maastricht aachen airport dura vermeer deklaag asfalt
'Megaklus'

Limburgs vliegveld krijgt deklaag van 10.000 ton asfalt in twaalf uur tijd

Medewerkers en machines van Dura Vermeer op zaterdag 10 juni bij Maastricht Aachen Airport. ANP / Marcel van Hoorn

Dura Vermeer bracht dit weekend in iets meer dan twaalf uur tijd een nieuwe deklaag van 10.000 ton asfalt aan op de start- en landingsbaan van Maastricht Aachen Airport. De klus werd geklaard met behulp van vijf asfaltcentrales, zeven asfaltsets, twintig walsen en 130 vrachtwagens. Dat zegt Jaap van der Loo, wegenbouwkundige bij Dura Vermeer, in een online update over het project. 

Maastricht Aachen Airport is sinds begin mei gesloten voor een renovatie van de start- en landingsbaan. De provincie Limburg, die aandelen heeft in het vliegveld, gunde de opdracht in september van vorig jaar aan Dura Vermeer voor een aanneemsom van 22 miljoen euro.

Als hoofduitvoerder vernieuwt het bedrijf ongeveer 71.000 ton asfalt in totaal. Afgelopen zaterdag kreeg de bijna drie kilometer lange en 50 meter brede baan een nieuwe deklaag. “Een megaklus”, aldus projectmanager Marcel Hendrikx van de provincie. “De laag is in één keer over de hele breedte van de baan aangebracht.”

“De eerste vrachtauto werd om kwart voor vijf ’s ochtends volgeladen in Nijmegen, bij een van de vijf asfaltcentrales die voor het project zijn ingeschakeld. Een paar uur later was al het asfalt op de luchthaven aanwezig. Daarna werd de deklaag aangebracht met een consistente snelheid van vier meter per minuut. Om half zes ’s middags waren we klaar.”

Hitte en asfalt

De honderden medewerkers op locatie werkten in temperaturen van meer dan 30 graden. De hitte was geen probleem voor het asfalt, vertelt projectleider Floris Ackers van Dura Vermeer tegenover 1Limburg. “Beter dan nattigheid. Zo kan het asfalt goed in fases afkoelen.”

De deklaag bestaat uit Skypave, een asfaltmengsel dat is afgeleid van Steenmastiekasfalt (SMA). Dura Vermeer gebruikt het mengsel speciaal voor start- en landingsbanen. De aannemer paste Skypave eerder toe bij Groningen Airport Eelde.

Volgende maand klaar

Projectmanager Hendrikx verwacht dat het vliegveld nog drie weken dichtblijft voor de renovatie. Naar verwachting kunnen de deuren op 1 juli weer open. “Ondertussen gaat het werk gewoon door. Sinds zaterdag zijn er delen van de verlichting in de nieuwe deklaag geplaatst. Ook is de markering aangebracht en de bekabeling verder aangelegd.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Limburgs vliegveld krijgt deklaag van 10.000 ton asfalt in twaalf uur tijd | Infrasite
maastricht aachen airport dura vermeer deklaag asfalt
'Megaklus'

Limburgs vliegveld krijgt deklaag van 10.000 ton asfalt in twaalf uur tijd

Medewerkers en machines van Dura Vermeer op zaterdag 10 juni bij Maastricht Aachen Airport. ANP / Marcel van Hoorn

Dura Vermeer bracht dit weekend in iets meer dan twaalf uur tijd een nieuwe deklaag van 10.000 ton asfalt aan op de start- en landingsbaan van Maastricht Aachen Airport. De klus werd geklaard met behulp van vijf asfaltcentrales, zeven asfaltsets, twintig walsen en 130 vrachtwagens. Dat zegt Jaap van der Loo, wegenbouwkundige bij Dura Vermeer, in een online update over het project. 

Maastricht Aachen Airport is sinds begin mei gesloten voor een renovatie van de start- en landingsbaan. De provincie Limburg, die aandelen heeft in het vliegveld, gunde de opdracht in september van vorig jaar aan Dura Vermeer voor een aanneemsom van 22 miljoen euro.

Als hoofduitvoerder vernieuwt het bedrijf ongeveer 71.000 ton asfalt in totaal. Afgelopen zaterdag kreeg de bijna drie kilometer lange en 50 meter brede baan een nieuwe deklaag. “Een megaklus”, aldus projectmanager Marcel Hendrikx van de provincie. “De laag is in één keer over de hele breedte van de baan aangebracht.”

“De eerste vrachtauto werd om kwart voor vijf ’s ochtends volgeladen in Nijmegen, bij een van de vijf asfaltcentrales die voor het project zijn ingeschakeld. Een paar uur later was al het asfalt op de luchthaven aanwezig. Daarna werd de deklaag aangebracht met een consistente snelheid van vier meter per minuut. Om half zes ’s middags waren we klaar.”

Hitte en asfalt

De honderden medewerkers op locatie werkten in temperaturen van meer dan 30 graden. De hitte was geen probleem voor het asfalt, vertelt projectleider Floris Ackers van Dura Vermeer tegenover 1Limburg. “Beter dan nattigheid. Zo kan het asfalt goed in fases afkoelen.”

De deklaag bestaat uit Skypave, een asfaltmengsel dat is afgeleid van Steenmastiekasfalt (SMA). Dura Vermeer gebruikt het mengsel speciaal voor start- en landingsbanen. De aannemer paste Skypave eerder toe bij Groningen Airport Eelde.

Volgende maand klaar

Projectmanager Hendrikx verwacht dat het vliegveld nog drie weken dichtblijft voor de renovatie. Naar verwachting kunnen de deuren op 1 juli weer open. “Ondertussen gaat het werk gewoon door. Sinds zaterdag zijn er delen van de verlichting in de nieuwe deklaag geplaatst. Ook is de markering aangebracht en de bekabeling verder aangelegd.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.