laser vaarwegmarkering stuw lith

Laserstraal getest als vaarwegmarkering bij stuw Lith

De laser vormt een barrière over het water. Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat experimenteert met een laserstraal als vaarwegmarkering bij de stuw van Lith in de Maas. Van maandag 22 januari tot 1 maart wordt de laserstraal bij mist en in de donkere uren over de vaarweg geprojecteerd. Volgens Rijkswaterstaat kan de laser helpen de passage van de stuw- en sluiscomplexen op de Maas veiliger te maken, meldt het vakblad Schuttevaer.

De horizontale laserstraal laat een barrière zien aan de scheepvaart en maakt duidelijk welke route de schipper moet nemen. Omdat dit in het donker goed zichtbaar is, helpt het vooral schippers die minder bekend zijn op de Maas om bij mist of slecht zicht de goede route te kiezen. De stuw bij Lith is een van de zeven stuwen die het waterpeil in de Maas kunstmatig hoog houden.

Schippers gevraagd om bevindingen

De laserstraal is een aanvulling op de bestaande vaarwegmarkering, zoals boeien, bakens en ballenlijnen. Met deze test wil Rijkswaterstaat kijken of en hoe laserstralen kunnen helpen als extra ‘attentiewaarde’ bij scheepvaartmarkering. De lasertechniek zou mogelijk in de toekomst ook op andere vaarwegen of bij vaargeulen in bijvoorbeeld een meer uitkomst kunnen bieden.

Schippers wordt gevraagd hun bevindingen met Rijkswaterstaat te delen. De test is volgens de vaarwegbeheerder geslaagd als de laserbarrière ervoor zorgt dat de verplichte route via de sluis nog duidelijker wordt voor de schipper op zijn route en het de veilige passage van het stuw- en sluiscomplex vergroot.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Bron: Schuttevaer.nl

Laserstraal getest als vaarwegmarkering bij stuw Lith | Infrasite
laser vaarwegmarkering stuw lith

Laserstraal getest als vaarwegmarkering bij stuw Lith

De laser vormt een barrière over het water. Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat experimenteert met een laserstraal als vaarwegmarkering bij de stuw van Lith in de Maas. Van maandag 22 januari tot 1 maart wordt de laserstraal bij mist en in de donkere uren over de vaarweg geprojecteerd. Volgens Rijkswaterstaat kan de laser helpen de passage van de stuw- en sluiscomplexen op de Maas veiliger te maken, meldt het vakblad Schuttevaer.

De horizontale laserstraal laat een barrière zien aan de scheepvaart en maakt duidelijk welke route de schipper moet nemen. Omdat dit in het donker goed zichtbaar is, helpt het vooral schippers die minder bekend zijn op de Maas om bij mist of slecht zicht de goede route te kiezen. De stuw bij Lith is een van de zeven stuwen die het waterpeil in de Maas kunstmatig hoog houden.

Schippers gevraagd om bevindingen

De laserstraal is een aanvulling op de bestaande vaarwegmarkering, zoals boeien, bakens en ballenlijnen. Met deze test wil Rijkswaterstaat kijken of en hoe laserstralen kunnen helpen als extra ‘attentiewaarde’ bij scheepvaartmarkering. De lasertechniek zou mogelijk in de toekomst ook op andere vaarwegen of bij vaargeulen in bijvoorbeeld een meer uitkomst kunnen bieden.

Schippers wordt gevraagd hun bevindingen met Rijkswaterstaat te delen. De test is volgens de vaarwegbeheerder geslaagd als de laserbarrière ervoor zorgt dat de verplichte route via de sluis nog duidelijker wordt voor de schipper op zijn route en het de veilige passage van het stuw- en sluiscomplex vergroot.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Bron: Schuttevaer.nl