Zeesluis IJmuiden. Foto: Rijkswaterstaat

Bouw Zeesluis IJmuiden bijna klaar

De bouw van de Zeesluis IJmuiden nadert zijn afronding. Daarop volgt een periode van oefenen en testen, waarna de brug begin 2022 officieel in gebruik wordt genomen. De nieuwe zeesluis aan de ingang van het Noordzeekanaal moet onder meer bijdragen aan de ontwikkeling van de Amsterdamse havenregio. 

De Noordersluis uit 1929 wordt langzamerhand te klein om steeds grotere schepen met goederen en passagiers van dienst te kunnen zijn en ook de technische levensduur van het object loopt op zijn einde. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen.

Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Dit consortium van BAM-PGGM en VolkerWessels-DIF is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen en financieren van de sluis. Daarna zullen de aannemers ook nog ruim een kwart eeuw het onderhoud doen. De bouw is in januari 2016 gestart en nadert nu dus zijn afronding. Daardoor ligt er een sluis van 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.

‘Deze sluis is geen standaardproduct’

Dat wil niet zeggen dat er ook meteen schepen door de grootste zeesluis van de wereld kunnen varen. Na de oplevering in augustus start de fase waarin de sluisdeuren worden getest. Daarna wordt er getest met zeeschepen. Projectdirecteur Jaap Zeilmaker zegt daar het volgende over op de website van Rijkswaterstaat: “Begin oktober gaat de nautische sector van IJmuiden oefenen met de nieuwe zeesluis. Zeesluis IJmuiden is namelijk geen standaardproduct, dus daar moeten zij mee leren werken. De schepen om mee te oefenen in die testperiode worden nu gereserveerd.”

Bijzonder is nog dat de contracten op enig moment binnen RWS worden overgedragen, omdat bouwen en onderhouden bij verschillende onderdelen van de opdrachtgever zijn ondergebracht. Toch ziet Zeilmaker geen beren op de weg. “Het is niet de eerste keer dat een overdracht van een contract plaatsvindt. Eerder is daar binnen het sluizenprogramma van Rijkswaterstaat al de nodige kennis en ervaring mee opgedaan. Met dit sluizenprogramma kunnen we de kennis en ervaring actief laten doorstromen van het ene naar het andere project. Daardoor leren we veel van elkaar en verloopt de overdacht steeds beter.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.