HUZARENSTUKJE

Invaren bruggen en deuren Nieuwe Sluis Terneuzen 

De bruggen en deuren werden in maart bezorgd door het Chinese zwareladingschip Zhen Hua 34 foto Rijkswaterstaat

Voor wie houdt van groot spektakel in de infra loont het om de komende twee weken wat tijd in te ruimen voor de Nieuwe Sluis Terneuzen. Daar worden vanaf woensdag 25 januari twee bruggen en vier sluisdeuren in en op de sluis geplaatst. Het gaat om hijswerk in de hoogste regionen. Vooral het van horizontaal naar verticaal kantelen van de vier sluisdeuren die pers stuk de afmetingen van een compleet flatgebouw hebben is voor de liefhebber een niet te missen huzarenstukje.

De bruggen en deuren werden vorig jaar afgeleverd door het  zwareladingschip  Zhen Hua en daarna naar de Autrichehaven in Westdorpe gebracht. Vanaf de opslag daar worden ze nu per drijvend ponton naar de landtong zuid bij de Nieuwe Sluis gevaren. De hele operatie neemt – afhankelijk van de weersomstandigheden – twee weken in beslag.

Deurkas

Een van de hoogtepunten van de invaaroperatie is het kantelen van de deuren. De deuren, 26 meter hoog, 62 meter breed, 9 meter diep en 2000 ton zwaar, worden een voor een in liggende stand op een ponton naar de langtong zuid vervoerd. Dat gebeurt met een speciaal ponton, het heavy duty ponton de BHV Innovation. Dit ponton kan afgezonken worden. Het ponton met daarop de deur in het water zakt tot vlak boven de bodem.  De deur gaat vervolgens drijven. Dan wordt de deur gekanteld en met behulp van een driijvende bok, de HeboLift 7, in verticale stand gezet.  Vervolgens wordt het gevaarte de deurkas van de Nieuwe Sluis ingevaren en geïnstalleerd.

Brugkelder

Ook de bruggen, elk 86 meter lang, 17 meter breed, 15 meter hoog en 1540 ton zwaar, gaan met het speciale ponton vanaf de opslaglocatie in de Autrichehaven naar de Nieuwe Sluis. Daar wordt de brug naarhet sluishoofd, ter hoogte van de sluiskelder gevaren. Voordat de brug op zijn plaats geïnstalleerd kan worden, wordt de brug op de juiste hoogte gebracht en in de goede stand geplaatst. Het contragewicht van de brug komt dan precies boven de brugkelder uit. De brug kan nu geplaatst en geïnstalleerd worden.

Volgorde

De invaaroperatie start met een van de bruggen op 25 januari. Deze brug wordt geïnstalleerd aan de zijde van het buitenhoofd. Enkele dagen later volgt de eerste deur. Deze is bestemd voor een deurkas in het buitenhoofd en wordt een dag later gekanteld en ingevaren. Binnen enkele dagen volgt de tweede deur voor het buitenhoofd. Nadat deze deuren geplaatst zijn, is het tijd voor de twee deuren voor het binnenhoofd vande Nieuwe Sluis. Tenslotte volgt de brug voor het binnenhoofd.

Meekijken

Ter plaatse meekijken naar dit stukje Hollands Glorie is misschien niet voor iedereen weggelegd. Lastig is daarbij ook dat exacte planning niet bekend is. Een deel van het plaatsen van de eerste brug en van de eerste twee deuren is te volgen via de webcam. Meer info en de actuele planning op de website www.nieuwesluisterneuzen.nl of de facebookpagina van het project.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Invaren bruggen en deuren Nieuwe Sluis Terneuzen | Infrasite
HUZARENSTUKJE

Invaren bruggen en deuren Nieuwe Sluis Terneuzen 

De bruggen en deuren werden in maart bezorgd door het Chinese zwareladingschip Zhen Hua 34 foto Rijkswaterstaat

Voor wie houdt van groot spektakel in de infra loont het om de komende twee weken wat tijd in te ruimen voor de Nieuwe Sluis Terneuzen. Daar worden vanaf woensdag 25 januari twee bruggen en vier sluisdeuren in en op de sluis geplaatst. Het gaat om hijswerk in de hoogste regionen. Vooral het van horizontaal naar verticaal kantelen van de vier sluisdeuren die pers stuk de afmetingen van een compleet flatgebouw hebben is voor de liefhebber een niet te missen huzarenstukje.

De bruggen en deuren werden vorig jaar afgeleverd door het  zwareladingschip  Zhen Hua en daarna naar de Autrichehaven in Westdorpe gebracht. Vanaf de opslag daar worden ze nu per drijvend ponton naar de landtong zuid bij de Nieuwe Sluis gevaren. De hele operatie neemt – afhankelijk van de weersomstandigheden – twee weken in beslag.

Deurkas

Een van de hoogtepunten van de invaaroperatie is het kantelen van de deuren. De deuren, 26 meter hoog, 62 meter breed, 9 meter diep en 2000 ton zwaar, worden een voor een in liggende stand op een ponton naar de langtong zuid vervoerd. Dat gebeurt met een speciaal ponton, het heavy duty ponton de BHV Innovation. Dit ponton kan afgezonken worden. Het ponton met daarop de deur in het water zakt tot vlak boven de bodem.  De deur gaat vervolgens drijven. Dan wordt de deur gekanteld en met behulp van een driijvende bok, de HeboLift 7, in verticale stand gezet.  Vervolgens wordt het gevaarte de deurkas van de Nieuwe Sluis ingevaren en geïnstalleerd.

Brugkelder

Ook de bruggen, elk 86 meter lang, 17 meter breed, 15 meter hoog en 1540 ton zwaar, gaan met het speciale ponton vanaf de opslaglocatie in de Autrichehaven naar de Nieuwe Sluis. Daar wordt de brug naarhet sluishoofd, ter hoogte van de sluiskelder gevaren. Voordat de brug op zijn plaats geïnstalleerd kan worden, wordt de brug op de juiste hoogte gebracht en in de goede stand geplaatst. Het contragewicht van de brug komt dan precies boven de brugkelder uit. De brug kan nu geplaatst en geïnstalleerd worden.

Volgorde

De invaaroperatie start met een van de bruggen op 25 januari. Deze brug wordt geïnstalleerd aan de zijde van het buitenhoofd. Enkele dagen later volgt de eerste deur. Deze is bestemd voor een deurkas in het buitenhoofd en wordt een dag later gekanteld en ingevaren. Binnen enkele dagen volgt de tweede deur voor het buitenhoofd. Nadat deze deuren geplaatst zijn, is het tijd voor de twee deuren voor het binnenhoofd vande Nieuwe Sluis. Tenslotte volgt de brug voor het binnenhoofd.

Meekijken

Ter plaatse meekijken naar dit stukje Hollands Glorie is misschien niet voor iedereen weggelegd. Lastig is daarbij ook dat exacte planning niet bekend is. Een deel van het plaatsen van de eerste brug en van de eerste twee deuren is te volgen via de webcam. Meer info en de actuele planning op de website www.nieuwesluisterneuzen.nl of de facebookpagina van het project.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie