Ondertekening contract A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost

Foto: Ivo Ketelaar

Energieneutrale weg

Rijkswaterstaat en consortium Parkway6 hebben op 11 mei 2016 het contract ondertekend voor de wegverbreding van de A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost. Daarmee is de gunning aan het consortium – bestaande uit de bedrijven Dura Vermeer Groep NV, Besix Group SA, RebelValley BV, John Laing Investments Limited – definitief. Het is het vierde traject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere |(SAA) en het derde project met een Design, Build, Finance and Maintain (DBFM-contract). Op 14 maart had Rijkswaterstaat het werk al voorlopig gegund aan het consortium.

De weguitbreiding start in 2017 en duurt tot en met uiterlijk 2020. Aansluitend is Parkway6 verantwoordelijk voor het onderhoud van dit stuk weg voor een periode van 20 jaar.

Verlaging A6 in het Weerwatergebied maakt ruimte voor Floriade
De A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost wordt verbreed naar 4 x 2 rijstroken met hoofd- en parallelbanen, dat zijn dus 4 rijstroken per rijrichting. De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert, en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: ter hoogte van het Weerwater wordt de A6 naar maaiveldniveau verlaagd en leggen we de op- en afritten verder uit elkaar. Hiermee maken we ruimte voor toekomstige gebiedsontwikkelingsplannen van de gemeente Almere, waaronder de Floriade die in 2022 wordt gehouden. Bij de uitvoering van de verbreding van de A6 wordt alvast rekening gehouden met de plannen van de Floriade.

Energieneutrale weg
De A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost wordt energie neutraal opgeleverd. Energieneutraliteit bereik je door evenveel energie langs de weg op te wekken als de verlichting en het dynamisch verkeersmanagementsysteem verbruiken. Er komt een zonnepanelenveld in een deel van het knooppunt Almere (A6/A27).

Rijkswaterstaat kijkt uit naar een constructieve samenwerking met het consortium in dit vierde DBFM-contract van het programma SAA.

Schiphol-Amsterdam-Almere
Het project A6 is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken. Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en de aanleg van meer en hogere geluidsschermen. Kijk voor meer informatie over het project op de website www.schiphol-amsterdam-almere.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Ondertekening contract A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost | Infrasite

Ondertekening contract A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost

Foto: Ivo Ketelaar

Energieneutrale weg

Rijkswaterstaat en consortium Parkway6 hebben op 11 mei 2016 het contract ondertekend voor de wegverbreding van de A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost. Daarmee is de gunning aan het consortium – bestaande uit de bedrijven Dura Vermeer Groep NV, Besix Group SA, RebelValley BV, John Laing Investments Limited – definitief. Het is het vierde traject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere |(SAA) en het derde project met een Design, Build, Finance and Maintain (DBFM-contract). Op 14 maart had Rijkswaterstaat het werk al voorlopig gegund aan het consortium.

De weguitbreiding start in 2017 en duurt tot en met uiterlijk 2020. Aansluitend is Parkway6 verantwoordelijk voor het onderhoud van dit stuk weg voor een periode van 20 jaar.

Verlaging A6 in het Weerwatergebied maakt ruimte voor Floriade
De A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost wordt verbreed naar 4 x 2 rijstroken met hoofd- en parallelbanen, dat zijn dus 4 rijstroken per rijrichting. De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert, en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: ter hoogte van het Weerwater wordt de A6 naar maaiveldniveau verlaagd en leggen we de op- en afritten verder uit elkaar. Hiermee maken we ruimte voor toekomstige gebiedsontwikkelingsplannen van de gemeente Almere, waaronder de Floriade die in 2022 wordt gehouden. Bij de uitvoering van de verbreding van de A6 wordt alvast rekening gehouden met de plannen van de Floriade.

Energieneutrale weg
De A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost wordt energie neutraal opgeleverd. Energieneutraliteit bereik je door evenveel energie langs de weg op te wekken als de verlichting en het dynamisch verkeersmanagementsysteem verbruiken. Er komt een zonnepanelenveld in een deel van het knooppunt Almere (A6/A27).

Rijkswaterstaat kijkt uit naar een constructieve samenwerking met het consortium in dit vierde DBFM-contract van het programma SAA.

Schiphol-Amsterdam-Almere
Het project A6 is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere. Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken. Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en de aanleg van meer en hogere geluidsschermen. Kijk voor meer informatie over het project op de website www.schiphol-amsterdam-almere.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat