woonboot stuwweg maastricht dambreuk

Aanleg tijdelijke brug van start na bezwijken overlaatdam Maastricht

Na het breken van de overlaatdam sleurde het stromende water een woonboot mee. Die kwam op donderdag 4 januari tegen een brug tot stilstand, met schade aan de brug tot gevolg. ANP / Rob Engelaar

Rijkswaterstaat begint komende maand met de aanleg van een tijdelijke brug voor de bewoners van woonboten aan de Stuwweg in de wijk Bosscherveld in Maastricht. Het eerdere plan om de woonboot die vastzit onder de oude brug eerst weg te halen is volgens een woordvoerder niet gelukt. Een nieuwe aanpak moet zorgen dat de woonbootbewoners snel weer zonder hinder van en naar huis kunnen.

Begin dit jaar bezweek een deel van een dam in het kanaal waaraan zij wonen door hoogwater en sterke stroming van de Maas. Daarna sloeg een woonboot los, die schade veroorzaakte aan de gewone brug over het water. De ongeveer zeventig bewoners moeten met een veerpontje van hun aanlegplaats naar de vaste wal en omgekeerd.

Rijkswaterstaat wilde volgens een woordvoerster eerst de losgeslagen woonboot verwijderen, die muurvast zit onder de kapotte brug. Maar daarvoor is veel materieel nodig, terwijl het gebied waar gewerkt moet worden maar heel klein is. Omdat het voor de woonbootbewoners belangrijk is dat zij snel van de tijdelijke veerverbinding af zijn, is besloten de planning aan te passen.

Nieuw plan

De dienst haalt nu eerst een nooddam in het water weg. Die werd in januari gebouwd om de aanleg van een tweede, veel stevigere nooddam te ondersteunen. De stenen van de nooddam die wordt afgebroken worden gebruikt om de tijdelijke brug inclusief een toegangsweg te kunnen bouwen. De nooddam die blijft liggen is volgens Rijkswaterstaat zo stabiel dat die langere tijd kan functioneren. De dam in het kanaal is een waterkering in de Maas. De nooddam heeft sinds de aanleg al twee keer zeer hoogwater in de Maas weerstaan, aldus de dienst.

Rijkswaterstaat kan nog niet zeggen hoe lang het hele karwei gaat duren. Als de tijdelijke brug klaar is wordt alsnog de losgeslagen woonboot weggehaald, zodat daarna de oorspronkelijke brug gerepareerd kan worden. Ook de echte dam in het kanaal moet nog hersteld worden. Bewoners van de woonboten mochten vanaf vorige week weer naar huis.

Artikel gaat verder na de foto.

Een graafmachine van het bedrijf Paans Van Oord werkt aan de eerste tijdelijke nooddam in januari 2024. © Rijkswaterstaat

Bijna tien aannemers

Het lijkt erop dat bijna tien aanneembedrijven betrokken zijn bij de stabilisatie van de oude brug, het bergen van de woonboot en de aanleg van de tijdelijke brug. Het bedrijf Idverde Realisatie zegt een van de aannemers te zijn, zo valt te lezen op de website van het bedrijf. Naar eigen zeggen werkt Idverde voor het project samen met onder meer Mammoet, Oceaa, Van den Biggelaar en Boels Industrial. Het ingenieursbureau Oceaa zegt voor het project samen te werken met DVA-Engineering, Nobleo Bouw & Infra, Hektec en HKV lijn in water, zo valt te lezen in een bericht op LinkedIn.

Rijkswaterstaat wist al van risico

Na het bezwijken van de overlaatdam in januari werden in Den Haag vragen gesteld over de rol van Rijkswaterstaat. Had de beheerder niet meer kunnen doen om het drama te voorkomen? Ja, dat had gekund, zei minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in februari in een reactie. Maar de kans dat de dam zou breken werd niet groot genoeg geacht om meer te doen dan uiteindelijk is gedaan, voegde de minister toe. Deltares doet momenteel onderzoek naar de precieze oorzaak van bezwijken van de dam. De resultaten worden in mei 2024 verwacht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite / ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Aanleg tijdelijke brug van start na bezwijken overlaatdam Maastricht | Infrasite
woonboot stuwweg maastricht dambreuk

