Amsterdam heeft nieuwe dodehoekspiegel

Amsterdam – Amsterdam is als eerste gemeente in Nederland gestart met een proef met een nieuwe dodehoekspiegel, ook wel blackspot spiegel genoemd. Het nieuwe model wordt in het bestaande verkeerslicht geplaatst. Onder het groene licht wordt een extra compartiment bevestigd. Hierin wordt een lichte bollende spiegel verwerkt. De chauffeur wiens blik normaal gesproken op het verkeerslicht is gericht, overziet via de spiegel de gehele vrachtwagen en al het verkeer aan de rechterzijde.

In Amsterdam was in de periode 2001-2003 op kruispunten met verkeerslichten sprake van 156 dodehoekongevallen met (brom)fietsers. Hiervan waren er 86 met letsel en 4 met dodelijke afloop. Wethouder Mark van der Horst is enthousiast over de proef: “De nieuwe spiegel betekent een krachtig middel tegen het ontstaan van blackspots in Amsterdam.” Blackspots zijn kruisingen waar gedurende drie achtereenvolgende jaren sprake was van minimaal zes slachtofferongevallen.

Bij de huidige, aan de vrachtwagen bevestigde dodehoekspiegel is het gezichtsveld te klein. Hierbij ontbreekt onder meer het zicht op wat zich pal voor de wagen afspeelt. Ook is de afstelling van de spiegel niet altijd in orde. Gevolg is dat fietsers nog steeds aan de aandacht van de chauffeur ontsnappen. De nieuwe spiegel zal het huidige model niet vervangen, maar moet gezien worden als aanvulling. Daarnaast is niet elke kruising van een verkeerslicht voorzien.

De nieuwe dodehoekspiegel is een uitvinding van industrieel ontwerper Gijs Ockeloen van het bureau GO designers. De spiegel wordt geproduceerd door GTI Industriële Service Noordwest bv dat ook het octrooi heeft aangevraagd. GTI is verantwoordelijk voor de productie van de Amsterdamse verkeerslichten. De gemeente Amsterdam heeft via de Werkgroep Blackspots Amsterdam een (financiële) bijdrage geleverd aan het ontwikkelen/testen van de spiegel. Het model wordt maximaal een jaar lang getest in het Amsterdamse verkeer. Bij goede resultaten bestaat de kans dat het aantal spiegels al eerder wordt uitgebreid.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam

Amsterdam heeft nieuwe dodehoekspiegel | Infrasite

Amsterdam heeft nieuwe dodehoekspiegel

Amsterdam – Amsterdam is als eerste gemeente in Nederland gestart met een proef met een nieuwe dodehoekspiegel, ook wel blackspot spiegel genoemd. Het nieuwe model wordt in het bestaande verkeerslicht geplaatst. Onder het groene licht wordt een extra compartiment bevestigd. Hierin wordt een lichte bollende spiegel verwerkt. De chauffeur wiens blik normaal gesproken op het verkeerslicht is gericht, overziet via de spiegel de gehele vrachtwagen en al het verkeer aan de rechterzijde.

In Amsterdam was in de periode 2001-2003 op kruispunten met verkeerslichten sprake van 156 dodehoekongevallen met (brom)fietsers. Hiervan waren er 86 met letsel en 4 met dodelijke afloop. Wethouder Mark van der Horst is enthousiast over de proef: “De nieuwe spiegel betekent een krachtig middel tegen het ontstaan van blackspots in Amsterdam.” Blackspots zijn kruisingen waar gedurende drie achtereenvolgende jaren sprake was van minimaal zes slachtofferongevallen.

Bij de huidige, aan de vrachtwagen bevestigde dodehoekspiegel is het gezichtsveld te klein. Hierbij ontbreekt onder meer het zicht op wat zich pal voor de wagen afspeelt. Ook is de afstelling van de spiegel niet altijd in orde. Gevolg is dat fietsers nog steeds aan de aandacht van de chauffeur ontsnappen. De nieuwe spiegel zal het huidige model niet vervangen, maar moet gezien worden als aanvulling. Daarnaast is niet elke kruising van een verkeerslicht voorzien.

De nieuwe dodehoekspiegel is een uitvinding van industrieel ontwerper Gijs Ockeloen van het bureau GO designers. De spiegel wordt geproduceerd door GTI Industriële Service Noordwest bv dat ook het octrooi heeft aangevraagd. GTI is verantwoordelijk voor de productie van de Amsterdamse verkeerslichten. De gemeente Amsterdam heeft via de Werkgroep Blackspots Amsterdam een (financiële) bijdrage geleverd aan het ontwikkelen/testen van de spiegel. Het model wordt maximaal een jaar lang getest in het Amsterdamse verkeer. Bij goede resultaten bestaat de kans dat het aantal spiegels al eerder wordt uitgebreid.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht gemeente Amsterdam