Grontmij creëert indrukwekkende brug in Frankfurt

Vandaag verbetert Grontmij de infrastructuur van Frankfurt am Main, één van de belangrijkste steden in Duitsland, met een gloednieuwe brug. De indrukwekkende 175 meter lange Oostelijke Brug over de Main wordt vandaag op zijn plaats gezet. De brug verbindt twee stadsdelen waar momenteel aan stadsvernieuwing wordt gewerkt. In 2006 heeft Grontmij Duitsland nauw samengewerkt met de architect Ferdinand Heide, om als eerste uit de bus te komen in de aanbesteding voor het ontwerp van de brug. Grontmij heeft vervolgens de opdracht gekregen om het definitieve ontwerp, de aanvraag voor de bouwvergunning, het gedetailleerde ontwerp en de begeleiding van het aanbestedingsproces te verzorgen.

De Oostelijke Brug is onderdeel van het stedelijke ontwikkelingsplan van Frankfurt. Tegen 2015 zullen naar schatting 17,000 voertuigen per dag gebruikmaken van de brug. Met drie rijbanen en twee gecombineerde trottoirs en fietspaden kunnen automobilisten, voetgangers en fietsers vreedzaam samen gebruik maken van de brug en tegelijkertijd genieten van het prachtige uitzicht over de Main en de skyline van Frankfurt.

Jochen Ludewig, directeur Transportation & Mobility van onze Duitse divisie, zegt: “De oeverconstructies zijn kostenbesparend en van hoogwaardige kwaliteit. De binnenvaart wordt slechts twee dagen onderbroken. Door te kiezen voor de binnenvaart in plaats van het wegvervoer, kunnen we gebruikmaken van grotere enkelvoudige constructiedelen. Aangezien duurzaamheid bij dit project van groot belang is, hebben wij besloten het staal over het water naar de bouwplaats te vervoeren, waarmee wij de CO2-uitstoot konden beperken.”

De directeur van Grontmij in Duitsland, Ina Brandes is trots op het project: “Het is een uitstekend voorbeeld van de manier waarop wij hoogwaardige oplossingen kunnen bieden voor stedelijk vervoer. Deze nieuwe brug past naadloos in ons Europese ‘Highways and Roads’ groeisegment. Wij zijn op dit gebied in Duitsland een belangrijke speler en bogen op tientallen jaren ervaring en in de toekomst zullen we onze positie op deze markt verder versterken.”

Het is een bijzonder moment nu de zware stalen constructie op zijn plaats wordt gebracht. Gisteren en vandaag, 21 op 22 augustus moet 2,200 ton staal zonder torsie verplaatst worden. Dit is per webcam te volgen op: www.neue-mainbruecke-frankfurt.de.

Auteur: Redactie Infrasite