Aanleg tijdelijke brug van start na bezwijken overlaatdam Maastricht

Na het breken van de overlaatdam sleurde het stromende water een woonboot mee. Die kwam op donderdag 4 januari tegen een brug tot stilstand, met schade aan de brug tot gevolg. ANP / Rob Engelaar

Rijkswaterstaat begint komende maand met de aanleg van een tijdelijke brug voor de bewoners van woonboten aan de Stuwweg in de wijk Bosscherveld in Maastricht. Het eerdere plan om de woonboot die vastzit onder de oude brug eerst weg te halen is volgens een woordvoerder niet gelukt. Een nieuwe aanpak moet zorgen dat de woonbootbewoners snel weer zonder hinder van en naar huis kunnen.

Begin dit jaar bezweek een deel van een dam in het kanaal waaraan zij wonen door hoogwater en sterke stroming van de Maas. Daarna sloeg een woonboot los, die schade veroorzaakte aan de gewone brug over het water. De ongeveer zeventig bewoners moeten met een veerpontje van hun aanlegplaats naar de vaste wal en omgekeerd.

Rijkswaterstaat wilde volgens een woordvoerster eerst de losgeslagen woonboot verwijderen, die muurvast zit onder de kapotte brug. Maar daarvoor is veel materieel nodig, terwijl het gebied waar gewerkt moet worden maar heel klein is. Omdat het voor de woonbootbewoners belangrijk is dat zij snel van de tijdelijke veerverbinding af zijn, is besloten de planning aan te passen.

Nieuw plan

De dienst haalt nu eerst een nooddam in het water weg. Die werd in januari gebouwd om de aanleg van een tweede, veel stevigere nooddam te ondersteunen. De stenen van de nooddam die wordt afgebroken worden gebruikt om de tijdelijke brug inclusief een toegangsweg te kunnen bouwen. De nooddam die blijft liggen is volgens Rijkswaterstaat zo stabiel dat die langere tijd kan functioneren. De dam in het kanaal is een waterkering in de Maas. De nooddam heeft sinds de aanleg al twee keer zeer hoogwater in de Maas weerstaan, aldus de dienst.

Rijkswaterstaat kan nog niet zeggen hoe lang het hele karwei gaat duren. Als de tijdelijke brug klaar is wordt alsnog de losgeslagen woonboot weggehaald, zodat daarna de oorspronkelijke brug gerepareerd kan worden. Ook de echte dam in het kanaal moet nog hersteld worden. Bewoners van de woonboten mochten vanaf vorige week weer naar huis.

Artikel gaat verder na de foto.

Een graafmachine van het bedrijf Paans Van Oord werkt aan de eerste tijdelijke nooddam in januari 2024. © Rijkswaterstaat

Bijna tien aannemers

Het lijkt erop dat bijna tien aanneembedrijven betrokken zijn bij de stabilisatie van de oude brug, het bergen van de woonboot en de aanleg van de tijdelijke brug. Het bedrijf Idverde Realisatie zegt een van de aannemers te zijn, zo valt te lezen op de website van het bedrijf. Naar eigen zeggen werkt Idverde voor het project samen met onder meer Mammoet, Oceaa, Van den Biggelaar en Boels Industrial. Het ingenieursbureau Oceaa zegt voor het project samen te werken met DVA-Engineering, Nobleo Bouw & Infra, Hektec en HKV lijn in water, zo valt te lezen in een bericht op LinkedIn.

Rijkswaterstaat wist al van risico

Na het bezwijken van de overlaatdam in januari werden in Den Haag vragen gesteld over de rol van Rijkswaterstaat. Had de beheerder niet meer kunnen doen om het drama te voorkomen? Ja, dat had gekund, zei minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in februari in een reactie. Maar de kans dat de dam zou breken werd niet groot genoeg geacht om meer te doen dan uiteindelijk is gedaan, voegde de minister toe. Deltares doet momenteel onderzoek naar de precieze oorzaak van bezwijken van de dam. De resultaten worden in mei 2024 verwacht.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite / ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.