Wet kilometerbeprijzing – CBP beantwoordt vragen

Minister heeft gevolg gegeven aan advies CBP

Met het oog op het aanstaand hoofdlijnendebat over het wetsvoorstel dat de invoering van de kilometerbeprijzing regelt, verzocht de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer het College bescherming persoonsgegevens (CBP) om een nadere toelichting op zijn wetgevingsadvies mede in het licht van het bij de Tweede Kamer ingediende wetsvoorstel. Het waarborgen van zeggenschap van de houder van het motorrijtuig over mogelijk verder gebruik van zijn gegevens vormde één van de hoofdpunten van het advies dat het CBP op 30 september 2008 uitbracht over het concept-wetsvoorstel. Het CBP heeft inmiddels geconstateerd dat de minister van Verkeer en Waterstaat in het definitieve wetsvoorstel gevolg heeft gegeven aan het advies van het CBP.

In het ingediende wetsvoorstel bepaalt de houder van het motorrijtuig welke registratievoorziening hij gaat gebruiken; het zogenaamde ‘dikke’ of het ‘dunne’ kastje. Hiermee heeft de minister van Verkeer en Waterstaat gevolg gegeven aan het wetgevingsadvies van het CBP. Het ‘dikke kastje’ verdient uit het oogpunt van privacy de voorkeur omdat hierbij sprake is van dataminimalisatie en de zeggenschap over mogelijk verder gebruik van de gegevens bij de houder van het motorrijtuig ligt. Het ‘dikke’ kastje stuurt namelijk alleen geaggregeerde gegevens ten behoeve van de facturering aan de inningsorganisatie: het is niet bekend waar en op welk tijdstip is gereden. Er is dus geen sprake van een nationaal volgsysteem. Indien de houder van het motorrijtuig kiest voor het ‘dunne’ kastje is een erkende dienstverlener belast met het aggregeren van de gegevens uit het kastje. Uitsluitend op basis van ondubbelzinnige toestemming van de houder kan de dienstverlener de gedetailleerde verplaatsingsgegevens gebruiken voor vormen van dienstverlening. In het wetsvoorstel is geen sprake van zodanige financiële prikkels dat de houders eerder geneigd zijn te kiezen voor het ‘dunne’ kastje. Het wetsvoorstel voorziet er op aanwijzing van het CBP verder in dat de houder ook in de toekomst altijd gebruik kan blijven maken van de ‘dikke’ registratievoorziening.

Op advies van het CBP zal in de technische specificaties en vereisten voor de registratievoorziening worden meegenomen dat slechts periodiek geaggregeerde verplaatsingsgegevens ten behoeve van de facturering kunnen worden doorgezonden. Het CBP had ook geadviseerd dat adequate beveiliging van persoonsgegevens als één van de erkenningseisen van particuliere dienstverleners wordt toegevoegd. Dit heeft de minister in de Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel overgenomen.

Meer informatie
Lees de volledige brief aan de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer(39 KB) op de website van CBP

Lees ook het wetgevingsadvies van 30 september 2008 op de website van CBP

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees in Infrasite Nieuws het nieuwsbericht over het wetgevingsadvies van CBP Kilometerbeprijzing mag geen nationaal volgsysteem worden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: College bescherming persoonsgegevens (CBP)