Rijkswaterstaat past ideeën weggebruiker toe in wegenprojecten

Foto: Ivo Ketelaar

De afgelopen weken hebben verkeerskundigen en juristen van Rijkswaterstaat uitgebreid gekeken naar de ideeën van een weggebruiker voor de verbetering van doorstroming op de A4. Sjoerd van der Hoorn startte eind 2017 een crowdfundingactie om de filedruk op de A4 te verminderen.

Van der Hoorn maakt iedere dag gebruik van de A4, tussen Rijssenhout en Rijswijk. Gedurende zijn tijd in de file heeft Van der Hoorn nagedacht hoe de wegindeling ‘slimmer’ kan tussen knooppunt Burgerveen en Rijswijk. Maandag 29 januari 2018 heeft Rijkswaterstaat met hem besproken hoe zijn ideeën kunnen worden meegenomen in huidige en toekomstige projecten van Rijkswaterstaat.

File aanpak weggebruiker op de snelweg A4
Van der Hoorn maakt iedere dag gebruik van de snelweg A4, tussen Rijssenhout en Rijswijk. Hij wil de filedruk verminderen door op 4 trajecten het wegdek anders in te richten. ‘Daarbij heb ik gewerkt vanuit de gedachte dat er een betere doorstroming mogelijk is zonder extra asfalt’, licht Van der Hoorn toe. Zijn idee is om de wegbelijning op het traject van de A4 tussen Hoofddorp en Rijswijk zodanig aan te passen, dat geen wegversmallingen meer plaatsvinden op de hoofdrijbanen. Daarnaast wil hij opritten samenvoegen, zodat er minder ingevoegd hoeft te worden.

Meedenken waar het kan
Rijkswaterstaat onderschrijft het basisidee van Van der Hoorn. ‘Een aantal van de ideeën die zijn gepubliceerd op Kickstarter zijn al eerder bedacht en verwerkt in het project RijnlandRoute Zo wordt in dit project onder andere de A4 verbreed tussen het nieuwe knooppunt Hofvliet en de N14. Hier wordt het idee van Van der Hoorn toegepast. Voor een betere verdeling van het verkeer wordt de A4 tussen Zoeterwoude-Dorp en het nieuwe knooppunt Hofvliet opnieuw ingericht. Het verkeer op de hoofdrijbaan kan daardoor ongehinderd doorrijden’, zegt Alwin Nijhuis, omgevingsmanager van de A4 van Rijkswaterstaat.

Daarnaast zijn onlangs de MIRT-verkenning van de A4 Burgerveen-N14 en de planuitwerking van de A4 Haaglanden–N14 gestart. Dit is een formele stap in de tracéwetprocedure. Een extra rijstrook en de parallelstructuur bij Rijswijk zorgt voor meer capaciteit waardoor het aantal files zal verminderen. ‘Bij de uitwerking van deze plannen nodig ik Van der Hoorn van harte uit om mee te denken’, aldus Nijhuis. Zo worden de ideeën van Van der Hoorn meegenomen in de verkenning en planstudie. Bijvoorbeeld een extra rijstrook langs de A4 en het aanbrengen van een parallelstructuur ter hoogte van Den Haag.

Helaas zijn niet alle ideeën uitvoerbaar. Dit komt door wet- en regelgeving, verkeersveiligheid en de ruimtelijke inpassing. ‘Het was een zeer prettig gesprek, ik kijk uit naar de samenwerking en inbreng’, zegt Nijhuis. Ook Van der Hoorn is positief: ‘Ik begrijp dat het niet een kwestie is van morgen klaar en dat alles goed getoetst moet worden. Rijkswaterstaat gaat professioneel om met de infrastructuur. Ik ben blij dat mijn ideeën worden meegenomen en draag via participatiegesprekken graag verder bij aan een betere doorstroming op de A4.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat