Gemeente Helmond winnaar Verkeerslichtenstad 2016

Foto: Ivo Ketelaar

De gemeente Helmond is tijdens de Studiedag Verkeerslichten op 17 februari 2016 uitgeroepen tot Verkeerslichtenstad 2016. In de Jaarbeurs te Utrecht reikte juryvoorzitter Bo Boormans onder grote belangstelling het certificaat uit aan de gemeente. Met de verkiezing eert het vakgebied de stad of regio die beschikt over het beste areaal verkeerslichten.

De regio’s hebben zichzelf voorgedragen met een eigen presentatie, waarin zij hebben beschreven waarom zij menen in aanmerking te komen voor de uitverkiezing. Een vakjury bestaande uit Bo Boormans (juryvoorzitter, DTV Consultants), Willem Hartman (ASTRIN), Ton Hendriks (ANWB), Ruud Hornman (NHTV) en Emile Oostenbrink (CROW/KpVV) heeft alle inzendingen zorgvuldig beoordeeld en een top-3 samengesteld. Naast de gemeente Helmond waren de provincie Zuid-Holland en de gemeente ’s-Hertogenbosch kandidaat voor de titel. Bo Boormans: “Alle kandidaten hebben hun nominatie meer dan verdiend, een mooi resultaat voor de betrokken regeltechnici.”

Verrassend lage wachttijden
Boormans legt uit waarom de jury uiteindelijk Helmond heeft aangewezen als winnaar: “Deze stad heeft op overtuigende wijze een eigen koers uitgezet, om eerst het beschikbare areaal aan verkeersregelinstallaties te moderniseren en een duurzame basiskwaliteit te garanderen. Uit metingen is gebleken dat de actuele wachttijden in de spits voor zowel het autoverkeer (gemiddeld 16,3 seconden) als voor het langzaam verkeer (gemiddeld 19,5 seconden) verrassend laag zijn. De basis is dus op orde.”

Duidelijke voorhoederol
“Kijkend naar de toekomst onderscheidt de winnaar zich van de andere genomineerden door een eigenzinnige keuze voor een – zeker binnen Nederland – afwijkende verkeersregelfilosofie,” stelt Boormans. Helmond heeft bewust gekozen voor een innovatief netwerkregelsysteem dat momenteel al op het merendeel van geregelde kruispunten actief is. Daarmee heeft de gemeente een duidelijke voorhoederol op zich genomen. Boormans: “Met een rol als Living Lab trekt Helmond zelfs internationaal de aandacht. Expliciet de samenwerking zoekend met andere wegbeheerders en met de industrie bevindt deze gemeente die zich al enige tijd in het centrum van de aandacht. Mede daardoor is zij de enige die recht heeft op de titel Verkeerslichtenstad 2016.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DTV Consultants

Gemeente Helmond winnaar Verkeerslichtenstad 2016 | Infrasite

Gemeente Helmond winnaar Verkeerslichtenstad 2016

Foto: Ivo Ketelaar

De gemeente Helmond is tijdens de Studiedag Verkeerslichten op 17 februari 2016 uitgeroepen tot Verkeerslichtenstad 2016. In de Jaarbeurs te Utrecht reikte juryvoorzitter Bo Boormans onder grote belangstelling het certificaat uit aan de gemeente. Met de verkiezing eert het vakgebied de stad of regio die beschikt over het beste areaal verkeerslichten.

De regio’s hebben zichzelf voorgedragen met een eigen presentatie, waarin zij hebben beschreven waarom zij menen in aanmerking te komen voor de uitverkiezing. Een vakjury bestaande uit Bo Boormans (juryvoorzitter, DTV Consultants), Willem Hartman (ASTRIN), Ton Hendriks (ANWB), Ruud Hornman (NHTV) en Emile Oostenbrink (CROW/KpVV) heeft alle inzendingen zorgvuldig beoordeeld en een top-3 samengesteld. Naast de gemeente Helmond waren de provincie Zuid-Holland en de gemeente ’s-Hertogenbosch kandidaat voor de titel. Bo Boormans: “Alle kandidaten hebben hun nominatie meer dan verdiend, een mooi resultaat voor de betrokken regeltechnici.”

Verrassend lage wachttijden
Boormans legt uit waarom de jury uiteindelijk Helmond heeft aangewezen als winnaar: “Deze stad heeft op overtuigende wijze een eigen koers uitgezet, om eerst het beschikbare areaal aan verkeersregelinstallaties te moderniseren en een duurzame basiskwaliteit te garanderen. Uit metingen is gebleken dat de actuele wachttijden in de spits voor zowel het autoverkeer (gemiddeld 16,3 seconden) als voor het langzaam verkeer (gemiddeld 19,5 seconden) verrassend laag zijn. De basis is dus op orde.”

Duidelijke voorhoederol
“Kijkend naar de toekomst onderscheidt de winnaar zich van de andere genomineerden door een eigenzinnige keuze voor een – zeker binnen Nederland – afwijkende verkeersregelfilosofie,” stelt Boormans. Helmond heeft bewust gekozen voor een innovatief netwerkregelsysteem dat momenteel al op het merendeel van geregelde kruispunten actief is. Daarmee heeft de gemeente een duidelijke voorhoederol op zich genomen. Boormans: “Met een rol als Living Lab trekt Helmond zelfs internationaal de aandacht. Expliciet de samenwerking zoekend met andere wegbeheerders en met de industrie bevindt deze gemeente die zich al enige tijd in het centrum van de aandacht. Mede daardoor is zij de enige die recht heeft op de titel Verkeerslichtenstad 2016.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DTV Consultants