LEVVEL-BLOCS VERVANGEN HET NATUURSTEEN

Rijkswaterstaat houdt klein deel basaltbedekking Afsluitdijk in ere

Basaltblokken plaatsen foto deafsluitdijk.nl

Nieuwe tijden, nieuwe inzichten. Basalt is niet meer het ‘prefered material’ voor dijkversterking. Op de versterkte Afsluitdijk wordt het grootste deel van de donkere steensoort vervangen door Levvel-blocs. Deze betonnen elementen zijn speciaal ontworpen voor bescherming van dijken en dammen.

‘Op een groot deel van de Afsluitdijk voldoet de traditioneel gezette basaltbekleding niet meer’, vertelt Lukas Meursing. Hij was als omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat van begin af aan betrokken bij het bewaren van de ruimtelijke kwaliteit van het cultureel erfgoed bij het versterken en vernieuwen van de Afsluitdijk. ‘We stellen nu hogere eisen aan de waterveiligheid dan tijdens de aanleg van de dijk.’

Erfgoed

Met de nieuwe bekleding van Levvel-blocs is het originele basalt uit het zicht verdwenen. Daarom is uit cultuurhistorisch oogpunt besloten de basaltblokken op een aantal punten in het zicht te laten. Zo kan het erfgoed van de Afsluitdijk, waar ook het karakteristieke aanzicht van basaltblokken hoort, in ieder geval deels behouden blijven.

Tekst gaat verder na de foto

Levvel-blocs © foto X-bloc

Bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord, Rebel en Invesis) ging met de landschapsarchitecten om tafel om te bekijken waar de basaltbekleding toegepast kon worden. Corstiaan van Dam, ontwerpleider dijken, dammen en havens bij Levvel, vertelt: ‘Uiteindelijk zijn verschillende plekken geschikt bevonden. Bij de parkeerplaatsen bij het Vlietermonument, zowel aan de noord- als de zuidzijde, gebruiken we basalt en bij de voorhaven in Den Oever. In totaal plaatsen we 13.500 m2 basalt.’

‘Op deze plekken kunnen we met basalt de waterkerende functie van de dijk behouden,’ vult Meursing aan. ‘Dit zijn vaak ook karakteristieke plekken waar veel publiek komt. Zo heeft de basaltbekleding ook echt meerwaarde.’

Steenzetters

Het plaatsen van basalt werd in 1932 met de hand gedaan door steenzetters. Dat is voor een groot deel nog steeds zo. Meursing: ‘Steenzetten is een eeuwenoud beroep, dat vaak van vader op zoon wordt doorgegeven. Op grote oppervlakken worden stenen tegenwoordig machinaal geplaatst, maar met de onregelmatige basaltstenen kan dat niet. Daarom plaatsen steenzetters het basalt hier ook met de hand.’

‘Een van de eisen aan de dijk bij de voorhaven is dat de ronde hoeken nabij de nieuwe keersluis behouden blijven’, vult Van Dam aan. ‘Daarin moet ook nog het hoogteverschil tussen de afzonderlijke dijkdelen in een rustige, vloeiende lijn overbrugd worden. Je kunt nu goed zien hoe strak de steenzetters dat doen. Dat is echt vakwerk.’ (bron: deafsluitdijk.nl)

Lees ook:

Bedrijven rond het IJsselmeer betalen mee aan grotere sluis

Oplossing in zicht voor nieuwe sluis Kornwerderzand

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Rijkswaterstaat houdt klein deel basaltbedekking Afsluitdijk in ere | Infrasite
LEVVEL-BLOCS VERVANGEN HET NATUURSTEEN

Rijkswaterstaat houdt klein deel basaltbedekking Afsluitdijk in ere

Basaltblokken plaatsen foto deafsluitdijk.nl

Nieuwe tijden, nieuwe inzichten. Basalt is niet meer het ‘prefered material’ voor dijkversterking. Op de versterkte Afsluitdijk wordt het grootste deel van de donkere steensoort vervangen door Levvel-blocs. Deze betonnen elementen zijn speciaal ontworpen voor bescherming van dijken en dammen.

‘Op een groot deel van de Afsluitdijk voldoet de traditioneel gezette basaltbekleding niet meer’, vertelt Lukas Meursing. Hij was als omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat van begin af aan betrokken bij het bewaren van de ruimtelijke kwaliteit van het cultureel erfgoed bij het versterken en vernieuwen van de Afsluitdijk. ‘We stellen nu hogere eisen aan de waterveiligheid dan tijdens de aanleg van de dijk.’

Erfgoed

Met de nieuwe bekleding van Levvel-blocs is het originele basalt uit het zicht verdwenen. Daarom is uit cultuurhistorisch oogpunt besloten de basaltblokken op een aantal punten in het zicht te laten. Zo kan het erfgoed van de Afsluitdijk, waar ook het karakteristieke aanzicht van basaltblokken hoort, in ieder geval deels behouden blijven.

Tekst gaat verder na de foto

Levvel-blocs © foto X-bloc

Bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord, Rebel en Invesis) ging met de landschapsarchitecten om tafel om te bekijken waar de basaltbekleding toegepast kon worden. Corstiaan van Dam, ontwerpleider dijken, dammen en havens bij Levvel, vertelt: ‘Uiteindelijk zijn verschillende plekken geschikt bevonden. Bij de parkeerplaatsen bij het Vlietermonument, zowel aan de noord- als de zuidzijde, gebruiken we basalt en bij de voorhaven in Den Oever. In totaal plaatsen we 13.500 m2 basalt.’

‘Op deze plekken kunnen we met basalt de waterkerende functie van de dijk behouden,’ vult Meursing aan. ‘Dit zijn vaak ook karakteristieke plekken waar veel publiek komt. Zo heeft de basaltbekleding ook echt meerwaarde.’

Steenzetters

Het plaatsen van basalt werd in 1932 met de hand gedaan door steenzetters. Dat is voor een groot deel nog steeds zo. Meursing: ‘Steenzetten is een eeuwenoud beroep, dat vaak van vader op zoon wordt doorgegeven. Op grote oppervlakken worden stenen tegenwoordig machinaal geplaatst, maar met de onregelmatige basaltstenen kan dat niet. Daarom plaatsen steenzetters het basalt hier ook met de hand.’

‘Een van de eisen aan de dijk bij de voorhaven is dat de ronde hoeken nabij de nieuwe keersluis behouden blijven’, vult Van Dam aan. ‘Daarin moet ook nog het hoogteverschil tussen de afzonderlijke dijkdelen in een rustige, vloeiende lijn overbrugd worden. Je kunt nu goed zien hoe strak de steenzetters dat doen. Dat is echt vakwerk.’ (bron: deafsluitdijk.nl)

Lees ook:

Bedrijven rond het IJsselmeer betalen mee aan grotere sluis

Oplossing in zicht voor nieuwe sluis Kornwerderzand

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie