Startschot bouw verdiepte ligging N18 in Haaksbergen

De aanleg van het eerste bouwwerk van in totaal 25 speciale bouwwerken is gestart: de verdiepte ligging van de N18 in Haaksbergen. In Haaksbergen loopt de N18 onder de monumentale spoorlijn van de Stichting Museum Buurtspoorweg door.

De verdiepte ligging is in juli klaar. De treinen van de Stichting Buurtspoorweg kunnen vanaf 22 mei al van het nieuwe spoor gebruikmaken. De nieuwe N18 wordt een veiligere weg met een betere doorstroming voor het verkeer. Tussen Varsseveld en Groenlo past aannemer BAM de N18 aan, onder meer door de aanleg van 2 fietstunnels. Tussen Groenlo en Enschede vinden de grootste veranderingen plaats. Daar komt 27 km nieuwe weg om de dorpskernen van Eibergen, Haaksbergen en Usselo heen. Aannemer Noaber18 bouwt daar 4 bruggen, 3 fietstunnels, 14 viaducten en een verdiepte ligging en een faunapassage. Deze bouwwerken worden met grote zorg voor veiligheid en architectuur ontworpen en krijgen een zo goed mogelijke inpassing in het landschap.

Verdiepte ligging N18
De aanleg van het eerste bouwwerk is gestart: de verdiepte ligging van de N18 in Haaksbergen. Dat is niet alleen de eerste, maar ook de grootste van de 25 aan te leggen bouwwerken. De verdiepte aanleg zorgt ervoor dat de monumentale spoorlijn van de Museum Buurtspoorweg en de nieuwe N18 elkaar niet gelijkvloers kruisen. Zowel de spoorlijn als de Geukerdijk worden over de N18 heen gelegd. Hierdoor wordt het monumentale karakter van de spoorlijn niet aangetast.

Werkzaamheden
Het werk is inmiddels in volle gang. Noaber18 bouwt onder de grond 2 wanden van 55 meter breed en 20 m diep. Op deze twee wanden komt een ‘deksel’ voor het spoor en de Geukerdijk. Onder de deksel en tussen de wanden wordt het zand vervolgens weggegraven en het water weggepompt. In de ruimte die zo vrijkomt, komt de nieuwe N18. De weg bestaat uit 2 rijbanen van elk 2 rijstroken en wordt voorzien van stil asfalt. Dit asfalt beperkt het verkeersgeluid zoveel mogelijk.

Beperkte hinder voor weggebruikers
Noaber18 zorgt ervoor dat weggebruikers zo min mogelijk hinder van de bouw ondervinden. Verkeer kan gewoon van de Geukerdijk gebruik blijven maken. Hiervoor legt de aannemer een stuk weg om. Het verkeer kruist het bouwverkeer met behulp van een verkeerslicht. In juli van dit jaar is de bouw naar verwachting klaar. De verdiepte ligging gaat in de 2e helft van 2018 open, met de ingebruikname van de nieuwe N18. De treinen van Stichting Museum Buurtspoorweg kunnen al eerder van hun nieuwe spoor gebruik maken: eind mei van dit jaar.

Meer informatie
N18: Varsseveld – Enschede

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Startschot bouw verdiepte ligging N18 in Haaksbergen | Infrasite

Startschot bouw verdiepte ligging N18 in Haaksbergen

De aanleg van het eerste bouwwerk van in totaal 25 speciale bouwwerken is gestart: de verdiepte ligging van de N18 in Haaksbergen. In Haaksbergen loopt de N18 onder de monumentale spoorlijn van de Stichting Museum Buurtspoorweg door.

De verdiepte ligging is in juli klaar. De treinen van de Stichting Buurtspoorweg kunnen vanaf 22 mei al van het nieuwe spoor gebruikmaken. De nieuwe N18 wordt een veiligere weg met een betere doorstroming voor het verkeer. Tussen Varsseveld en Groenlo past aannemer BAM de N18 aan, onder meer door de aanleg van 2 fietstunnels. Tussen Groenlo en Enschede vinden de grootste veranderingen plaats. Daar komt 27 km nieuwe weg om de dorpskernen van Eibergen, Haaksbergen en Usselo heen. Aannemer Noaber18 bouwt daar 4 bruggen, 3 fietstunnels, 14 viaducten en een verdiepte ligging en een faunapassage. Deze bouwwerken worden met grote zorg voor veiligheid en architectuur ontworpen en krijgen een zo goed mogelijke inpassing in het landschap.

Verdiepte ligging N18
De aanleg van het eerste bouwwerk is gestart: de verdiepte ligging van de N18 in Haaksbergen. Dat is niet alleen de eerste, maar ook de grootste van de 25 aan te leggen bouwwerken. De verdiepte aanleg zorgt ervoor dat de monumentale spoorlijn van de Museum Buurtspoorweg en de nieuwe N18 elkaar niet gelijkvloers kruisen. Zowel de spoorlijn als de Geukerdijk worden over de N18 heen gelegd. Hierdoor wordt het monumentale karakter van de spoorlijn niet aangetast.

Werkzaamheden
Het werk is inmiddels in volle gang. Noaber18 bouwt onder de grond 2 wanden van 55 meter breed en 20 m diep. Op deze twee wanden komt een ‘deksel’ voor het spoor en de Geukerdijk. Onder de deksel en tussen de wanden wordt het zand vervolgens weggegraven en het water weggepompt. In de ruimte die zo vrijkomt, komt de nieuwe N18. De weg bestaat uit 2 rijbanen van elk 2 rijstroken en wordt voorzien van stil asfalt. Dit asfalt beperkt het verkeersgeluid zoveel mogelijk.

Beperkte hinder voor weggebruikers
Noaber18 zorgt ervoor dat weggebruikers zo min mogelijk hinder van de bouw ondervinden. Verkeer kan gewoon van de Geukerdijk gebruik blijven maken. Hiervoor legt de aannemer een stuk weg om. Het verkeer kruist het bouwverkeer met behulp van een verkeerslicht. In juli van dit jaar is de bouw naar verwachting klaar. De verdiepte ligging gaat in de 2e helft van 2018 open, met de ingebruikname van de nieuwe N18. De treinen van Stichting Museum Buurtspoorweg kunnen al eerder van hun nieuwe spoor gebruik maken: eind mei van dit jaar.

Meer informatie
N18: Varsseveld – Enschede

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat