Uiterwaarden IJssellandschap. Foto: Rijkswaterstaat

Onderhoud uiterwaarden Rijn en Maas ‘modern’ in de markt gezet

Rijkswaterstaat is begonnen met het aanbesteden van het onderhoud van uiterwaarden langs de Maas en Rijn. Het gaat om drie nieuwe onderhoudscontracten in een traject dat veel elementen van modern aanbesteden kent.

Zo werd er afgelopen maart, ruim voor de start van de aanbesteding zelf, een Project Match-evenement gehouden voor partijen met belangstelling voor deze opdracht. Rijkswaterstaat geeft aan dat door dit evenement nieuwe partijen zijn gemobiliseerd en dat marktpartijen al voor de aanbesteding zelf nieuwe samenwerkingen aan konden gaan. RWS hoopt dat dit bijdraagt aan het samenstellen van het beste team voor deze opdracht.

Een ander modern aspect van dit traject is de keuze voor een 2-fasenproces. Daarbij wordt eerst het ontwerp gemaakt en pas daarna wordt de prijs bepaald, wat tot minder financiële risico’s en onzekerheden zou moeten leiden. RWS heeft de afgelopen jaren bij verschillende projecten met dit 2-fasenproces geëxperimenteerd en nu wordt het voor het eerst toegepast op een doorlopend onderhoudscontract.

Lange looptijd

De contracten kennen verder een looptijd van vier jaar. Als de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemers bevalt, kan dat oplopen tot tien jaar. Ook die lange looptijd is een bewuste keuze die past bij een aanbesteding van deze tijd, omdat het aansluit op het programma waarmee de infrasector vitaler moet worden. In het licht van dit alles komt het niet als een verrassing dat gelijkwaardigheid tussen aanbestedende dienst en inschrijvers een belangrijk aspect is, want voor RWS vormt dat een basis voor een langdurige samenwerking.

Afgelopen dinsdag heeft er een startbijeenkomst plaatsgevonden, waar gegadigden meer informatie over de aanbesteding kregen. Aanmelden voor het vervolg, met een korte concurrentiegerichte dialoog, kan tot 1 oktober. De gunningsbeslissing wordt in februari 2022 verwacht.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.