Minister Madlener ‘heeft miljoenen nodig’ voor verruiming sluis Kornwerderzand
Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat is op zoek naar dekking voor het project sluis Kornwerderzand, dat naar schatting twee keer zo duur wordt als begroot. Dat antwoordde hij op vragen van Kamerleden in het Commissiedebat Maritiem op 3 oktober. De Tweede Kamer leek in meerderheid voor voortzetting van het project. Madlener wil dan in elk geval wel een extra bijdrage van de regio zien. “De ambitie is om het mogelijk te maken. Maar het zijn een heleboel miljoenen die we nog niet hebben.”
Als de verruiming van de sluis doorgaat, zal die geen 208 miljoen hebben gekost, zoals eerder geraamd, maar zijn de kosten mogelijk opgelopen tot 461 miljoen euro. Dat grote prijsverschil vloeit voort uit een nieuwe ‘realistischere’ raming, verziltingsproblemen en stijging van loon- en materiaalkosten. De provincie Friesland leidt het project en Madlener legde in een brief aan de Kamer de bal bij de regio om de verdubbeling van de kosten te dekken.
Daarop werd de minister aangesproken door Kamerleden Chris Stoffer (SGP) en Habtamu de Hoop (GL-PvdA). “De minister straalt uit dat hij de regio wil opzadelen met extra kosten. Maar laten we samen met de regio kijken”, stelde Stoffer.
Madlener was in het commisiedebat minder stellig dan in de brief. “De ambitie is echt om het mogelijk te maken. Maar het zijn een heleboel miljoenen die we nog niet hebben. Ik ben in gesprek met de regio.”
IJsselmeergebied draagt bij
De regio is in het geval van de sluis bij Kornwerderzand een groot gebied. Van de verruiming van de sluis profiteert het hele IJsselmeergebied. Friesland zou in het oorspronkelijke plan het meest bijdragen, 19,5 miljoen euro. Maar ook de andere regio’s aan het IJsselmeer doen een duit in het zakje doen. Overijssel betaalt 2,25 miljoen euro, Zwolle, Kampen en Meppel hebben samen 750.000 euro toegezegd. Urk betaalt 500.000 euro en Flevoland 2,5 miljoen. Het bedrijfsleven zou 26,5 miljoen euro bijleggen.
“Wat kunnen alle gebieden en alle regio’s nog voor duit in het zakje doen”, vroeg Madlener zich hardop af. “Dat is een uitdaging. Wij zijn niet de enigen met schaarse middelen. Daar hebben ook de provincies last van. Alle infrastructurele projecten die nu worden gedaan, kosten meer geld dan begroot.”
Ondertussen liet Madlener doorschemeren zelf ook op zoek te zijn naar dekking, maar die nog niet te hebben gevonden. Welk deel van de verhoging het Rijk op zich wil nemen, is onduidelijk. Madlener stelt dat de verhouding niet gelijk hoeft te blijven, of dat de kosten precies 50/50 gesplitst hoeven te worden. Maar hij lijkt ook niet van plan voor een aanzienlijk groter deel van de kosten op te gaan draaien. Opnieuw waren het Stoffer en De Hoop die hem daartoe wel aanspoorden. “Ik heb de begroting van de provincie Friesland ooit mogen inzien”, zei Stoffer. “De bijdrage die zij hier doen, is geen kleine. Dit zijn voor de regio echt heel serieuze bijdragen. Dat laat zien dat zij het echt willen.”
De Hoop: “Je hebt als het Rijk echt een heel andere portemonnee dan de ondernemers en de regio.”
Andere partijen
Ook de andere partijen in het debat, de coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB, lieten blijken dat ze de sluis het liefst verruimd zien worden, ondanks de tegenvallers. NSC is het een “lieve duit waard”. NSC-Kamerlid Aant Jelle Soepboer reageerde dan ook verheugd dat de minister op zoek is naar dekking. De BBB wil van de regio een serieuze bijdrage zien en de PVV snapt dat de minister “geen zak geld op zijn rug heeft”.
Minister Madlener zegde in het commissiedebat toe dat hij volgende week met een precies overzicht van de redenen voor de kostenstijging komt.
Lees ook:
Scheepsbouwers roepen minister op om door te pakken met verbreding sluizen Afsluitdijk