Spooraannemers en ProRail trekken samen op bij onderhoud Schipholtunnels

Niet in beton gieten wat er gedaan moet worden, maar juist in een vroeg stadium samen optrekken met de spooraannemer. Dat is de nieuwe contractvorm van ProRail voor het grote onderhoud aan de Schipholtunnels. Gebiedsmanager Alf Smolders en projectmanager Saco Delaparra van ProRail gaven woensdag een toelichting over deze nieuwe contractvorm.

“Een relatie is eigenlijk net zo belangrijk als het contract, want samen kom je tot meer”, zegt Smolders, zelf gepromoveerd op het onderwerp vertrouwen in contractrelaties. Ze deden dit in een uitzending van SpoorPro, de zuster-site van Infrasite. “Je definieert met elkaar de opgave en je zorgt ervoor dat de aannemer eerlijke prijs krijgt. Dat maakt het bovendien makkelijker om te sturen op samenwerking.”

Bouwteam

De samenwerking gaat ProRail aan met aannemerscombinatie SVS, wat staat voor StruktonVolkerSchiphol. De bedrijven maakten eerder op woensdag het binnenhalen van het contract bekend. De Wilde, Aveco de Bondt, Strukton Milieutechniek, Antea Group en Nexus Rail zijn bij het onderhoudsproject betrokken als onderaannemers.

Het grootste verschil tussen de gekozen contractvorm en de gebruikelijke gang van zaken is dat er niet langer twee teams tegenover elkaar staan, waarbij er enerzijds een team van ProRail is en een club van de aannemer anderzijds.

Volgens Delaparra zijn die teams juist samengevoegd in een bouwteam, zodat zelfs in de aanbestedingsfase al naar samenwerking gekeken kan worden. “Je komt dan tot een team dat de klus integraal aanpakt. Bovendien vervallen daarmee een hoop dubbelfuncties. Alleen van de projectmanager zijn er nog twee. Nu gaan we goed afstemmen wie welke werkzaamheden gaat aansturen.”

‘We zien veel werk op ons afkomen’

Het contract biedt bovendien de ruimte om de werkzaamheden die nog niet te voorzien zijn, later in te kunnen passen. Dat komt vooral omdat de werkzaamheden over een periode 7,5 jaar uitgesmeerd worden. “Daar hebben we clausules voor bedacht zodat we samen een redelijk ordentelijk proces kunnen volgen om die scope helder te krijgen”, vult Smolders aan.

Een project met een dergelijke contractduur is voor ProRail niet heel gebruikelijk. Toch is er bewust voor gekozen, legt Smolders uit. “We zien heel veel werk op ons afkomen. Dat betekent dat je elkaar nodig hebt. Dus als wij als ProRail dan voor een langdurige scope contracteren, dan kan een aannemer daar op een gezonde manier zijn bedrijfsvoering op inrichten. Deze partij kan dan tevens nadenken over de invulling van de toekomstige capaciteit. Denk aan het inhuren van extra mensen bijvoorbeeld, of het inschakelen van partners uit het buitenland.”

Perrons van station Schiphol op de schop

De werkzaamheden die nu al vast staan, kunnen vier hoofdonderdelen opgedeeld worden, legt Delaparra uit. Zo zal de spoorinfra in beide tunnels vervangen worden. Denk daarbij aan spoor, dwarsliggers, ballast, seinen en kabels en leidingen.

Daarnaast zullen de perrons op station Schiphol met 12 centimeter verhoogd worden, zodat het nieuwe materieel van NS daar gemakkelijker terecht kan. Voor deze klus zullen de grootste onttrekkingen noodzakelijk zijn, zegt Delaparra. Op de perrons zullen nieuwe bankjes, reclamezuilen en bewegwijzeringsborden komen.

Tenslotte zitten er in de tunnels een aantal platen vast met asbesthoudende lijm. Dat vormt weliswaar geen gevaar, maar het is toch beter als dit weggehaald wordt, zegt Delaparra. De komende anderhalf jaar zal een nieuwe en innovatieve verwijderingsoplossing getest worden, waarbij de lijm met water onder hoge druk weggespoten wordt. Door dit gelijk af te zuigen zouden er geen asbestdeeltjes vrijkomen. Het is vooralsnog de bedoeling om in de loop van 2024 en 2025 alles weg te halen.

Bekijk hier de het hele interview met Alf Smolders en Saco Delaparra:

Flink wat overlast voor reizigers

De reiziger zal door het buitendienststellen van het spoor op momenten met flink wat overlast te maken krijgen. Maar dankzij de nieuwe contractvorm is het aantal onttrekkingen wel minder dan zonder de vroege samenwerking met de bouwcombinatie. Ook de flexibele planning draagt daar aan bij, aldus Delaparra en Smolders. Zodra er eerder in een keer meer uitgevoerd kan worden, dan zal daar voor gekozen worden.

“Met name in 2023 en 2024 is er heel veel werk te doen. Dan zullen er lange onttrekkingen zijn, soms wel van drie weken aaneengesloten. We zullen ons best doen daar iedereen zo goed mogelijk over te informeren. In totaal komen we uit op zeker 3.300 uur aan buitendienststelling, wat neerkomt op 138 dagen. Daar komen vast nog een groot aantal dagen bij, zodra de rest van de scope van de onderdelen bekend wordt”, aldus Delaparra.

De eerste echt grote werkzaamheden in de tunnel gaan op 13 november 2022 van met een 12-daagse onttrekking van start. ProRail en SVS zullen daarover in de komende maanden meer informatie verschaffen.

