wagenborg transport opslagtanks chemelot limburg primary (2)

Wagenborg transporteert twee ‘bullets’ van 460.000 kilo

Een opslagtank van meer dan vijftig meter lang, midden op de weg in het Limburgse dorp. Peter van Geest / Wagenborg Nedlift

Wagenborg Nedlift heeft deze zomer twee opslagtanks van 460.000 kilo per stuk van de haven van Urmond naar Chemelot gebracht. Omleidingen, wegaanpassingen en zelfs een afsluiting van de A2 in Limburg: bij het zwaar transport kwam meer kijken dan een paar machines en een strak plan.

In het eerste weekend van juli gaat de operatie van start. In totaal maken de opslagtanks, ook wel bekend als ‘bullets’, een reis van ongeveer vier kilometer. Op papier lijkt het niet veel, maar in de praktijk ligt het anders. De tanks zijn meer dan vijftig meter lang en bijna tien meter hoog en breed. Het transport moet dwars door de bebouwde omgeving, kruist een snelweg en gaat over een industrieterrein.

De operatie begint in de haven van Urmond. Als eerste stap hijsen twee 600 tons rupshijskranen de bullets van de schepen waarop ze aankomen naar de kade. De kranen worden door Wagenborg gecoördineerd. Hetzelfde geldt voor de zelfrijdende trailers (SPMT’s) waarop de opslagtanks later wegrijden.

Een van de bullets wordt van een schip op SPMT’s gehesen. Het artikel gaat verder na de foto. © Peter van Geest / Wagenborg Nedlift

Verkeer en wegmeubilair

Om objecten van deze grootte van A naar B te krijgen hebben schepen vaak de voorkeur. Het industrieterrein van de opdrachtgever, Chemelot, ligt echter niet aan het water. De dichtstbijzijnde optie voor de scheepvaart is het Julianakanaal ter hoogte van Urmond. Vervolgens moet het transport over straten, de A2 en het industrieterrein zelf.

Dat laatste mag niet zomaar van de gemeente, provincie en Rijkswaterstaat, die de verschillende wegen beheren. Aan Wagenborg de taak om met een plan te komen om schade aan de openbare infrastructuur en hinder voor weggebruikers te voorkomen.

Een van de bullets rijdt op SPMT’s door het dorp. Het artikel gaat verder na de foto. © Peter van Geest / Wagenborg Nedlift 

In de voorbereidende fase schakelt het bedrijf met onderaannemers om verkeersinstallaties, middengeleiders en het wegmeubilair aan te passen op plekken waar anders geen ruimte was geweest voor het transport van de opslagtanks. Verkeersregelaars worden door Wagenborg aangestuurd om weggebruikers om te leiden. Met hulpdiensten gaat het bedrijf voor de veiligheid in gesprek.

Zelfs de politie wordt betrokken voor crowd management, want de verwachting is dat veel omwonenden de klus komen bewonderen langs de openbare wegen. Die verwachting blijkt tijdens de operatie te kloppen. Honderden mensen kijken toe terwijl de opslagtanks met een snelheid van enkele kilometers per uur door het Limburgse dorp worden gereden.

Bekijk het zelf in de video hieronder. Het artikel gaat verder na de video. 


De A2 gaat niet zomaar dicht

Eenmaal het dorp uit gaat de route van het transport over de A2. Rijkswaterstaat sluit de snelweg op vrijdag- en zaterdagavond af om Wagenborg de tijd te geven voor de oversteek. Elke eerdere stap van het transport, van de haven tot aan de snelweg, moet dan ook strak op de tijd. Dat vraagt om een nauwe samenwerking tussen de verschillende onderaannemers en hulpdiensten. Wagenborg heeft zowel een technische als coördinerende rol.

Het transport kruist de A2. Het artikel gaat verder na de foto. © Peter van Geest / Wagenborg Nedlift 

Berekeningen

Over de techniek gesproken: de berekeningen voor deze klus zijn het werk van de eigen ingenieursafdeling van het bedrijf. Vorig jaar was Wagenborg al betrokken bij studies om te bepalen welke afmetingen de opslagtanks uiterlijk konden hebben voor het transport naar het industrieterrein van Chemelot. De twee opslagtanks die Wagenborg uiteindelijk heeft getransporteerd, zijn volgens de uitkomsten van die studies gebouwd.

Projectleider Arjan Bossers is trots op het team en resultaat, maar blijft er verder nuchter onder. “Het is natuurlijk ook gewoon ons werk”, vertelt hij tegenover Infrasite. Wagenborg levert heel het jaar door zwaar transport- en hijswerk voor projecten in Nederland en Duitsland.

