provincie gevraagd om maatregelen te nemen. Het lozen van drainagewater is direct stopgezet.

Zuid-Holland zegt nu te kijken welke maatregelen nodig zijn om “in de toekomst het drainagewater verantwoord af te voeren op het oppervlaktewater, dan wel op welke andere wijze dit kan worden afgevoerd”.

RijnlandRoute

De weg werd in de afgelopen jaren vernieuwd met een verbreding, nieuwe rotonde en ongelijkvloerse aansluitingen. De hoofdaannemer is Boskalis, die de opdracht in juni 2019 binnensleepte voor een aanneemsom van 105 miljoen euro.

Het project maakt deel uit van de RijnlandRoute, een verzamelnaam voor meerdere wegenbouwopgaven waarmee het Rijk en de provincie Zuid-Holland de doorstroming van de oost-westverbinding (A4-A44-N206) willen verbeteren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP / Infrasite

Journalist en redacteur voor Infrasite.