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel

Spooraannemers en ProRail trekken samen op bij onderhoud Schipholtunnels | Infrasite

Spooraannemers en ProRail trekken samen op bij onderhoud Schipholtunnels

Niet in beton gieten wat er gedaan moet worden, maar juist in een vroeg stadium samen optrekken met de spooraannemer. Dat is de nieuwe contractvorm van ProRail voor het grote onderhoud aan de Schipholtunnels. Gebiedsmanager Alf Smolders en projectmanager Saco Delaparra van ProRail gaven woensdag een toelichting over deze nieuwe contractvorm.

“Een relatie is eigenlijk net zo belangrijk als het contract, want samen kom je tot meer”, zegt Smolders, zelf gepromoveerd op het onderwerp vertrouwen in contractrelaties. Ze deden dit in een uitzending van SpoorPro, de zuster-site van Infrasite. “Je definieert met elkaar de opgave en je zorgt ervoor dat de aannemer eerlijke prijs krijgt. Dat maakt het bovendien makkelijker om te sturen op samenwerking.”

Bouwteam

De samenwerking gaat ProRail aan met aannemerscombinatie SVS, wat staat voor StruktonVolkerSchiphol. De bedrijven maakten eerder op woensdag het binnenhalen van het contract bekend. De Wilde, Aveco de Bondt, Strukton Milieutechniek, Antea Group en Nexus Rail zijn bij het onderhoudsproject betrokken als onderaannemers.

Het grootste verschil tussen de gekozen contractvorm en de gebruikelijke gang van zaken is dat er niet langer twee teams tegenover elkaar staan, waarbij er enerzijds een team van ProRail is en een club van de aannemer anderzijds.

Volgens Delaparra zijn die teams juist samengevoegd in een bouwteam, zodat zelfs in de aanbestedingsfase al naar samenwerking gekeken kan worden. “Je komt dan tot een team dat de klus integraal aanpakt. Bovendien vervallen daarmee een hoop dubbelfuncties. Alleen van de projectmanager zijn er nog twee. Nu gaan we goed afstemmen wie welke werkzaamheden gaat aansturen.”

‘We zien veel werk op ons afkomen’

Het contract biedt bovendien de ruimte om de werkzaamheden die nog niet te voorzien zijn, later in te kunnen passen. Dat komt vooral omdat de werkzaamheden over een periode 7,5 jaar uitgesmeerd worden. “Daar hebben we clausules voor bedacht zodat we samen een redelijk ordentelijk proces kunnen volgen om die scope helder te krijgen”, vult Smolders aan.

Een project met een dergelijke contractduur is voor ProRail niet heel gebruikelijk. Toch is er bewust voor gekozen, legt Smolders uit. “We zien heel veel werk op ons afkomen. Dat betekent dat je elkaar nodig hebt. Dus als wij als ProRail dan voor een langdurige scope contracteren, dan kan een aannemer daar op een gezonde manier zijn bedrijfsvoering op inrichten. Deze partij kan dan tevens nadenken over de invulling van de toekomstige capaciteit. Denk aan het inhuren van extra mensen bijvoorbeeld, of het inschakelen van partners uit het buitenland.”

Perrons van station Schiphol op de schop

De werkzaamheden die nu al vast staan, kunnen vier hoofdonderdelen opgedeeld worden, legt Delaparra uit. Zo zal de spoorinfra in beide tunnels vervangen worden. Denk daarbij aan spoor, dwarsliggers, ballast, seinen en kabels en leidingen.

Daarnaast zullen de perrons op station Schiphol met 12 centimeter verhoogd worden, zodat het nieuwe materieel van NS daar gemakkelijker terecht kan. Voor deze klus zullen de grootste onttrekkingen noodzakelijk zijn, zegt Delaparra. Op de perrons zullen nieuwe bankjes, reclamezuilen en bewegwijzeringsborden komen.

Tenslotte zitten er in de tunnels een aantal platen vast met asbesthoudende lijm. Dat vormt weliswaar geen gevaar, maar het is toch beter als dit weggehaald wordt, zegt Delaparra. De komende anderhalf jaar zal een nieuwe en innovatieve verwijderingsoplossing getest worden, waarbij de lijm met water onder hoge druk weggespoten wordt. Door dit gelijk af te zuigen zouden er geen asbestdeeltjes vrijkomen. Het is vooralsnog de bedoeling om in de loop van 2024 en 2025 alles weg te halen.

Bekijk hier de het hele interview met Alf Smolders en Saco Delaparra:

Flink wat overlast voor reizigers

De reiziger zal door het buitendienststellen van het spoor op momenten met flink wat overlast te maken krijgen. Maar dankzij de nieuwe contractvorm is het aantal onttrekkingen wel minder dan zonder de vroege samenwerking met de bouwcombinatie. Ook de flexibele planning draagt daar aan bij, aldus Delaparra en Smolders. Zodra er eerder in een keer meer uitgevoerd kan worden, dan zal daar voor gekozen worden.

“Met name in 2023 en 2024 is er heel veel werk te doen. Dan zullen er lange onttrekkingen zijn, soms wel van drie weken aaneengesloten. We zullen ons best doen daar iedereen zo goed mogelijk over te informeren. In totaal komen we uit op zeker 3.300 uur aan buitendienststelling, wat neerkomt op 138 dagen. Daar komen vast nog een groot aantal dagen bij, zodra de rest van de scope van de onderdelen bekend wordt”, aldus Delaparra.

De eerste echt grote werkzaamheden in de tunnel gaan op 13 november 2022 van met een 12-daagse onttrekking van start. ProRail en SVS zullen daarover in de komende maanden meer informatie verschaffen.

Onderwerpen:

Auteur: Marieke van Gompel