Lees ook:

Auteur: Redactie

Wagenborg transporteert twee ‘bullets’ van 460.000 kilo | Infrasite
wagenborg transport opslagtanks chemelot limburg primary (2)

Wagenborg transporteert twee ‘bullets’ van 460.000 kilo

Een opslagtank van meer dan vijftig meter lang, midden op de weg in het Limburgse dorp. Peter van Geest / Wagenborg Nedlift

Wagenborg Nedlift heeft deze zomer twee opslagtanks van 460.000 kilo per stuk van de haven van Urmond naar Chemelot gebracht. Omleidingen, wegaanpassingen en zelfs een afsluiting van de A2 in Limburg: bij het zwaar transport kwam meer kijken dan een paar machines en een strak plan.

In het eerste weekend van juli gaat de operatie van start. In totaal maken de opslagtanks, ook wel bekend als ‘bullets’, een reis van ongeveer vier kilometer. Op papier lijkt het niet veel, maar in de praktijk ligt het anders. De tanks zijn meer dan vijftig meter lang en bijna tien meter hoog en breed. Het transport moet dwars door de bebouwde omgeving, kruist een snelweg en gaat over een industrieterrein.

De operatie begint in de haven van Urmond. Als eerste stap hijsen twee 600 tons rupshijskranen de bullets van de schepen waarop ze aankomen naar de kade. De kranen worden door Wagenborg gecoördineerd. Hetzelfde geldt voor de zelfrijdende trailers (SPMT’s) waarop de opslagtanks later wegrijden.

Een van de bullets wordt van een schip op SPMT’s gehesen. Het artikel gaat verder na de foto. © Peter van Geest / Wagenborg Nedlift

Verkeer en wegmeubilair

Om objecten van deze grootte van A naar B te krijgen hebben schepen vaak de voorkeur. Het industrieterrein van de opdrachtgever, Chemelot, ligt echter niet aan het water. De dichtstbijzijnde optie voor de scheepvaart is het Julianakanaal ter hoogte van Urmond. Vervolgens moet het transport over straten, de A2 en het industrieterrein zelf.

Dat laatste mag niet zomaar van de gemeente, provincie en Rijkswaterstaat, die de verschillende wegen beheren. Aan Wagenborg de taak om met een plan te komen om schade aan de openbare infrastructuur en hinder voor weggebruikers te voorkomen.

Een van de bullets rijdt op SPMT’s door het dorp. Het artikel gaat verder na de foto. © Peter van Geest / Wagenborg Nedlift 

In de voorbereidende fase schakelt het bedrijf met onderaannemers om verkeersinstallaties, middengeleiders en het wegmeubilair aan te passen op plekken waar anders geen ruimte was geweest voor het transport van de opslagtanks. Verkeersregelaars worden door Wagenborg aangestuurd om weggebruikers om te leiden. Met hulpdiensten gaat het bedrijf voor de veiligheid in gesprek.

Zelfs de politie wordt betrokken voor crowd management, want de verwachting is dat veel omwonenden de klus komen bewonderen langs de openbare wegen. Die verwachting blijkt tijdens de operatie te kloppen. Honderden mensen kijken toe terwijl de opslagtanks met een snelheid van enkele kilometers per uur door het Limburgse dorp worden gereden.

Bekijk het zelf in de video hieronder. Het artikel gaat verder na de video. 


De A2 gaat niet zomaar dicht

Eenmaal het dorp uit gaat de route van het transport over de A2. Rijkswaterstaat sluit de snelweg op vrijdag- en zaterdagavond af om Wagenborg de tijd te geven voor de oversteek. Elke eerdere stap van het transport, van de haven tot aan de snelweg, moet dan ook strak op de tijd. Dat vraagt om een nauwe samenwerking tussen de verschillende onderaannemers en hulpdiensten. Wagenborg heeft zowel een technische als coördinerende rol.

Het transport kruist de A2. Het artikel gaat verder na de foto. © Peter van Geest / Wagenborg Nedlift 

Berekeningen

Over de techniek gesproken: de berekeningen voor deze klus zijn het werk van de eigen ingenieursafdeling van het bedrijf. Vorig jaar was Wagenborg al betrokken bij studies om te bepalen welke afmetingen de opslagtanks uiterlijk konden hebben voor het transport naar het industrieterrein van Chemelot. De twee opslagtanks die Wagenborg uiteindelijk heeft getransporteerd, zijn volgens de uitkomsten van die studies gebouwd.

Projectleider Arjan Bossers is trots op het team en resultaat, maar blijft er verder nuchter onder. “Het is natuurlijk ook gewoon ons werk”, vertelt hij tegenover Infrasite. Wagenborg levert heel het jaar door zwaar transport- en hijswerk voor projecten in Nederland en Duitsland.

Lees ook:

Auteur: Redactie