Gorinchem-spoordijk

Spoordijk Gorinchem scheurde waarschijnlijk door regenval

De scheur (rechts) in de spoordijk in Gorinchem. ProRail

Het herstel van de kapotte spoordijk in Gorinchem gaat langere tijd duren, meldt het vakblad SpoorPro naar aanleiding van berichtgeving van ProRail. Hoe lang precies, kan de spoorbeheerder nog niet zeggen. Wel is er meer bekend over de oorzaak van de 65 meter lange scheur. De hevige regenval van de laatste maanden heeft de sterkte van de spoordijk “zeer waarschijnlijk” beïnvloedt.

De scheur in de spoordijk werd begin januari geconstateerd. “We onderzoeken nu hoe we die en de spoordijk definitief kunnen herstellen”, zegt ProRail. De spoorbeheerder krijgt daarbij hulp van een ingenieursbureau. “De plek van de scheur lastig te bereiken omdat aan beide kanten van de spoordijk een sloot ligt. Een bijkomende uitdaging is dat er aan de kant van de scheur kabels en leidingen in de grond liggen. Met metingen kijken we of en hoe de spoordijk beweegt en de scheur niet groter wordt.”

Regenval en grond

Reparatie van de spoordijk is één ding, maar het is natuurlijk zeker zo belangrijk om de oorzaak van de scheuring te achterhalen. “Zeer waarschijnlijk heeft de hevige regenval van de laatste maanden invloed gehad op de sterkte van de spoordijk”, zegt de spoorbeheerder daarover. “In het algemeen ontstaat een scheur in een spoordijk doordat de grond minder sterk wordt. De laatste maanden is er veel regen gevallen. Daardoor is de spoordijk verzadigd met water. Dit zorgt voor een verlies aan sterkte van de grond.”

Daar lijkt het in elk geval sterk op. “De spoordijk ligt er al lange tijd en de treinen rijden er al jaren zonder problemen overheen.” Toch neemt ProRail ook andere mogelijke oorzaken in haar onderzoek mee. Gorinchem ligt in zeer waterrijk gebied, namelijk aan de Boven-Merwede, terwijl de Linge en het Merwedekanaal dwars door de stad lopen.

‘Bekend verschijnsel’

Geotechnicus Erik van der Putte van ingenieursbureau Sweco heeft tegenover Cobouw laten weten dat hij vermoed dat de scheur inderdaad is ontstaan door toedoen van veel regenval over een langere periode. “Het is een bekend verschijnsel”, zegt hij. “Als de grond onder een spoordijk bezwijkt, ligt dat vrijwel altijd aan verzwakte grond en niet aan de belasting door het treinverkeer. Bij sporen in het buitenland is dit ook gebeurd de laatste jaren. Elke keer door overmatige regenval.”

Het betreffende gebied valt onder onderhoudsaannemer Asset Rail. Dit bedrijf heeft dan ook de taak om de gescheurde spoordijk te herstellen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl

Spoordijk Gorinchem scheurde waarschijnlijk door regenval | Infrasite
Gorinchem-spoordijk

Spoordijk Gorinchem scheurde waarschijnlijk door regenval

De scheur (rechts) in de spoordijk in Gorinchem. ProRail

Het herstel van de kapotte spoordijk in Gorinchem gaat langere tijd duren, meldt het vakblad SpoorPro naar aanleiding van berichtgeving van ProRail. Hoe lang precies, kan de spoorbeheerder nog niet zeggen. Wel is er meer bekend over de oorzaak van de 65 meter lange scheur. De hevige regenval van de laatste maanden heeft de sterkte van de spoordijk “zeer waarschijnlijk” beïnvloedt.

De scheur in de spoordijk werd begin januari geconstateerd. “We onderzoeken nu hoe we die en de spoordijk definitief kunnen herstellen”, zegt ProRail. De spoorbeheerder krijgt daarbij hulp van een ingenieursbureau. “De plek van de scheur lastig te bereiken omdat aan beide kanten van de spoordijk een sloot ligt. Een bijkomende uitdaging is dat er aan de kant van de scheur kabels en leidingen in de grond liggen. Met metingen kijken we of en hoe de spoordijk beweegt en de scheur niet groter wordt.”

Regenval en grond

Reparatie van de spoordijk is één ding, maar het is natuurlijk zeker zo belangrijk om de oorzaak van de scheuring te achterhalen. “Zeer waarschijnlijk heeft de hevige regenval van de laatste maanden invloed gehad op de sterkte van de spoordijk”, zegt de spoorbeheerder daarover. “In het algemeen ontstaat een scheur in een spoordijk doordat de grond minder sterk wordt. De laatste maanden is er veel regen gevallen. Daardoor is de spoordijk verzadigd met water. Dit zorgt voor een verlies aan sterkte van de grond.”

Daar lijkt het in elk geval sterk op. “De spoordijk ligt er al lange tijd en de treinen rijden er al jaren zonder problemen overheen.” Toch neemt ProRail ook andere mogelijke oorzaken in haar onderzoek mee. Gorinchem ligt in zeer waterrijk gebied, namelijk aan de Boven-Merwede, terwijl de Linge en het Merwedekanaal dwars door de stad lopen.

‘Bekend verschijnsel’

Geotechnicus Erik van der Putte van ingenieursbureau Sweco heeft tegenover Cobouw laten weten dat hij vermoed dat de scheur inderdaad is ontstaan door toedoen van veel regenval over een langere periode. “Het is een bekend verschijnsel”, zegt hij. “Als de grond onder een spoordijk bezwijkt, ligt dat vrijwel altijd aan verzwakte grond en niet aan de belasting door het treinverkeer. Bij sporen in het buitenland is dit ook gebeurd de laatste jaren. Elke keer door overmatige regenval.”

Het betreffende gebied valt onder onderhoudsaannemer Asset Rail. Dit bedrijf heeft dan ook de taak om de gescheurde spoordijk te herstellen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.